ANNONS
Annons

Spyder för skärmkalibrering

Produkter
(logga in för att koppla)

mipert

Aktiv medlem
Undrar bara om någon i Malmöregionen har en Spyder för utlåning/hyra?

Skall köpa en men vill kunna prova först eftersom det finns alternativ jag vet fungerar bra, fast för högre pris.

YFO har ingen och de är inte intresserade att ta in en för att hyra ut.

Ring 0705 38 79 78

mipert skrev:
Undrar bara om någon i Malmöregionen har en Spyder för utlåning/hyra?

Om du inte kan hitta en leverantör som är villig att låna ut demoutrustning innan du köper kan du kolla med nåt tryckeri/repro som du kanske har haft kontakt med. De har, förhoppningsvis, en skärmkalibrator och programvara.

Har du inga kontakter kan man ju alltid ringa på vinst och förlust. Kör en sökning på http://www.guide2000.grafiska.se/ och se om du hittar nåt i din närhet.

/Mattias Jonsson :p

Hej Mattias
Jag tror inte att det beror så mycket på ointresse av YFO att köpa in en Spyder utan att det har med Licenser för programvarorna till dylika program.Man köper en licens för programvaran och den gäller bara en användare,därför kan det vara problem för butiker att låna ut dom här sakerna.Så det är nog bara att bita i det sura äpplet och köpa det man tror funkar bäst för dig själv.Jag tar det för givet att du inte har egen firma då det hade varit ett mindre problem att köpa det du behöver,då det i slutänden ändå är kunden som får betala.
Hälsn K.T

Jag har en Spyder.
Fungerar bra på CRT, men inte så bra på LCD-skärmar.

På fotomässan i Jönköping så ställde jag följande frågor till deras representant, som finns Mölndal.

Pratade med en av er på fotomässan i Jönköping i helgen angående kalibrering av LCD-skärmar.

Jag har en PC, CRT-skärm som jag kalibrerar enligt följande:
Svartpunkt 0.3
Vitpunkt 85
Kelvin 6500
Gamma 2.2
Optical 3.5 i Precision mode

Detta fungerar bra, inga problem.

När jag försöker göra lika på min bärbara PC, en Dell är jag tvungen att straffa svartpunkt och vitpunkt för att kunna genomföra en kalibrering.
Jag kalibrerar den enligt följande:
Svartpunkt 2.15
Vitpunkt 75
Kelvin 6500
Gamma 2.2
Optical 3.5 i Precision mode

Att detta är fel vet jag men resonerar som så att jag får försöka göra det bästa som går.
Om jag inte använder Optical i Precision mod kan jag lika gärna använda Adobe Gamma istället.

Nu har jag straffat kalibreringen genom att flytta svartpunkten från 0.3 till 2.15
samt flyttat vitpunkten från 85 till 75.
Skärmen ser hyfsad ut, jag använder inte datorn till att modifiera bilder i fotoshop utan endast att granska bilderna.

Jag förstår att jag inte kan få till en kalibrering av skärmen.
Men, vad skall jag straffa och hur mycket?
Skall jag prioritera lågdagrarna eller högdagrarna?

Vidare har jag Profiler Plus 2.2

Att printa ut en bild som sen skannas in för att genomföra en kalibrering fungerar ju inte.
Skrivaren är ju inte kalibrerad vilket medför att vid inskanning av den utprintade bilden kommer ännu en felkälla med i kedjan.
Moment 22, okalibrerad skrivare samt okalibrerad skanner.

Ska det inte medfölja en referensbild som man skannar in?
Annars är det ju omöjligt att genomföra en kalibrering.

Efter en månad så har jag inte fått något svar av dom!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar