Annons

Spyder 3 pro med iMac 27" ,väldigt varma färger?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hopp i galen tunna

Aktiv medlem
Har nu testat spyder 3 pro med min 27" iMac och upplever att skärmen skenade iväg och blev väldigt gul/varm. Vet inte om det är en vanesak eller om jag gjort fel på vägen?
Det vita känns faktiskt gulaktigt nu och så vill jag inte ha det!

Ngn som har erfarenheter av denna combo som vill dela med sig av era erfarenheter?
 
Har nu testat spyder 3 pro med min 27" iMac och upplever att skärmen skenade iväg och blev väldigt gul/varm. Vet inte om det är en vanesak eller om jag gjort fel på vägen?
Det vita känns faktiskt gulaktigt nu och så vill jag inte ha det!

Ngn som har erfarenheter av denna combo som vill dela med sig av era erfarenheter?

Möjlig anledning 1:
Nästan alla skärmar är för kalla (blåa) från början. Det ger ett skarpare intryck och verkar vara ett försäljningsargument nu för tiden. Du är kanske van vid det kalla och tycker att det riktiga är för varmt.

Möjlig anledning 2:
Spyder 3 har enligt Stefohl här på fotosidan ojämn kvalitet, så det kan vara så att du fått ett dåligt exemplar.

Möjlig anledning 3:
Omgivningsljuset, färgtemparaturen på omgivningsljuset spelar relativt stor roll i hur du uppfattar färgtemperaturen på skärmen.

/Karl
 
Tack Karl för ditt svar.

När jag testade igår natt så körde jag helt släckt i rummet och det blev verkligen skit..
Idag gjorde jag om allt i normalt dagsljus i rummet utan störande lampor tända och nu blev det riktigt bra! Från början var skärmen som du säger åt det kalla blå hållet men nu blev den varmare och mer "fyllig" i färgerna men ändå väldigt neutral i mina ögon. Det vita känns vitt och inte gult som tidigare.

Kan det vara för mörkt när man gör en profilering?
Hur kommer detta bli nu om jag sitter på nätterna och redigerar?
Fyller spydern ngn funktion om den är inkopplad i sitt ställ nu efteråt?

Som sagt så är jag väldigt nöjd med hur färgerna kommer fram betydligt bättre nu utan att för den sakens skull bli för varmt och gult som det var igår natt..
 
Hej!

Generellt håller jag med Karl, men vill gärna utveckla en sak lite.

Möjlig anledning 1:
Nästan alla skärmar är för kalla (blåa) från början. Det ger ett skarpare intryck och verkar vara ett försäljningsargument nu för tiden. Du är kanske van vid det kalla och tycker att det riktiga är för varmt.

Jag skulle nog uttrycka det lite annorlunda: I stort sett alla skärmar som säljs är (delvis drivet av TCO-certifieringarna) grundkalibrerade mot eller i närheten av sRGB/AdobeRGB där man som standard kör 6500 K. Medan många som arbetar med bilder snarare har (beroende på omgivningsljus och annat) hållit sig runt 5500K.

Jag har egna mätdata från åtskilliga hundra skärmar i olika prisklasser uppsamlade under de senaste 5-6 åren och finns det över huvud taget någon tendens så är det i så fall att skärmar ofta legat lite åt det varma hållet, närmare 6000 K än 6500 K med fabriksinställningar.

Så jag skulle inte säga att "Nästan alla skärmar är för kalla" utan snarare att "Idag är skärmarna något bättre än förut på att ligga där de enligt klassningen skall vara, runt 6500 K".

Sedan är 6500 K ofta lite i kallaste laget för bildarbete i många miljöer, det är mer tänkt att funka bra för generell datoranvändning i någon slags genomsnittlig kontors- och hemmiljö. Men det är ingen felinställning i skärmen, bara att tillverkarna numera helt enkelt är bättre på att följa en klassificering som kanske inte är så optimal för våra behov (vi bildnördar :)
 
Kan det vara för mörkt när man gör en profilering?
Hur kommer detta bli nu om jag sitter på nätterna och redigerar?
Fyller spydern ngn funktion om den är inkopplad i sitt ställ nu efteråt?

Det kan nog inte vara för mörkt när du profilerar, men det kan vara för mörkt när du kollar på skärmen. Sitter du i totalt mörker har du ingen referens för hur du ser färger på skärmen. Ljusmängden i omgivingen ska ligga på 1/4 till en 1/8 av ljusstyrkan på skärmen. Det innebär att om du kalibrerat din skärm till 120 cd/m2 så är det lämpligt med en ljusstyrka på mellan 50 och 100 lux i rummet.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.