Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spray vernar inte bry sig om lag, moral, etik...

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker att de flesta tips här är bra, men jag är inte lika säker som de flesta andra här på att Spray verkligen har gjort fel.

Den allra viktigaste frågan här är om Spray i samband med att Kristina skickade in bilderna har skrivit in en rätt att publicera och använda bilderna i reklamsyfte eller dylikt. Om de har gjort det har de, vad jag kan bedöma, ganska torrt på fötterna.

Vad gäller medgivandet att publicera, skulle verkligen förvåna mig om det finns ett krav på att upphovsmannens medgivande till Sprays publicering måste vara skriftlig.

Sedan kan man i och för sig fråga sig om Spray har varit tydliga nog när man skrev in en rätt (om man nu gjorde det) att få publicera bilderna. Men om Kristina skall tvista om den frågan med Spray skall hon veta att hon tar en stor risk, eftersom den frågan säkert länge kan sysselsätta respektive parts ombud i en tvist. En jurist kostar minst 800:- per timme, oftast runt 2.000:- per timme. Och det är den som förlorar tvisten som står för fiolerna. Både för sitt eget och motpartens ombud.

Vad gäller Kristinas ideella rätt att få sitt namn publicerat i sin egenskap av forograf kan Spray princip inte förhandla bort den rätten, men om jag inte minns fel skall namnet publiceras bara om det är sedvänja att göra så. Är det det på internet?
Men det här bör dubbelkollas eftersom jag inte har varit i kontaktmed den frågan på länge. Lagen kan ha ändrats. Någon här som vet?

Jag vill inte skrämma Kristina från att avhålla sig från att gå vidare om hon har rätt, men glöm inte att i en rättslig process är det bara fakta som räknas. Påståenden och känslor kommer man inte långt med.

I Kristinas käder skulle jag, precis som föreslagits här, skriva ett brev på vanligt papper till någon mer senior person hos Spray och redogöra för vad som har hänt, kräva att bilderna tas bort och be om en kopia på tävlingsbestämmelserna från Spray. Jag skulle definitivt också nämna det för Spray mycket pinsamma faktum att de inte har levererat vinsten. Bortsett från att det är pinsamt skulle man kunna hävda att de därigenom inte har fullföljt sina åtagande i tävlingsreglerna. Detta gör att man kan ifrågasätta om tävlingsdeltagarna skall behöva fullfölja sina åtagande (bl.a. att tillåta publicering av bidragen).

Hälsningar

Fredrik Persson
 
kriss skrev:
..

Finns det nån här som har gjort nåt liknande nån gång? Dvs fakturerat för stulna bilder och sen också fått pengar? Hihi... ni kan ju hjälpa mig då, så delar vi på pengarna!

N
/Kriss

jodå, sålde en bild till ett skivbolag en gång, men negget fick jag aldrig tillbaka trots flera påstötningar. Inte förrän jag skickade en saftig räkning på det försvunna originalet. då blev det fart på skivbolagsdirren...
 
Ja, Fredrik... jag har tänkt i de banorna också. Och det sista jag skulle vilja är ju att JAG får betala en massa rättegångskostnader för att jag har fel.

Jag tror att det allra bästa just nu är att bara vänta och avvakta... se vad de svarar, och sen tänka ut någonting efter det.

Kanske kontakta BLF som skrevs ovan och fråga om råd?

Jag tittade in på http://www.svartalistan.nu för att se om Spray stod med där. Det gjorde de... 15 gånger tom. Fast alla handlade om helt andra fel de hade gjort, som hade med internetuppkoppling att göra och att de tog betalt för sånt de inte borde osv. Men jag läste lite arga inlägg liknande "Varför ljuger spray?", så nu känns det bra att ha bevis för att bilderna verkligen finns där idag.

Hihi... vilken stor soppa jag har tillagat.Men även om bilderna inte betyder så speciellt mycket så tycker jag bara att det är så fel att de tror att de kan ta vad de vill och göra vad de vill. Och sen bara ignorera mail så där.

Harabergsmannen! Vad bra att du fick tillbaka dem till slut. Men det är synd att man ska behöva gå igenom så mycket arbete för att gå tillbaka till ruta 1 när man själv inte har gjort nåt fel. Kände du inte så?

/Kriss
 
kriss skrev:
[B
Harabergsmannen! Vad bra att du fick tillbaka dem till slut. Men det är synd att man ska behöva gå igenom så mycket arbete för att gå tillbaka till ruta 1 när man själv inte har gjort nåt fel. Kände du inte så?

/Kriss
[/B]
visst är det irriterande att det finns en massa tjoffar som inte vill göra rätt för sig...
 
Kristina: Kontakta BLF är nog en bra idé. Men jag skulle nog skriva till Spray också. Om inte annat för vinsten som de inte har skickat. I det sammanhanget kan man nämna bildrena också.

BLF kan säkert också ge dig råd om de tycker att du har ett bra "case" som skulle hålla i en rättsprocess.

Hälsningar

Fredrik
 
En lösning om du inte reder ut dina problem är att ta kontakt med en tidning. kankse "Foto" eftersom det rör bilder, eller kanske till nån datortidning typ Pc för alla eller Pc hemma. Spray blir ju nog lagom roade om de får ett argsint brev publicerat mot dem i en tidning med kanske 200.000 läsare, och kommer då ursäkta sig och kompensera dig direkt.

Även om spray har rätten på sin sida vad gällerna bilderna? Så finns det ju inget som ursäktar att de inte skickat din vinst som du vann i somras!

Mail är något som försvinner väldigt lätt, om du inte gjort det redan ta kontakt med någon på telefon istället.
 
Hej igen!

Nu har jag fått svar från Spray, och så här lyder mailet:

Hej Kristina,
först och främst vill jag be dig om ursäkt för att vi dröjt med svar på dina frågor.


Vad gäller din första undran, Fujifilmtävlingen. När tävlingen var över skickade vi vinstlistan till Fuji Film. Nu när vi dubbelkollade så visade det sig att det har skett ett missförstånd oss emellan. Vi har åtgärdat det nu och din vinst ska du ha inom ett par veckor. Förhoppningsvis redan denna.


Vykorten. Att du inte fått tack beklagar jag och tar det här tillfället i akt att tacka dig för dina fina bidrag. Vår vykortsmotor är tyvärr så teknisk begränsad att vi inte kan lägga med namn på upphovsman.

Vad gäller rättigheterna till bilderna så fanns denna text nedan med på tävlingssidan:


"PS. I och med att du deltar i tävlingen har du avsagt dig rättigheterna till korten till Sprays fördel och därmed givit ditt godkännande att Sprays alla besökare får skicka ditt vykort. Det är ju i och för sig rätt glassigt. Om _alla_ skickar ditt vykort, så får ju minst 10% av hela Sveriges befolkning ditt vykort. Du som deltar i tävlingen godkänner att personuppgifter och annan information som lämnas in sparas, ifall vi behöver dig för att göra fler vykort åt oss. Dessutom förbehåller vi oss rätten att publicera vinnarens namn. Och så en sak till. Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren. DS."


Skulle du ändå känna att du inte vill att dina bidrag ska finnas med kan jag ta reda på vad (om) vi kan göra något för att de ska tas bort.

Jag hoppas du fått svar på dina frågor, om du har ytterligare funderingar är du välkommen att höra av dig till mig.


Suck... antar att det inte finns mycket jag kan göra då om jag har gått med på nåt sådan. Fast jag kan bara inte förstå HUR jag kan ha missat en sådan text, det är inte alls min stil.

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra... Kameran kommer ju nu i alla fall, så det är ju lite kul.

Vet inte om jag ska be dem ta bort mina bilder eller bara strunta i allt. Eller skicka en faktura ändå, som vi diskuterade om här förut... hehe.

För det stör mig fortfarande att de GÖR så här! Känner lite som att de idiotförklarar mig och jag går med på det. Och den där texten om hur "glassigt" det är att ha sina vykort hos dem är ju bara mesig.

Äsch... jag kanske får lägga ner det här... Men i alla fall vara en erfarenhet rikare och veta hur de är.

Tack för att ni lyssnade och kom med goda råd!

/Kriss
 
Totalt oproffsigt att ha tävlingsregler/förutsättningar som ett PS. Fan va dumt.

Man får helt enkelt se upp med dessa oseriösa pellejönsar!

/David
 
Jo men samtidigt så fungerar 95 % av alla sådana här tävlingar på samma sätt.

Som jag skrivit tidigare så är ju detta ett mycket vanligt sätt att få tag i ett antal bilder som man sedan kan använda "nästan" som man vill.

Ta och lusläs tävlingsreglerna till liknande "fototävlingar" och se att ni nog hittar samma text i de flesta av dem.

Att de sedan lägger det som ett "PS" kan ju ses som lite fult, men man måste ju ta sig tid att läsa igenom reglerna om man ska delta i tävlingar.
 
Kristina,
jag tycker att du åtminstone ska få dem att lägga till funktionaliteten "visa upphovsman" i sin vykortsmotor. Som tekniker kan jag säga att det är en baggis att lägga till. Annars får de väl stoppa in en (c) markering direkt i bilden!

Det låter bara som ett typiskt svepskäl.

Om det ska vara "glassigt" ska det ju åtminstone *vara det också*, dvs folk ska veta att det är du. Särskilt som du fick med så många kort!

-Christian
 
Jo, det är sant... Visst ska man läsa igenom reglerna noga. Och det brukar jag ju göra också, så även DET stör mig... alltså om det verkligen stod så och jag missade det.

Och Christian, du har helt rätt, det ska väl inte vara så svårt. Men de har kanske inte råd att anställa kompetenta webutvecklare? ;-)

Jag ska nog skriva till henne och säga att de helt enkelt får lägga dit lite copyrightinformation eller ta bort bilderna.

/Kriss
 
Kristina,
om de har problem med (c) Copyright (folk kanske inte vågar använda dom då), så borde dom sätta dit upphovsman som en kompromiss, tycker jag.

-Christian
 
Finns sidan kvar? Jag menar, kan de verkligen bevisa att du har avsagt dig rättigheterna till bilderna?

Min personliga gissning är att bevisbördan ligger på dem. Dvs. de ska bevisa att du har gett dem rätt till bilderna.

Jag skulle fortfarande höra med BLF.
 
Jag menar, rent tekniskt sett så kan du bara ha fått epostadressen av en kompis, mailat bilderna och sedan utan din medgivelse fått dem publicerade.
För visst var det vanlig e-mail du använde? Jag vill minnas att du skrev det tidigare i diskussionen.

Såvitt jag vet är man som tävlingsdeltagare (allmänt) inte juridiskt bunden (enligt Svea Rikes Lag) att läsa/känna till tävlingsreglerna.

Jag skulle också vilja veta om man kan klassificera ett avtal om avsägelse av rättigheter till bilder som "tävlingsregler".
En sån sak är knappast att betrakta som en trolig komponent i en samling tävlingsregler.

Ungefär på samma sätt som att det knappast är bindande när knäppa mjukvarutillverkare (anställda, får vi hoppas) smyger in klausuler i stil med "...vidare ger detta avtal företagets programmerare fullständiga och exklusiva sexuella rättigheter till din eventuella dotter." i EULA:n (End User's Licence Agreement) till datorprogram (jag har för mig att något sånt faktiskt har hänt).

När jag ser det i det här perspektivet så skulle jag helt klart försöka gå vidare om jag var i ditt ställe.
 
Jag tycker att Sprays sätt att lägga in villkoret i ett käckt formulerat ps är löjligt och oproffsigt.

Men jag tror inte att de har brutit mot någon lagregel. Jämförelsen med "exklusiva sexuella rättigheter" i mjukvaruavtal fungerar inte. Den regeln är uppenbart oskälig. Det är inte Sprays tävlingsregel.

Om Kristina går vidare med här i en rättsprocess är jag ganska säker på att hon kommer att förlora.

mvh

Fredrik
 
Fredrikpersson skrev:
Men jag tror inte att de har brutit mot någon lagregel. Jämförelsen med "exklusiva sexuella rättigheter" i mjukvaruavtal fungerar inte. Den regeln är uppenbart oskälig. Det är inte Sprays tävlingsregel.

Jag skulle då helt klart klassa ett avtal om avsägande om rättigheter till bilden som oskäligt i en text om tävlingsregler.

Exempel på tävlingsregler: "Mer än ett bidrag från samma person innebär diskvalificering".

Exempel på något som ingen normal person skulle uppfatta som normalt i "tävlingsregler":
"När du sänder in de här bilderna ger du oss rätt att utan att fråga dig tjäna pengar på bilderna".

Iaf. såvida man inte har tidigare erfarenhet från andra "tävlingsarrangörer" som bluffar på samma sätt.


Sen kvarstår det möjliga faktum att hon inte behöver ha läst de där reglerna.
 
Jag försöker minas vad som sades på föreläsningarna i juridik om skyldighet att läsa regler.

När det gäller resebranchen vet jag att du har en skyldighet att läsa alla regler i avtalet när du bokar en resa. Du kan inte säga efteråt att ”jag visste inte att skatter tillkom, det stod ju så finstilt inklämt bland en massa paragrafer”.
I praktiken innebär det att om inte reglerna finns på nätet måste du hämta en katalog och läsa avtalet längst bak.

Jag är nästan hundra på att du har en skyldighet att läsa tävlingsregler.
Varför skall Spray (i detta fall) annars lägga upp ett avtal?

Få se om jag kan hitta i anteckningarna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.