Jag tycker att de flesta tips här är bra, men jag är inte lika säker som de flesta andra här på att Spray verkligen har gjort fel.
Den allra viktigaste frågan här är om Spray i samband med att Kristina skickade in bilderna har skrivit in en rätt att publicera och använda bilderna i reklamsyfte eller dylikt. Om de har gjort det har de, vad jag kan bedöma, ganska torrt på fötterna.
Vad gäller medgivandet att publicera, skulle verkligen förvåna mig om det finns ett krav på att upphovsmannens medgivande till Sprays publicering måste vara skriftlig.
Sedan kan man i och för sig fråga sig om Spray har varit tydliga nog när man skrev in en rätt (om man nu gjorde det) att få publicera bilderna. Men om Kristina skall tvista om den frågan med Spray skall hon veta att hon tar en stor risk, eftersom den frågan säkert länge kan sysselsätta respektive parts ombud i en tvist. En jurist kostar minst 800:- per timme, oftast runt 2.000:- per timme. Och det är den som förlorar tvisten som står för fiolerna. Både för sitt eget och motpartens ombud.
Vad gäller Kristinas ideella rätt att få sitt namn publicerat i sin egenskap av forograf kan Spray princip inte förhandla bort den rätten, men om jag inte minns fel skall namnet publiceras bara om det är sedvänja att göra så. Är det det på internet?
Men det här bör dubbelkollas eftersom jag inte har varit i kontaktmed den frågan på länge. Lagen kan ha ändrats. Någon här som vet?
Jag vill inte skrämma Kristina från att avhålla sig från att gå vidare om hon har rätt, men glöm inte att i en rättslig process är det bara fakta som räknas. Påståenden och känslor kommer man inte långt med.
I Kristinas käder skulle jag, precis som föreslagits här, skriva ett brev på vanligt papper till någon mer senior person hos Spray och redogöra för vad som har hänt, kräva att bilderna tas bort och be om en kopia på tävlingsbestämmelserna från Spray. Jag skulle definitivt också nämna det för Spray mycket pinsamma faktum att de inte har levererat vinsten. Bortsett från att det är pinsamt skulle man kunna hävda att de därigenom inte har fullföljt sina åtagande i tävlingsreglerna. Detta gör att man kan ifrågasätta om tävlingsdeltagarna skall behöva fullfölja sina åtagande (bl.a. att tillåta publicering av bidragen).
Hälsningar
Fredrik Persson