Annons

Språk i menyer på D70

Produkter
(logga in för att koppla)

F1new

Medlem
Hej,
Funderar på att köpa en D70 från Tyskland - är det någon som vet om man kan välja svenska menyer i en D70 köpt i Tyskland?

Tack,
Dan
 
Det ska, vad jag vet, vara samma språk som finns tillgängliga på ALLA D70, så det ska inte vara några konstigheter. Däremot får du antagligen tysk manual.
 
Det låter ju bra. Ska jag köpa en beggad D70 med 2000 bilder på nacken i Sverige för 7500:- inkl 1,0 + 0,5GB minne eller in ny från tyskland för 8000:- exkl minne? Har D70:an utvecklats något sedan den släpptes?
 
Det enda som har hänt sedan de första släpptes är det kommit en annan firmware (mjukvaran i kameran). Det kan man ladda hem och uppdatera själv om man vill.
Om det är värt merpriset att köpa nytt eller inte får du själv avgöra. 2000 bilder är ju inte så mycket och är det garanti kvar på den så...
 
Det lutar åt att beställa en D70 med en Sigma 18-50/2,8 från tyskland i paket för 12000:-
Alternativet är en Canon 20D med samma optik för 16000:-
Svårt val, speciellt som jag kör Canon idag, dock manuellt.
 
Ja, objektiven behöver du ju inte ta hänsyn till då eg. Det skulle väl vara för att du är mer van vid Canon isf, om nu de gamla manuella kamerorna har samma upplägg som de nyare (även om de kanske inte är lika avancerade).
Men jag kan ju inte svara på hur du ska göra. Själv har jag en D70 och är helnöjd med den. 20D är en bra kamera åxå, men lite dyrare.
 
Jag har fått intrycket att man kan klara sig med något ljussvagare optik digitalt då den börjar på ISO 200, analogt brukar jag köra 64 eller 100.
I och med detta inbillar jag mig att en zoom med f2,8 borde kunna vara användbar även inomhus.
Jag har inte kunnat hitta några vettiga fasta brännvidder under 50mm som alternativ till zoomen. Telen däremot vimlar det ju av iom omräkningsfaktorn på 1,5 för Nikon och 1,6 för Canon...
 
Med risk att ta sig vatten över huvudet, så vill jag inte rekommendera det objektivet. Kör med Nikons egna objektiv. Upplevde att jag aldrig fick riktigt bra skärpa med sigma 18-50.
Men det kanske berodde på fotografen(mig). Någon som har samma eller annorlunda erfarenhet?
 
Om du brukar köra 64 eller 100 ISO, så borde du nog köpa en Canon istället. Ibland kommer du nog att sakna 100 annars. Tänk på det iaf.

Mvh Jörgen
 
Inga fasta alternativ?

Jag förstår inte vad du menar. Både Nikon och Sigma har flera ljusstarka fasta gluggar under 50mm.
Nikkor AF 14/2.8
Nikkor AF 18/2.8
Nikkor AF 20/2.8
Nikkor AF 24/2.8
Nikkor AF 28/1.4
Nikkor AF 35/2.0
Sigma EX 14/2.8
Sigma EX 20/1.8
Sigma EX 24/1.8
Sigma EX 28/1.8

Är det prismässigt du menar?
 
Jag betraktar inte f2,0 och neråt som ljusstarkt - och ja, priset är ett problem, jag vill ogärna lägga ut 10000 på en "normal" och en "vidvinkel". Därför känns sigma 18-50/2,8 som en vettig kompromiss, inte ljusstark, men ok - frågan är bara om det är skarp nog. Kompletterat med en 50/1,4 och en 85/1,8 känns det som ett ok kit.
Dock har jag inte tittat på Sigmas fasta vidvinklar, har mågon erfarenheter av dessa?
 
<<Om du brukar köra 64 eller 100 ISO, så borde du nog köpa en Canon istället. Ibland kommer du nog att sakna 100 annars. Tänk på det iaf.>>

Intressant synpunkt. Är en beg EOS 10D jämförbar med en ny D70 ur en "åldersmässig" aspekt? Dvs är EOS 10:an tekniskt föråldrad?
 
EOS 10D är fullt jämförbar med D70, den har flera fördelar framför D70 t.o.m. (inte så konstigt , då det är en dyrare modell), saker som spegeluppfällning och vertikalgrepp (som tillbehör) bl.a.

D70:s styrka framför 10D är omedelbar uppstart och större buffert för serietagning.
 
Tackar!
Då är EOS 10D ur leken - det är två av mina viktigaste tekniska kriterier, förutom snabbhet i avtryck som är #1. Återstår alltså bara EOS 20D som alt till D70?
 
F1new skrev:
Tackar!
Då är EOS 10D ur leken - det är två av mina viktigaste tekniska kriterier, förutom snabbhet i avtryck som är #1. Återstår alltså bara EOS 20D som alt till D70?
EOS 20D, ja..då får du en riktig sportkamera med 5bps och stor buffert, uppstarttiden är lika snabb som på D70 oxå.

Fördelar du får med 20D framför D70 är mindre brus, snabbare och mer exakt AF, högre upplösning, 5bps (istället för 3bps) bl.a.
 
Lätt att bli fartblind :) Det lutar år att jag lägger de 4000:- extra en D20 kostar på en ny 50/1,8 och en beg 85/1,8 som komplement till Sigma 18-50/2,8 istället. Oavsett om jag köper D70 ellet 20D lär det komma en ny modell om ett år eller två som gör att de båda känns antika ;)
Optik brukar vara bättre investering över tiden - mina manuella Canon-gluggar har överlevt fyra kamerahus över 20 år, men nu är de hopplöst passé i den digitala världen.
 
Tja, eller så köper man ett hus som man inte "behöver" ersätta så snabbt.

5bps och stor buffert, 8.2mp, supersnabb och exakt AF, mycket låg brusnivå, lär nog räcka bra även när det kommer snabbare och med fler pixlar.
 
De är ju sas av "samma generation" men med lite olika spec, jag tror inte att någon av dem kommer att kännas speciellt fräsch om 1-2 år när CCD'er är omodernt och flashminnen inte längre används. Då är frågan om man kastat 8 eller 12 tusen i sjön ;)
 
Ingen av dem kommer ju att ta sämre bilder om 2 år, även om det finns de som kommer att ta bättre bilder och antagligen kostar mindre då. Enda anledningen att man skulle behöva uppgradera är ju om man skaffat sig andra behov, eller om prylnörden i en vaknar till liv. :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.