Nödvändigt är det förstås inte att ha spotmätning. Det är ju faktiskt inte nödvändigt att ha någon exponeringsmätare överhuvudtaget! Själv hade jag ingen under mina första år av fotograferande. Jag använde mig av Hasselblads utmärkta exponeringssticka, inköpt för 1 krona, tror jag...
Men möjlighet till spotmätning ÄR väldigt värdefullt många gånger. Visst, man får lära sig att tänka lite och testa lite innan poletten trillar ner, men SÅ svårt är det inte att fatta det hela (grunderna skulle nog gå att sammanfatta i bara ett fåtal meningar). Många är alldeles i onödan rädda för att använda sin spotmätare.
Ett givet område är förstås motljusbilder. Här har alla mätare svårigheter utom just spotmätaren, som löser detta problem elegant.
När det gäller Canon 1000D f.ö. så klarar dess mätare inte av högkontrastmotiv speciellt bra, så den om någon skulle ju VERKLIGEN ha behov av att vara försedd med en spotmätare! Och du kommer att upptäcka att det tyvärr inte bara är detta som Canon har sparat in på när det gäller deras instegskamera.
Du skriver om dig själv: "kan inte ett piss om systemkameror, rent utsagt." I så fall skulle jag definitivt rekommendera dig till att titta på även de övriga märkenas instegskameror, dvs Nikon, Minolta/Sony, Pentax och Olympus (Sigma anser jag att du kan glömma). Visst, det kommer att ta dig lite extra tid att göra detta, och det är ju alltid svårt att vänta på något roligt, men det kommer att löna sig! Du kommer antagligen att bli överraskad över vad du finner (särskilt om du sedan jämför med vad många av de kommersiella "testarna" kommer fram till)... Titta på alla dessa fem märken med fräscha ögon, och du kommer sedan att ha mycket bättre klart för dig vilken kamera som skulle passa just dig bäst.
Enklast kan du skaffa dig "praktik" genom att gå till MediaMarkt. De har bra priser och de har nästan alla marknadens systemkameror under cirka 20.000 kr uppställda och med laddade batterier, så att du kan "provfota" med dem (lite begränsande kan vara att det inte finns något minneskort i kamerorna, men de flesta av de nyare kamerorna kan ändå visa den sist tagna bilden under några sekunder). Känn på dem - hur bra ligger de i handen? Du kommer att bli förvånad över hur stor skillnad det är i greppet. De olika märkena uppvisar hela skalan från ett bedrövligt dåligt grepp - obekvämt, "vasst" och ostabilt, och till grepp med suverän ergonomi, där kameran sitter som gjuten i handen. Är du ovan så växla lite fram och tillbaka mellan de olika modellerna. Ett bra sätt att tydligt känna hur stabilt greppet blir är att hålla kameran i höger hand, en bit utsträckt, som om du höll en trådlös blixt i din vänstra. Med detta menar jag dock inte att alla kameror klarar av att direkt styra externa blixtar trådlöst (Canon kan t.ex. inte detta).
Därefter kan du fördjupa dig lite ytterligare när det gäller de olika kamerornas övriga funktioner. Du kommer då (förmodligen till din förvåning) att upptäcka att det finns avsevärda skillnader mellan de olika systemens instegskameror. Kolla sedan också ifall dessa kan nås via direktknappar på kameran eller om man måste in och leta bland en massa menyer. Efter att du har jämfört de olika instegskamerorna kommer du att finna att två av märkena bara erbjuder väldigt strippade och nerbantade kameror medan de tre andra ger betydligt mer. Och av dessa tre så finns det ett märke som går åt motsatt håll mot de båda "minimalist-instegskamerorna" som jag nämnde först - dvs denna tillverkare har plockat in vissa saker i sin instegskamera som de andra tillverkarna bara erbjuder i sina värstingkameror. Denna kamera ger klart mest för pengarna. Och dessutom är det den som det brukar gå att få till lägst pris!
När det gäller objektiv så ingår det ett s.k. kitobjektiv i priset för alla instegskameror. Eftersom prispressen är allra hårdast inom detta segment, så måste det bli ett billigt objektiv, och därmed också med medelmåttiga prestanda (gäller i princip för alla märken). Dock är kitobjektiven långt ifrån helkassa - många är mer än nöjda med dem. Fast om man blir mera intresserad och kraven ökar, så uppfattar man förstås skillnaderna på ett annat sätt, och då kan man kanske komma att tycka att kitobjektiven är skrutt...
Men tänk inte på det just nu. Kitobjektivet får du med för bara runt 500 kr mer än vad ett löst kamerahus kostar, och det får man ju säga att det definitivt är värt.