Jag orkar inte läsa genom alla svar, så jag kommer bara vädra min åsikt.
Jag har fotat hästtävlingar på uppdrag ett längre tag nu och knäpper kanske mellan 500 - 1000 kort per ryttare och tävling, så mellan 1500-3000 kort per tävling är mot det normala då jag oftast fotar tre ekipage samtidigt.
Många kan tycka att kamera inte spelar så stor roll på hästtävlingar (har hört det många gånger)
Saken är dock, på en hästtävling, oavsett om det är hopp, dressyr, eller gångarter så är det alltid två objekt som fotas och många fler aspekter som spelar in.
Jag fotar mycket islandshästar, och för att ta ett exempel så som gångarten tölt som ändock är en rätt så sakta gångart (rakt fram) så rör sig benen väldigt mycket snabbare och det finns minst 5 variabler för att ett kort ska bli bra, oavsett hur bra det är rent fototekniskt. Vill man göra något med kortet, annat än att ha det på datorn och titta på för er som fotar för eget syfte, så måste minst sakerna nedan stämma.
1: Huvudet på hästen skall vara lågt
2: Öronen skall vara vända framåt
3: Frambenet skall fotas i högsta delen av lyftet
4: Bakbenen i det ögonblick dom har mest avstånd mellan sig
5: Ryttaren ska se bra ut! (och det inkluderar massa andra saker)
Antalet gånger benen befinner sig i denna position per sekund vet jag inte, men misstänker ca:4 ggr, tiden när benet är där jag vill få bilden är så kort så det finns ingen möjlighet över huvud taget att tajma fotandet, beroende på tävling så ska du dessutom lyckas med detta under loppet av ett varv på banan. Har man då en kamera som tar 4bps, och benen gör samma rörelse 4ggr/sek... testa matten
För er som inte vet hur tölt ser ut:
http://www.youtube.com/watch?v=v-nVL5XJFt8
Visst kan man ha tur och plocka rätt ögonblick med en 4fps kamera, men mängden oanvändbara/mindre bra kort blir förmodligen enormt stor.
Jag fotar primärt med en Canon Eos 1D Mark 3 med en
70-200 2.8 L IS, 8GB Sandisk extreme 3/4
Bländare: Automatisk
Slutare: Låst på för tillfället passande inställning
ISO: Så låg som möjligt för att hålla ner storleken på bildfilerna för att inte fulla buffern (Dock auto ISO i fall att bländare 2.8 inte räcker) Jag försöker alltid hålla mig så nära 10bps som möjligt och aldrig gå under 7.
Skulle det komma en 1Di Mark 3 så ska jag ha en! *garv*
Som sekundär kamera kör jag med min 1Ds Mark 2 med 50mm 1,2 L för bilderna "utanför" banan om man säger så. Porträtt, pallplats etc där pixlarna faktiskt kan behövas.
Jag är fullt medveten om att folk inte vill/kan betala 35k för ett hus och 15k för en glugg. Men sikta på bps om hästar är prio och då helst med 7bps eller mer.
I ridhus är det oftast kass belysning, så bländare 2.8 är att rekommendera. IS kan inte frysa objekt, men kan hjälpa vid panorering med kusen i gluggen.
En annan aspekt som jag har märkt (gud) är att allt som oftast är det kasst väder ute när det är hästtävlingar, så regnrock och tätad utrustning är också högst rekommenderat!
//
Chris