Annons

Sportfoto! men vilket objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

birgersson

Medlem
Hej!

Jag fotar en del beachvolley och tänker även börja fota volleyboll (inomhus). Har precis fått se mitt objektiv gå sönder och planerar därför ett nyköp.
Mina funderingar är vilket objektiv som är bäst av
sigmas 70-200/2,8 eller canons 70-200/4,0?
2,8 känns ju bättre inomhus men är kvaliteten sämre på sigma objektivet. Har läst en del ressensioner att det inte ska vara helt skarpt på låga bländartal men vet inte om det stämmer?!

Vad tror Ni? Har ni några tips eller egna erfarenheter!
Canons 2,8 vore väl det bästa men det blir för dyrt..
 
Du kommer behöva ljusstyrkan inomhus. Titta gärna på fasta objektiv, Canons EF 85/1,8, 100/2 och 135/2 är mycket användbara inomhus (också).
 
Tycker som ArneB, satsa på ljusstarka fasta gluggar. Jag har själv 70-200/2,8 IS, 100/2,0 och den fantastiska 200/1,8. Zoomen är bra, men de fasta gluggarna är bättre optiskt. Plåtar handboll emellanåt och skillnaden är påtaglig.
 
I annat forum här återfinns i diskussion om utländska nätbutiker "simply electronics" där man slipper porto moms och tull och de har bra pris på 70-200/2,8 Canon. tror det var lite under 1000EURO vilket blir under 11000 SEK. Förvisso inte IS men för sport är ju detta inte så viktigt. Dessutom extrapris på 70-200 2,8 IS, tror det var runt 1400 EURO. Fotovideo (som blir Rajala) har extrapris på Canon 100-400 L idag (tror det var 12000:-. Förvisso inte 2,8 men runt 200mm blir det runt 5,0 och IS. Du kan ju gå upp i ISO och använda detta.
 
I annat forum här återfinns i diskussion om utländska nätbutiker "simply electronics" där man slipper porto moms och tull och de har bra pris på 70-200/2,8 Canon. tror det var lite under 1000EURO vilket blir under 11000 SEK. Förvisso inte IS men för sport är ju detta inte så viktigt. Dessutom extrapris på 70-200 2,8 IS, tror det var runt 1400 EURO. Fotovideo (som blir Rajala) har extrapris på Canon 100-400 L idag (tror det var 12000:-. Förvisso inte 2,8 men runt 200mm blir det runt 5,0 och IS. Du kan ju gå upp i ISO och använda detta.

70-200/2,8 utan IS är ett klart användbart alternativ, däremot är Canons 100-400 inget att använda till inomhussport. Dessutom sålde Rajala till det lägre priset endast igår.

Jag plåtar en del handboll och i Stockholmsområdet är det sannolikt endast Eriksdalshallen som har bra ljus. T o m Globen har sämre ljus. Under SM-finalerna i våras var det ISO 2500 som gällde när 70-200/2,8 satt på. Dina möjligheter blir klart begränsade med ett objektiv som är ljussvagare än f/2,8. De fasta är verkligen prisvärda, 85/1,8 är ett utmärkt porträttobjektiv, dessutom lätt och snabbjobbat.
 
Tack för svar

Tack för råden.. Har gått igenom de bilder jag har och många av dem ligger kring 100mm så det kan vara en bra idé med ett fast objektiv. Plus att 100mm/2,0 inte kostar så mkt!!

Ska fundera lite mer och sen är det bara att spara pengar!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.