Annons

Sportfoto kamera och objektiv.

Produkter
(logga in för att koppla)

Hogland

Ny medlem
Jag planerar ett inköp av digital utr. Efter att ha läst flera trådar bla. om D70 och D300 osv. så kan jag inte hitta något som jag behöver veta mer om, därför denna tråd.

JAG VILL HA TIPS OM SPORTFOTOGRAFENS UTR!

1. Optik?
2. Minneskort (storlek,hastighet,märke)?
3. Stativ?
4. Blixt?

Jag planerar att inköpa antingen D100 eller D70 av den anledningen att jag redan har Nikkor optik (70-300) och ett Tamron (28-105).

Alla svar är tacksamt emottagna.
Kanske finns det fler MC fotografer därute som vill tillägga ngt på tråden?

Kanske finns det kameramärken som Nikons objektiven också passar till som kan vara intressanta? Helst ska det vara inom den rimliga amatörbudgeten :)

/Henrik H.
 
En sportfotograf vill ha ett snabbt teleobjektiv i första hand, i stil med 70-200/2.8..gärna med bildstabilisator och ultraljudsmotor.

D70 är ju absolut att föredra för en sportfotograf då den har betydligt bättre buffert än 300D.
 
Tack för tipsen...ganska dyra teleobjektiv!
Hamnar man på låga f-tal kostar det som ***.
Jag undrar om ni vet en bra beg-sida?
Jag har kollat lite anno´nser i tidningar men det är mycket konstigt som säljs. Något def objekt finns det många av...
 
JAG VILL HA TIPS OM SPORTFOTOGRAFENS UTR!

1. Optik?
EF16-35 2.8L, 28-70 2.8L, 70-200 2.8L IS. 50mm 1.4.

2. Minneskort (storlek,hastighet,märke)?
2st 4GB Microdrive.

3. Stativ?
Ja.

4. Blixt?
2st 550EX
 
Sportfotografens utrustning varierar väldans mycket. Vad kan du, har du kunder, vilken typ av bilder/kunder inriktar du dig på?.
Optik: ljusstarkt med säker autofokus.
Minneskort: Mitt ligger på 512MB (man behöver inte spara "skiten")
Stativ: ???? Vid extrema tillfällen eller annorlunda bildidéer möjligtvis.
Blixt: Inte det första du behöver köpa på dig. Men så klart ett högt ledtal, typ 50 eller mer.

Det är inte svårt att köpa på sig utrustning för 100 000:-. Vanligtvis bygger man upp sin utrustning allteftersom tiden går och allteftersom eventuella stålar ramlar in.
 
Hogland skrev:

Kanske finns det fler MC fotografer därute som vill tillägga ngt på tråden?

/Henrik H.

Jag plåtar mycket med hojar inblandade. Har en Canon 10D och oftast ett 75-300 objektiv. Det är inte alltid man kommer tillräckligt nära. Har för 4 veckor sedan beställt ett objektiv med bildstabilisator men ännu ej fått. Sikta på ett zoomtele för att vara mer flexibel.

Minst 90% av mina bilder på: www.nickes.nu är tagna med just 75-300.

Hälsn. Jan

Tillägg: För MC utomhusplåtning tror jag inte att 2,8 i ljusstyrka är nödvändigt de bästa bilderna har jag tagit med 5,6.
 
Senast ändrad:
Proboarder skrev:
JAG VILL HA TIPS OM SPORTFOTOGRAFENS UTR!

1. Optik?
EF16-35 2.8L, 28-70 2.8L, 70-200 2.8L IS. 50mm 1.4.

2. Minneskort (storlek,hastighet,märke)?
2st 4GB Microdrive.

3. Stativ?
Ja.

4. Blixt?
2st 550EX

Tycker allt du glömde de fasta telena.
Typ 300, 400, 600.
 
Proboarder skrev:
JAG VILL HA TIPS OM SPORTFOTOGRAFENS UTR!

1. Optik?
EF16-35 2.8L, 28-70 2.8L, 70-200 2.8L IS. 50mm 1.4.

2. Minneskort (storlek,hastighet,märke)?
2st 4GB Microdrive.

3. Stativ?
Ja.

4. Blixt?
2st 550EX


Det där låter som en märklig lösning tycker jag, såvida inte du med 'sport' menar poker och biljard. :)

Snabb AF, f2.8 eller ljusstarkare, 100mm eller mer - där har du enligt mig tre viktiga punkter för sportfoto. Sigma har ett alldeles utmärkt 70-200/2.8. Canon-idealet för inomhussport är 135/2L.

> 2st 4GB Microdrive.

Låååångsamt och alldeles för opålåtliga för en sportfotograf.

> Stativ? Ja.

Inte vidare flexibelt. Du ska ju springa runt och följa spelet. För nu snackar vi ju inte amerikansk fotboll eller baseball där varje fotograf har sin egen lilla plats där han/hon måste hålla sig.

> 2st 550EX

Blixt har du ingen användning av eftersom 1) slutartiden måste vara 1/400sek eller snabbare 2) En blixt som 550EX klarar ändå inte lysa upp en fotbolls-, basket- eller annan plan.

/bjanha
 
Definitivt..

När jag plåter motocross så pendlar jag från 20-35mm med blixt, upp till 70-200mm med 2x extender.

Enbens-stativet är ju oxå med såklart.

Det är sällan som jag behöver ta mer än 9 bilder inom en 3 sekunders period, så microdrivar fungerar utmärkt för mig.

Och såvitt jag vet så är motocross en MC-sport, vilket var vad trådskaparen önskade.
 
sagan skrev:
En sportfotograf vill ha ett snabbt teleobjektiv i första hand, i stil med 70-200/2.8..gärna med bildstabilisator och ultraljudsmotor.

Behövs ingen stabilisator till sportfoto.... Man kör ju som regel på korta slutartiden för att frysa idrottarnas rörelser. Då är inte skakningsoskärpa ett problem.

Hur mycket minne du behöver beror på om du har dator med dig eller inte. 4 st 512 GB Sandisk Ultra II räcker långt om du kör jpg.

Blixt beror på sport. Till cykel är blixt populärt. Treben-stativ är sällsynt. Enben är alltid bra.
 
Tack för tipsen!
Det blir SM serien i Roadracing för hela slanten.
Har ett 70-300 5,6 som får stå som huvudoptik.
Ett enbent stativ blir nog nästa inköp...
Canolys bilder är imponerande, speciellt på #20 A. Larsson, minn stallkompis.
Väl mött på banan 2004 Anserstorp om 2 veckor
 
EOS 1D + 70-200/2,8 2*256 minne (40ggr).

...sen en EX550 blixt + enbensstativ, allt finns begagnat på Blocket eller Cyberphoto.se
 
Nu talar du om gårdagens gluggar.

Canon har också 80-200/2,8 men vill du slippa gå omvägar så för 30.000:- på beg. hus o en EF 70-200/2,8 L är du med i spelet, det kommer du att märka den dagen du köper det bästa, om inget annat så när auotofocusen i gluggen med hjälp av det stora chippet (lika stort som hela chippet i 300D kameran) i kamerahuset fångar din springande, åkande hjälte framför gluggen, belive me, jag har provat allt utom Mark II, men den kommer snart.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.