Annons

Sportbilder och VR/IS

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Sportfotografer... kör ni med VR/IS påslaget eller inte när ni fotar sport?

Vad är vinsten med att köra med VR/IS på när slutartiderna är nere på 1/320 eller snabbare?

Ibland kan det vara en fördel med en stabilare sökarbild - framför allt med långa telen.

Annars har man förstås ingen nytta av stabiliseringen om slutartiderna är så korta att man ändå kan hålla stadigt.

AFE skrev:
Ibland kan det vara en fördel med en stabilare sökarbild - framför allt med långa telen.

Annars har man förstås ingen nytta av stabiliseringen om slutartiderna är så korta att man ändå kan hålla stadigt.
Finns det någon direkt nackdel som kanske överväger?

En nackdel är att du kommer att få fler suddiga bilder. Det tar en stund från det att du aktiverat IS/VR tills dess att den fungerar fullt ut och under den stunden så hinner kameran ta 1-2 bilder som kommer att vara suddiga. Om någon av dessa 1-2 suddiga bilder är den där pucken träffar ansiktet på spelaren och man ser tänderna flyga åt alla håll så kommer du att svära ve och förbannelse över att du hade VS/IR igång.

De enda gånger som jag använder IS på sportevenemang är när det är läktarslagsmål på andra sidan planen och det är mörkt på läktaren.

VR... ett strå till stacken.

Brännvidd: 340mm
Slutartid: 1/15s
Bländare: f4.8
ISO: 6400ASA

Och viktigast av allt... på fri hand och natt.

Bilagor

• 340mm_1-15_f4.8_iso6400.jpg
    340mm_1-15_f4.8_iso6400.jpg
    24.2 KB · Visningar: 495
Jag använder VR när jag fotar vindsurfing och kite. Jag tar ofta på 300mm och ibland på frihand och då är det oslagbart. Men har jag stativ stänger jag av det. Ofta ligger slutartiden på mellan 1/500-800. Men jag tycker det är bra för att se bättre genom sökaren när det blåser runt 20 m/s

Olsin skrev:
En nackdel är att du kommer att få fler suddiga bilder. Det tar en stund från det att du aktiverat IS/VR tills dess att den fungerar fullt ut och under den stunden så hinner kameran ta 1-2 bilder som kommer att vara suddiga. Om någon av dessa 1-2 suddiga bilder är den där pucken träffar ansiktet på spelaren och man ser tänderna flyga åt alla håll så kommer du att svära ve och förbannelse över att du hade VS/IR igång.

De enda gånger som jag använder IS på sportevenemang är när det är läktarslagsmål på andra sidan planen och det är mörkt på läktaren.
Om man kör med AF-C och fokus t.ex. via AF-ON så arbetar väl objektivets VR hela tiden?

Du har alltså (så gott som) nästan aldrig IS på ditt 70-2000 aktiverat när du fotograferar hockey?

jdandanell skrev:
Om man kör med AF-C och fokus t.ex. via AF-ON så arbetar väl objektivets VR hela tiden?

Om jag håller in AF-on eller avtryckaren (minst) halvägs så är IS aktiverat när jag håller in någon av knapparna och en liten stund efter jag släppt dem. När jag trycker in någon av dem igen så aktiveras IS och det tar en kort stund innan den är i takt och fram till dess så hinner jag bränna av 1-2 bilder som är suddiga.

Du har alltså (så gott som) nästan aldrig IS på ditt 70-2000 aktiverat när du fotograferar hockey?

Korrekt.

Bör kanske tillägga att det jag beskriver är utifrån hur Canons grunkor funkar, så om andra märken fungerar annars så får någon hoppa in och beskriva det. ;-)

jdandanell skrev:

På min D3 aktiveras VR först när jag trycker in avtryckaren lite. AF-ON aktiverar inte VR, men det går kanske att ställa in någonstans.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar