Annons

Sportbilder med 5d MkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har postat detta i 5DII-tråden, men bilderna ovan kommer från en tråd på Pinoyphotography. Det är en intressant läsning/review av en pre-produktionmodell. På sid två diskuteras det om sportfoto där nedanstående är taget från:
Frame rate is just a notch faster than clunky 5D but the 5DMKII AF especially in AI servo auto focus burst is much more responsive and very accurate in tracking subject.

Det går att ställa ner Casion till exepelvis 10 bilder per sekund i upp till 6 sekunder.

Med dubbla processorer skulle en Canon 1D mark IV klara 12 bilder per sekund med 15 megapixel. Men då måste de även se över spegel och slutare, men det ska de väl hunnit med. Den nuvarande slutaren och spegeln härstammar från gamla analoga Eos 1V HS.

Gärna en bättre och hållbarare spegel men 10 bilder per sekund räcker tycker jag och hoppas dom inte "pressar" upp den i 12 bilder i sekundenI NNAN dom vet att den defakto håller för detta i minst 400.000 exponeringar ;-)

Hoppas den kommer snart så vi får vet ;-)

//Peter

Fortfarande ingen som sett sport/action bilder tagna med 5d MkII ??

Jag hänger fortfarande inte riktigt med på frågeställnignen - varför skulle en sportbild med 5D bli sämre än en porträttbild med samma kamera? Vad som avgör om en sportbild blir bra är ju kombinatinoen slutartid/bländare samt utsnitt. Dvs. inget som inte går att påverka med alla SLR kameror (brus kan ju eventuellt skilja sig åt). Det som skiljer är ju hur enkel den är att handha i en given situation.
Att den kan ta 3 eller 20 bilder per sekund är ju inget som du kan se på en enskild bild...

Jag hänger fortfarande inte riktigt med på frågeställnignen - varför skulle en sportbild med 5D bli sämre än en porträttbild med samma kamera? Vad som avgör om en sportbild blir bra är ju kombinatinoen slutartid/bländare samt utsnitt. Dvs. inget som inte går att påverka med alla SLR kameror (brus kan ju eventuellt skilja sig åt). Det som skiljer är ju hur enkel den är att handha i en given situation.
Att den kan ta 3 eller 20 bilder per sekund är ju inget som du kan se på en enskild bild...

Alla kan inte förstå sej på allt :)

Alla kan inte förstå sej på allt :)

Alla kan inte uttrycka pedagogiskt sig heller...
F!#n (ursäkta språket) vad trist det är att många diskussioner alltid slutar på det här sättet nuförtiden på fotosidan. Speciellt när man försöker sätta sig in i frågeställnignen för att ta sig tid att ge ett bra svar. Trodde i min enfald att du var intresserad av ett kvalificerat svar från någon som använder en 5D för just sportfoto. Men tjii fick jag...

Alla kan inte uttrycka pedagogiskt sig heller...
F!#n (ursäkta språket) vad trist det är att många diskussioner alltid slutar på det här sättet nuförtiden på fotosidan. Speciellt när man försöker sätta sig in i frågeställnignen för att ta sig tid att ge ett bra svar. Trodde i min enfald att du var intresserad av ett kvalificerat svar från någon som använder en 5D för just sportfoto. Men tjii fick jag...

Men om jag ställer en fråga ifall någon att sett actionfoton tagna med en 5dMkII så tycker jag att man kan svara på den frågan. Inte vrida på den hit och dit. Sedan att Sverige är debattens förlovade hemland är ju inget nytt. Säger jag ordet 5 öre så slutar vi på Mars innan vi har avslutat samtalet. Jag påstod inte en gång att 5d är en dålig eller en bra kamera. Ställde bara en enkel fråga, Men tydligen så kan inte alla läsa :)

1. Den höga upplösningen (21,1 MP) gör att bildfilerna blir onödigt stora.
För den som tar flera hundra exponeringar på en match (vilket de flesta sportfotografer gör). Så blir det allt annat än smidigt med de överdrivet stora filerna.
För sportfoto som skall levereras till dagstidningar behöver filerna "bara" vara 6MP stora.
Bildfiler på 21 MP tar inte bara mycket plats, de tar också mer datorkraft till förfogande när de skall bearbetas.

Måste bara påpeka att vill man fota i lägre upplösning så har kameran tre olika storlekar på RAW-bilderna 21 (RAW), 10 (SRAW1) och 5Mpx (SRAW2).

Så bildstorkelen är inget argument i detta fallet.

Eftersom ingen? och absolut inte jag själva har haft möjligheten än att testa kameran så får det ju bli spekulation.

Mitt sätt att se på det är att jag är övertygad om att 5DmkII kommer på intet sätt att göra bort sig även som sportkamera. Om det som kommit fram angående bruset på högre tal stämmer så är det mums.

När man framförallt vinteråret mest befinner sig inomhus i hallar med de mest skiftande ljusförhållanden så tar jag med stor tacksamhet emot bättre/högre ISO-möjligheter med mindre brus. Att jag sedan får göra avkall på en snabbare sekvenstagning lär man sig att leva med. Jag kommer alltid till att ha min 1DmkIII som första kamera men kan 5DmkII visa upp det som kommit fram så långt så gärna, med den så tar man t.ex galant bilder på en koncentrerad pingisspelare inför en serve, där behövs inga 8-10 bilder/sek enligt mitt menande. Får jag då en renare bild så är 5DmkII ett lockande alternativ i kameraväskan.

Men troligtvis så kommer jag trots allt inte införskaffa mig en sådan, jag kommer nog till att invänta 1DmkIV som gärna får behålla sina "bara" 10bilder/sek, jag önskar som många andra ännu säkrare följande fokusering samt mest nog ännu bättre ISO möjligheter, kan aldrig bli för bra (c:

//Ronney

Men om jag ställer en fråga ifall någon att sett actionfoton tagna med en 5dMkII så tycker jag att man kan svara på den frågan. Inte vrida på den hit och dit. Sedan att Sverige är debattens förlovade hemland är ju inget nytt. Säger jag ordet 5 öre så slutar vi på Mars innan vi har avslutat samtalet. Jag påstod inte en gång att 5d är en dålig eller en bra kamera. Ställde bara en enkel fråga, Men tydligen så kan inte alla läsa :)

Jag vred och vände inte på frågan alls - jag undrade endast vad du väntade kunna få fram av bilden. Även om du tolkade det som att jag "vred och vände" så tycker jag att det är jäkligt onödigt med personliga påhopp på någon som försöker hjälpa till.

Precis som Daniel Malmberg försökte säga så lovar jag att du (eller någon annan) inte kan se skillnad på en "sportbild" tagen med en 5dmkII och vilken annan modern digital SLR som helst. Det var helt enkelt det jag undrade över - vad är det du vill kunna se i bilden som visar att den tar bra sportbilder?

Och om nu sverige är diskussionernas förlovade land kan vi väl hålla oss till just diskusisoner och sluta med påhoppen.

Jag har problem med att bufferten slår i taket väldigt snabbt i 5D. Då kan man inte ta bilder på ganska många sekunder. Jag hade gärna sett att de åtgärdat detta men det blev tvärt om, färre bilder i bufferten.

Jag har problem med att bufferten slår i taket väldigt snabbt i 5D. Då kan man inte ta bilder på ganska många sekunder. Jag hade gärna sett att de åtgärdat detta men det blev tvärt om, färre bilder i bufferten.

Samtidigt som mark II klarar snabbare minneskort. Hur bufferten blir i praktiken med snabba kort är inte samma sak som vad som står i specarna. Mark II klarar även nästa generations minneskort som ännu inte är ute på marknaden.

Sen går det ju att köra SRAW...

...samtidigt som bildfilerna är betydligt större. Och visst, vi får se i praktiken hur snabb den känns. Men jag är lite besviken på bufferten ändå.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar