Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

sport och snabba bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Ofta ser man bilder på webben bara någon enstaka minut efter t.ex. ett mål i en fotbollsmatch. Hur löser fotograferna det? Har de tillgång till Internet nere vid planen eller skickar de iväg en "bildkalle" som löser uppgiften?
 
Fredde13 skrev:
Dom har väll en bärbar dator brevid sig
jo det kanske de har men de är ju inte direkt ensamma vid sidan av planen och hur kan man koncentrera sig på vad som händer på planen och samtidigt meckla med bilder i en laptop. Är datorn på hela tiden? Uppkopplad trådlöst? Hur löser man det om det regnar?

Lite lurigt det här...
 
Det är väl inte helt ovanligt att det finns inbyggt stöd för trådlösa nätverk (eller extramoduler för det) i kameror - det gör ju att saken kommer i ett annat ljus.
 
Många proffskameror (Nikon/Canon) har som extra tillbehör till kamerorna trådlös kommunikation påsatt direkt på kameran. Dessa sänder direkt till redaktionen. Hur det rent praktiskt fungerar vet jag inte exakt, tex hur urvalet sköts.
 
Tobias Josefsson skrev:
Det är väl inte helt ovanligt att det finns inbyggt stöd för trådlösa nätverk (eller extramoduler för det) i kameror - det gör ju att saken kommer i ett annat ljus.
Ja, jag gjorde en snabb sökning på Scandinavian Photo och hittade några trådlösa sändare som har stöd för 802.11b/g men det kräver ju och andra sidan en "hotspot" eller att evenemanget har trådlösa nätverk som man kan ansluta till. Det är ju lösningen på den ena frågan (tillgång) men hur löser man det andra d.v.s. att redaktionen får tillgång till bilderna? Jag menar, att bara vara uppkopplad löser ju inte allt. Finns det ftp-gränssnitt i kameran eller hur fungerar det?

Någon här på FS som varit med?
 
har för mig att jag läst att under nån friidrottstävling så var fotografen nere på banan och fotograferade och sände bilderna trådlöst till bildredaktören som satt på läktaren och valde ut vilka bilder som skulle publiceras sen skicka han vidare dem till tidningen, tror de var nå sånt flöde de hade, inte 100% säker.
 
"Snabba bilder" kör man i regel från en dator bredvid fotografen och det är fotografen som tömmer minneskortet, fixar bilden och FTP:ar upp den till redaktionen via ett trådlöst bredband som finns i arenan.

Sports Illustrated lär köra trådlösa moduler till kamerorna som ftp:ar bilden automatiskt till bildredaktörer som fixar bilderna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.