Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sport-objektiv till Canon 1000d

Produkter
(logga in för att koppla)

Moof

Medlem
Hej. Har haft min Canon 1000d i snart två månader och är nybörjare vad gäller fotografering. Har för närvarande bara kit-objektivet 18-55.

Nu till min fråga.

Jag fotar mest handboll men vill även kunna dokumentera laget i övrigt och inte bara på planen. Men det viktigaste är ändå matchsituationer. Har svårt att "nå ut" till spelarna på planen med mitt nuvarande objektiv och kan i princip inte fånga några som helst känslor eller actionbilder.

Vad jag har förstått så är det viktigt med ljuskänsligheten på objektivet och att kanske >200 mm? Då jag är nybörjare så känns det väldigt tveksamt att lägga ut 30 000:- på ett objektiv. Min budget ligger kanske på 4-5000:- (nytt eller beg. spelar ingen roll)

Kan väl sammanfatta det hela med att jag söker ett billigt allround objektiv som har vad som krävs att fota handboll.
 
Det borde gå att hitta ett begagnat 70-200/4 för dina pengar och det skulle nog kunna funka -- om det är en någorlunda ljus hall de spelar i.

Men du ska vara medveten om att just snabba inomhusidrotter är bland det som ställer störst krav på utrustningen.
 
Följ strömmen

Fotar själv en hel del för LUGI.
Jag lade märke till att många andra duktiga handbollsfotografer
här på sidan hade Canon EF 85mm f/1.8 USM

T.ex. Gunnar Johansson som fotar för GUIF
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=74854

Det är ett objektiv som är ljusstarkt så det klarar dom flesta hallar.
USM motor så det är snabbt också när det gäller fokusering. Lagom brännvidd när man sitter bredvid målet.

Köpte ett själv och är riktigt jäkla nöjd med det. Kostnad ca 4.300:-.
Lite av mina bilder med objektivet hittar du här:

http://www.lugihandboll.net/herr_elit_08_09/11/index.html
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1234782&target=_blank
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1493820&target=_blank

Också mycket populärt som porträttobjektiv. Sökning på bilder tagna med objektivet hittar du här:
http://www.fotosidan.se/gallery/lis...ation=&sort=ptime+desc&maxrows=&set=lp&skip=0
 
Instämmer med föregående...

Inomhus så gör faktiskt den sista ljusstyrkan större skillnad än att ha zoom i många fall. Att kunna hålla fyra gånger kortare slutartider på samma ISO eller om man hellre vill det - halva ISO + halva slutartiderna - kan göra så stor skillnad att man kan ersätta det mest upp till 150mm på en zoom helt enkelt genom att croppa och skala upp. Bilderna blir inte sämre av detta än av att man har högre ISO/längre slutartider!

85F/1.8 och 100F/2 är väl de två objektiv jag tänker först på i dessa sammanhang. Båda är snabba i AF, och ruskigt bra.
 
Oj Peter, dina bilder var ju bättre än Gunnars
- eller är det så att LUGI gör snyggare avslut än GUIF?

Annars kan jag bara instämma i att ljusstyrka för att frysa action
och USM för snabb fokus nog är det viktigaste.
 
Oj Peter, dina bilder var ju bättre än Gunnars
- eller är det så att LUGI gör snyggare avslut än GUIF?

Annars kan jag bara instämma i att ljusstyrka för att frysa action
och USM för snabb fokus nog är det viktigaste.

Tack för berömmet Patrik.
Det beror nog på LUGI - såg att det faktiskt var GUIF de mötte på LUGI-länken.

Canon 100/2,0 är också ett bra objektiv, vad jag hört.

Vill man ha ett objektiv som man känner inte begränsar en vid fotande av inomhussport så måste det nog ha minst 2,8 som största bländaröppning. Med tanke på TS budget så gör det ett objektiv med fast brännvidd till det klart bästa valet.

Fotar man även sporter med större planer t.ex. fotboll och hockey så
kan det vara en idé att leta efter begagnade Sigma eller Tamron 70-200/2,8 (nypris ca 8000:)
 
Tack för alla bra tips först och främst. Sedan så undrar jag om Canon EF 85mm f/1.8 USM som då verkar vara ett bra alternativ för att fota handboll även är ett objektiv som jag kan använda till mycket annat?

Kan ju säga direkt att jag inte tänker ta en massa porträttfoton i studio osv. då jag bara fotat i några få månader. Är mer inne i en upptäckarfas och fotar på det mesta men har redan märkt att kit-objektivet inte riktigt räcker till ibland.
 
Jag känner mig lite annorlunda här - eftersom 85-135 är mina mesta anända brännvidder på FX, och 50-85 på crop...

Visst är 85 användbart till mycket annat, men det är kanske lite snävt för "allmänfotografering" om man inte som jag är mer detaljmänniska än översiktsmänniska. 85 på en crop är för mig kanske det vanligast valet för "street", man behöver inte trycka upp objektivet i näsan på folk man inte känner för att ta lite lagom "nära" bilder.

Som "tele" är det för kort, då går jag upp på 135 eller 150 på crop.

En sak som är bra med 85'an är att den har ganska snabb AF - så den funkar ju till djur/barn/sport/skate osv... Den har heller inga direkta "fallgropar" som gör att den inte går att använda till vissa saker - bara man känner att brännvidden/bildvinkeln stämmer.

/Joakim
 
Håller med om att 85an är ett riktigt bra objektiv.
Sitter du när planen kommer du säkert tillräckligt nära men om du hamnar på lite längre avstånd och även vill kunna fota på en lite större plan kan jag rekommendera ett Canon 200 2,8L.
 
Varde ljus?

Jag har nu kollat upp Canon EF 70-200mm f4L USM som verkar va ett sanslöst bra objektiv till en hyfsat billig peng.(kanske går att hitta begagnat tänker jag också.) Vill ju egentligen inte spränga 5000:- gränsen. Men ibland får man ju tumma lite =).

Är det så att jag är helt körd när jag ska fota matchsituationer inomhus pga ljuskänsligheten? Behöver man komma ner mot f/2 för att det skall duga? Har sett allför många handbollsbilder tagna av hobbyfotografer som ser för jävliga ut även med ett i övrigt grymt objektiv.

Sedan så kan jag ju inte klaga på de bilder ni visat mig som är tagna med Canon EF 85mm f/1.8 USM. Klarheten i de bilderna är enormt bra. Men jag som nybörjare blir rädd att det hämmar mig med ett fast objektiv dels när jag fotar handbollen och dels i mitt "allmänfotande" i det vardagliga livet. Tyvärr så har jag inte lyxen att kunna köpa ett sportobjektiv och ett vardagsobjektiv.

Jag är ju även ute efter att kunna följa laget utanför planen och dokumentera säsongen utanför handbollslinjerna också. Känns som att det är lättare att fånga känslor och ögonblick om man inte står i ansiktet på folk/situationer.

Är Canon EF 70-200mm f4L USM en fullständig overkill för min ringa kunskap och mitt "klena" 1000D hus? Fast å andra sidan lär jag ju ha nått att växa in i.....
 
Skärpemässigt är det ju en av Canons absolut bästa Zoomar och det är knappast någon overkill för din kamera. Däremot fotar jag inte sport själv, så någon annan får svara på om det är för ljussvagt. Det finns ju ett par här på annonsmarknaden för runt 5000:-
 
Du kommer inte att ha en chans att komma ner runt tider på 1/500s som man vill åt om man fotar sport (speciellt som 1000d inte har ISO 3200) . Skulle gissa på att du får 1/125-1/250 i en normalhall. Visst det går att jobba runt det till en viss del men du kommer att definitivt känna dig begränsad på handbollsplanen. Jag skulle inte kunna rekomendera någon ett objektiv med 4 som största bländare om man vill fota handboll mer seriöst. Började själv med ett Sigma 100-300/4,5-6,7. Det blev inte många bilder som jag behållit tagna med det.

Tyvärr är sportfoto inomhus en "tekniksport". Du får tänka på ditt fotande. Hur stor del utgör handbollen gentemot annat där du vill ha zoom?

Tamrons och Sigmas 70-200/2,8 är båda bra objektiv och du får ljusstyrka som ger dig bättre möjligheter. Finns ett Sigma begagnat för 6" just nu här på Fotosidan.

Avundas inte dig att stå i valet och kvalet.
 
Jag har fotat basket (junior) i snart 5 år nu och kan säga att 85 / 1.8 är min absoluta favorit. Har även provat mkt med ett 70-200 4/ IS men det är tyvärr "värdelöst" i de flesta hallar pga ljusstyrkan (bristen därpå). För match-situationer är 85'an perfekt - gäller bara att placera sig rätt. Jag saknar ytterst sällan zoommöjlighet. För övrigt foto av laget, typ "resan", "medaljutdelning" etc så är det inte optimalt - men då klarar du dig oftast med längre slutartid och kan använda din kit-zoom eller dubbla med en 50/1.8 tex. 85'an är även superbra för individuella porträtt av spelare.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.