Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sport-objektiv till Canon 1000d

Produkter
(logga in för att koppla)

Moof

Medlem
Hej. Har haft min Canon 1000d i snart två månader och är nybörjare vad gäller fotografering. Har för närvarande bara kit-objektivet 18-55.

Nu till min fråga.

Jag fotar mest handboll men vill även kunna dokumentera laget i övrigt och inte bara på planen. Men det viktigaste är ändå matchsituationer. Har svårt att "nå ut" till spelarna på planen med mitt nuvarande objektiv och kan i princip inte fånga några som helst känslor eller actionbilder.

Vad jag har förstått så är det viktigt med ljuskänsligheten på objektivet och att kanske >200 mm? Då jag är nybörjare så känns det väldigt tveksamt att lägga ut 30 000:- på ett objektiv. Min budget ligger kanske på 4-5000:- (nytt eller beg. spelar ingen roll)

Kan väl sammanfatta det hela med att jag söker ett billigt allround objektiv som har vad som krävs att fota handboll.
 
Det borde gå att hitta ett begagnat 70-200/4 för dina pengar och det skulle nog kunna funka -- om det är en någorlunda ljus hall de spelar i.

Men du ska vara medveten om att just snabba inomhusidrotter är bland det som ställer störst krav på utrustningen.
 
Följ strömmen

Fotar själv en hel del för LUGI.
Jag lade märke till att många andra duktiga handbollsfotografer
här på sidan hade Canon EF 85mm f/1.8 USM

T.ex. Gunnar Johansson som fotar för GUIF
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=74854

Det är ett objektiv som är ljusstarkt så det klarar dom flesta hallar.
USM motor så det är snabbt också när det gäller fokusering. Lagom brännvidd när man sitter bredvid målet.