Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sport/Extreme/Action Objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

230906880

Avslutat medlemskap
Jag har en Nikon D300 och är ute efter ett nytt objektiv för fotografering av extremsporter, mestadels wakeboard åkning så jag kommer att sitta i en båt och fota. Har ni något bra tips på ett fint Nikkor objektiv (jag vill köra nikons egna helst) som ni tror fungerar bra till detta? Budgeten är inte så noga så alla förslag är välkommna. Tack på förhand.

Kanske ett Nikon 70-200 2,8G VR?
Det skulle nog passa bra till wakeboard foto, själv kör jag sigmas 70-200 2,8 eftersom ekonomin inte räker till riktigt och det objektiver är jag väldigt nöjd med!

Det är ett av de alternativ jag faktiskt funderat mest på, vr kan nog vara väldigt behändigt när man sitter i en båt. Fotar du själv wakeboard?

Ja de är väll VR som man saknar med Sigmat, fotar inge wakeboard men lite andra sporter som tex Snowboard och skid jibbing.

Nikkor 70-200/2.8 + en konverter 1,4X = bra och flexibel lösning. Bra kvalitet med din D300 med tanke på att det säkert ofta är bra ljus när du fotar wakeboard.

Occe skrev:
Ja de är väll VR som man saknar med Sigmat, fotar inge wakeboard men lite andra sporter som tex Snowboard och skid jibbing.

Fast å andra sidan så har väl vissa Sigma gluggar OS istället som fungerar på ungefär samma sätt?

Okej, vad har du för utrustning till den sortens plåtning då?

Menar att du kommer att han nytta av VR pga du kommer att sitta i en båt när du fotograferar och de kan bli ganske så guppigt.

Ola Rockberg skrev:
Nikkor 70-200/2.8 + en konverter 1,4X = bra och flexibel lösning. Bra kvalitet med din D300 med tanke på att det säkert ofta är bra ljus när du fotar wakeboard.

Konvertern ökar på brännviden right? Det är ju ett bra alternativ om 200 inte skulle räcka. Ja ljuset är oftast helt kanon när vi kör så det borde inte vara några som helst problem. det som oroar mig mest är skakningsoskärpan men där kommer VR in i bilden.

Ni ska ha ett stort tack för alla svar, jag tror jag har kommit fram till vad det blir för glas nästa gång nu.

VR är till stor hjälp om du ska panorera vilket man ofta kan vilja göra, pga detta ser jag bildstabilisering som väl värda pengar om man har dom till sportfoto.

Men för sport gäller ju att ligga kortare än 1/500 sekund 1/640 brukar själv använda mig av, vilket är marginellt kortare. Men bara du har koll på att VR inte gör ngn som helst nytta vid dessa tider å 200 mm brännvidd.

Om det är Sigmat du kikar lite på å väljer bort VR så kika lite snabbt på tamron 70-200 också, zoom kan jag tänka mig är ett plus, å ganska fint när man inte behöver ljusstyrka som prio nummer 1.

När det gäller Wakeboard så vore det grymt å ha en flytring bakom brädan för att få lite vidinkelskott tät inpå med en lågvinkel, undervattens hus är väl då ett måste men finns ju kompaktkameror till det.

VR är till stor hjälp om du ska panorera vilket man ofta kan vilja göra, pga detta ser jag bildstabilisering som väl värda pengar om man har dom till sportfoto.

Men för sport gäller ju att ligga kortare än 1/500 sekund 1/640 brukar själv använda mig av, vilket är marginellt kortare. Men bara du har koll på att VR inte gör ngn som helst nytta vid dessa tider å 200 mm brännvidd.

Om det är Sigmat du kikar lite på å väljer bort VR så kika lite snabbt på tamron 70-200 också, zoom kan jag tänka mig är ett plus, å ganska fint när man inte behöver ljusstyrka som prio nummer 1.

När det gäller Wakeboard så vore det grymt å ha en flytring bakom brädan för att få lite vidinkelskott tät inpå med en lågvinkel, undervattens hus är väl då ett måste men finns ju kompaktkameror till det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar