Annons

Splitskiva till K20

Produkter
(logga in för att koppla)
Har precis installerat precis en sådan skiva i min K20, billigt 140 kr med frakt.
Tyvärr så stämmer den inte exakt med autofokus indikeringen i kameran, när jag har fokus med split screen så får jag lite FF. Hade det varit BF så hade det gått att shimsa, men FF verkar kräva att man öppnar kameran och justerar sensor med hjälp av ett par skruvar, nån regning dag skall jag ta tag i det.
Varför sätter inte pentax i en sådan från början, eller erbjuder som orginaltillbehör, det är för mig en gåta.
Själva mattskivan i sig verkar kanon tycker jag, Bra passform, billig och pincett + gummiskydd till fingrarna medföljer, jag kan inte se någon förändring av bildkvaliten i sökaren. Sen kan det ju vara så att det är skivans fel att fokus inte stämmer, men jag misstänker min kamera eftersom nästan alla min objektiv kräver -10 i AF adjust för att bli bra.
/Mvh Tobias

Har precis installerat precis en sådan skiva i min K20, billigt 140 kr med frakt.
Tyvärr så stämmer den inte exakt med autofokus indikeringen i kameran, när jag har fokus med split screen så får jag lite FF. Hade det varit BF så hade det gått att shimsa, men FF verkar kräva att man öppnar kameran och justerar sensor med hjälp av ett par skruvar, nån regning dag skall jag ta tag i det.
Varför sätter inte pentax i en sådan från början, eller erbjuder som orginaltillbehör, det är för mig en gåta.
Själva mattskivan i sig verkar kanon tycker jag, Bra passform, billig och pincett + gummiskydd till fingrarna medföljer, jag kan inte se någon förändring av bildkvaliten i sökaren. Sen kan det ju vara så att det är skivans fel att fokus inte stämmer, men jag misstänker min kamera eftersom nästan alla min objektiv kräver -10 i AF-adjust för att bli bra.
/Mvh Tobias

Tack för att du delger dina erfarenheter Tobias!

Jag har samma erfarenheter vad gäller justering av autofokus.Jag måste också ha -10 inställt på K20:an på ett par av mina Pentaxobjektiv. Låter komplicerat att gå in och "skruva till" inne i kameran. Skulle egentligen främst vilja ha splitskiva i min K100:a, eftersom jag mest använder den med helmanuella gluggar. Men jag lyckas inte hitta någon sådan billig skiva till den modellen.

Mvh
Uffe

Jag köpte en billig kinesisk först, men det var något fel på den. Skulle få en ny men bestämde mig för att slå till på en Katzeye i stället. Jag har inte ångrat det en sekund! Funkade klockrent på en gång, ingen justering behövdes för mig.

Jag köpte en billig kinesisk först, men det var något fel på den. Skulle få en ny men bestämde mig för att slå till på en Katzeye i stället. Jag har inte ångrat det en sekund! Funkade klockrent på en gång, ingen justering behövdes för mig.

En fråga, använder du "af adjustment" i din kamera och i så fall vad står den på ?
Jag är tvungen att ha min af adjustment på -10 för att det inte skall bli FF, egentligen så skulle jag behöva lite till kanske -12 eller 13 för att få perfekt fokus. Om jag däremot ställer in +6 i af adjust så matchar kamerans fokusindikator och split screen perfekt, fast bilderna blir vädigt ur fokus då så klart.
Hade jag haft fokusfel åt det andra hållet så skulle jag förmodligen kunna shimsa bort det, men nu känns det som att jag måste justera hela sensorn mekanskt för att det skall kunna fungera bra samtidigt med af-indikatorn och split screen samtidigt.
Bökigt, någon som tagit bort bottendelen och vridit på justerskruvarna?
Är detta något man kan skicka iväg kameran å få gjort, ? pentax brukar väl ta lite tid på sig har jag förstått.

Det skäl som Pentax har angivit till att de inte har en "splitscreen" till sina autofokusmodeller är att en sådan lösning kan påverka autofokusens fokusindikator till att visa fel plus att flerfältsmätningen kan ge felaktiga värden. Sen finns det säkert olika fabrik som fungerar olika bra på detta...

"Splitscreen" har det ju experimenterats med länge. På 90-talet var det vanligt att man experimenterade med att ersätta mattskivan i MZ-5 med split-screen skivan från MZ-M. Med blandat resultat...

Nej. Jag har K200D, vet inte ens om det går på den? Metallramen som sitter "innanför" mattskivan är kvar. Efter att ha läst andras äventyr inser jag att jag haft tur med just min kamera, det funkar hur bra som helst.

Ok, ja kanske hade du tur eller så beror mitt problem på billig skiva, vem vet? verkar som att en del har problem med dyrare skivor också, har kollat runt lite på pentaxforums och det verkar inte helt ovanligt.
Drar mig lite för att börja mecka med sensorjusteringen, fast garantin är ju utgången och om den går sönder så har man ju en anledning att uppgradera = )
/Mhv Tobias

Vad jag vet så sitter autofokusfunktionen i botten på kamerahuset och har således inget med mattskivan att göra. Det går säkert att justera så att bilden blir skarp på skivan men då torde den bli oskarp på bildsensorn. Problemet är ju att det är olika långt mellan objektiv-bildsensor och objektiv-spegel-mattskiva. Vilket kan bero på att piratskivan inte har samma tjocklek som originalskivan. Jag jagar själv splitskivor till såväl analogt som digitalt, mest p.g.a. att jag har en manuell macro 100/2,8, men det blir nog att öppna plånboken lite mer och köpa det som andra intygar fungera.
Dessutom vill jag ha en till min 645N också, någon som har en som ligger och skräpar?

Ok, jag tror att jag fattar hur det funkar, har läst lite på denna sida, väldig bra illustrerande bilder längre ner på sidan:
http://www.focusingscreen.com/work/test-fsen.htm#2
Jag antar att när man gör en AF adjustment i kamerans meny så lägger man bara till en offset på värdet från AF sensorn, ingenting flyttas mekaniskt. Min teori är att om jag lyckas justera bara bildsensorn så skulle jag kunna ta bort -10 på af inställningen och kanske även skulle splitscreenen stämma. Den stämmer med AF confirm om jag sätter den på +6 så det optimala vore att justera bildsensorn förbi "nollpunkten" så att jag är tvungen att använda ett värde >= +6 i af adjusten. Skulle det bli lite för mycket kan jag ju alltid shimsa mig tillbaka, och det finns ju lite kvar att ta på med AF adjusten.
Någon som kan bekräfta eller dementera min teori?

Bumpar denna tråd lite, har lite ny info om den billiga Ebayskivan.
Jag tog mig en ordentlig titt på kameran idag (inatt) och såg att det fanns ett orginalmonterat shims, troligtvis gjort i koppar eller någon annan metall. Pillade bort det, satt dit splitskivan direkt och vips, nu sitter fokus perfekt. = ). Har gjort en hel del tester och det verkar inte som jag behöver någon ytterligare shimsning. Tar man lite tid på sig så kan man nu sätta fokus mer exakt än AF confirm indikatorn, vilket är väldigt bra när man använder stora bländare och kort skärpedjup.
Skam dem som ger sig, det enda som kunde varit bättre med skivan är att splitten skulle vartit 45° istället för 90. lite svårt att se när man fokuserar mot en horisontell linje.
Tack och God Natt, säger en nöjd(are) K20 ägare.

Vad jag vet så sitter autofokusfunktionen i botten på kamerahuset och har således inget med mattskivan att göra. Det går säkert att justera så att bilden blir skarp på skivan men då torde den bli oskarp på bildsensorn. Problemet är ju att det är olika långt mellan objektiv-bildsensor och objektiv-spegel-mattskiva. Vilket kan bero på att piratskivan inte har samma tjocklek som originalskivan. Jag jagar själv splitskivor till såväl analogt som digitalt, mest p.g.a. att jag har en manuell macro 100/2,8, men det blir nog att öppna plånboken lite mer och köpa det som andra intygar fungera.
Dessutom vill jag ha en till min 645N också, någon som har en som ligger och skräpar?

Tjockleken på skivan borde inte spela någon roll. Mattheten skall ligga dikt av mot prismat. Om skivan är av plast och mattheten sitter I skivan istället för på ena sidan kan det förstås bli problem, samt att all mattering ju har ett djup, även om det är tunnt på en glasskiva. De matskivor i glas jag gjorde själv förra året funkade direkt med god samstämmighet med AF. Däremot naturligtvis svårt att fokusera F1.4 utan hjälpmedel, därför ugen på att köpa något med snittbild också. Men jag bara vägrar betala över 2000 för en liten glasbit, så måste bli någon kinakopia. Pentax må ha hur många ursäkter som helst, men jag tycker det är f-t att man inte kan supporta sina trogna kunder med ett orginaltillbehör. Varför skall vi behöva hålla på och testa och dona själva? Pentax skulle inte ens behöva utveckla en skiva, de kan väl bara OEMa en som de vet funkar. T.ex Katzeyes. Om de köper den i stora volymer skulle priset säkert bli lägre än nu dessutom.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar