Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spegla en mapp på min dator med NAS-en?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag föreslog tidigare rsync men efter att ha studerat förutsättningarna för att få det att fungera i windowsmiljö tar jag tillbaka allt. Det var många krumbukter som skulle till för att få rsync att fungera.

Jag såg det, fixa i registret vågar jag mig inte på.

Michael Johansson sa:
Kanske Microsoft SyncToy kan vara något?

Det går bland annat att ställa in så att det kopierar allt nytt (sedan förra kopieringen) till andra diskar. Du får en identisk kopia som sedan går att jobba mot direkt om du skulle behöva. Jag använder programmet för backup av mina diskar och startar det manuellt när det är dags. Jag vet dock inte om det går att automatisera starten för att kopiera.

Jag ska kolla upp det!

Robocopy finns inte i Windows, inte med det namnet iaf.

Vilken version av Windows kör du?

Mig veterligen har det funnits i Windows sedan Vista. Finns i alla fall på alla mina maskiner som kör Windows 7 och 8.

Öppna upp en kommando prompt och skriv

ROBOCOPY /?

så kommer du få en förteckning över de olika parametrarna. Det går också att googla sig fram till hur man använder det, om man nu inte vill använda den kod som jag postade.

Fördelen med ROBOCOPY är att det är enkelt, inte kräver någon installation och gör allt det du kan behöva för att synka mappar. Snabbt och effektivt. Möjligheten att exkludera filer efter vissa filter är användbart, speciellt om man talar om Lighroom där det kan vara önskvärt att inte synka preview-filerna.

Synctoy har jag använt men det har en del brister när jag provade sist. Prova t ex att synka två mappar, radera sedan en av filerna på target mappen. Kör synkningen igen. Kom filen med?

Jo, jag har sett det också men som jag förstår så är den applikationen till för att göra backup FRÅN NASen till CrashPlans servers. Inte TILL Nasen som jag vill.

Jag har tagit hem ett program som heter Genie Timeline vilket verkar göra det jag vill. Återstår att se hur bra det fungerar.

Crashplan kan i gratisutförandet köra daglig backup till din NAS, utan extra programvara på NASen.

Vill dock tro att du får filerna i ett "Crashplan-arkiv" och inte som en speglad struktur.
Jag undrar varför du vill spegla och inte säkerhetskopiera till din NAS?
Säkerhetskopiering har fler versioner av samma fil, vilket gör att en radering av en fil inte automatiskt raderar filen på NASen. Säg att du av misstag raderar en mapp på din dator. Speglingen (synkroniseringen) upprepar vad du gjort på datorn, fastän av misstag. Mappen raderas på NASen vid nästa synk. Så här fungerar inte ett säkerhetskopieringsprogram, den låter den raderade mappen "leva" kvar i X dagar innan den rensas bort, där X kan vara oändligt, dvs aldrig.

SyncToy kan ställas in just så att det kopierar filer till en annan hårddisk. Skulle du av misstag radera på arbetskopian så påverkas inte backupen (om det inte är en ny fil som inte hunnit kopieras förstås). Det går också att ställa in så att de båda hårddiskarna blir identiska, dvs raderar du en fil på den ena så raderas det också på den andra

Fördelen med SyncToy är att backupen r användbar direkt. Skulle något hända om några år så behöver jag inte fundera på var jag har mitt backupprogram och vilken version det är för att kunna göra en restore.

SyncToy kan ställas in just så att det kopierar filer till en annan hårddisk. Skulle du av misstag radera på arbetskopian så påverkas inte backupen (om det inte är en ny fil som inte hunnit kopieras förstås). Det går också att ställa in så att de båda hårddiskarna blir identiska, dvs raderar du en fil på den ena så raderas det också på den andra

Normalt vill man väl ha det så att det du gör på kopian inte påverkar originalet. Det som jag upptäckte vara att om du har en fil som förekommer på både original och kopia och raderar den på kopian (kanske av misstag) så kommer den INTE kopieras över igen vid nästa körning. Jag tycker det är fel. Men det är ju möjligt att att SyncToy uppdateras men för mig var det tillräckligt skäl för att inte lita på programmet.

Fördelen med SyncToy är att backupen r användbar direkt. Skulle något hända om några år så behöver jag inte fundera på var jag har mitt backupprogram och vilken version det är för att kunna göra en restore.

Ja, det är samma fördel som ROBOCOPY.

Jo, jag har sett det också men som jag förstår så är den applikationen till för att göra backup FRÅN NASen till CrashPlans servers. Inte TILL Nasen som jag vill.

Jag har tagit hem ett program som heter Genie Timeline vilket verkar göra det jag vill. Återstår att se hur bra det fungerar.
Om du har Crashplan installerat på din NAS och även din dator så kan du göra backup mot den.

...Det som jag upptäckte vara att om du har en fil som förekommer på både original och kopia och raderar den på kopian (kanske av misstag) så kommer den INTE kopieras över igen vid nästa körning. Jag tycker det är fel. ...

Så kan det mycket väl vara. Jag har inte testat detta själv eftersom jag inte använder kopian utan lägger den i säkert förvar till nästa back up. Skulle olyckan vara framme med originalet kommer jag att göra en fullständig back up av min kopia och sedan använda antingen den gamla eller den nya kopian som ny originaldisk att arbeta mot.

Crashplan kan i gratisutförandet köra daglig backup till din NAS, utan extra programvara på NASen.

På windowsdatorer kan man inte använda Crashplan till NAS utan lite extra fix i systemet. Det beror på att NAS'en läggs till på användarnivå. Crashplan startar som en tjänst och är därför på systemnivå och kan därmed inte se någon NAS.

Här är en guide hur man kan fixa det.
http://support.code42.com/CrashPlan/Latest/Backup/Backing_Up_A_Windows_Network_Drive
Och en med lite mer steg för steg
http://www.tipsdotcom.com/crashplan-network-drive.html

Backup till din NAS är betydligt bättre än en synk om man tänker på säkerheten. Då är du skyddad mot oavsiktlig radering, virus och liknande. Men tänk på att du inte är skyddad mot brand och stöld så länge du inte har en kopia utanför hemmet.

Har inte läst hela tråden...men om du kör windows så har microsoft ett eget litet verktyg som heter synctoy som fungerar utmärkt och är väldigt enkelt att sätta upp.

Det ingår inte i den vanliga windows-installationen men om du har en "genuin" version så går det bra att tanka ner gratis från msdn.

Synctoy går sedan att starta från schemaläggaren med ett enkelt kommando, om man vill schemalägga speglingen/backupen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar