Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spegeluppfällning på KM D7D

Produkter
(logga in för att koppla)

tannler

Aktiv medlem
Jag leter och letar efter information om hur man fäller upp spegeln på Dynax 7D. Jag är inte efter att fälla upp den för att göra ren sensorn, utan för att minska kameravibrationerna.

Jag vill kunna ta en AEB-burst med uppfälld spegel. Går det? Hur gör jag i så fall?

Ja - jag har "sökat" - men nada.

Nej, sannerligen inte - men då vet jag att jag ska vidarebefordra det jag hittar - om jag nu hittar nå't. Jag har ännu inte frågat på dyxum.com, men det är nästa steg.

Spegeluppfällning sker väl endast med självutlösaren, och då i 2 sek läget, eller har jag helt fel för mig? (eftersom det inte gällde i samband med sensorrengöring)

Mvh.

Nejdå, du har rätt för dig.

Minolta uppgav själva att det inte längre var nödvändigt med någon explicit MLU (Mirror Lock Up), eftersom de hade lyckats dämpa spegelvibrationerna så bra.

Teoretiskt skulle det i och för sig inte vara alltför svårt att programmera in detta - allt som behövs finns ju redan på plats - men det är inget jag skulle rekommendera någon utanför Minoltas ingenjörs-team att ge sig på...

Nå'nstans i en avlägsen del av de kortikala vindlingarna, fanns ett svagt minne av någon sådan "idigot-bedömning". Min önskelista för hackare att ta sig an;

• Spegeluppfällning - kan styras upp/ned mhja MSET efter menyval; Av/på
• Utökat EAB-spann till +/- 2 EV i steg om 0,5EV
• Utökad EAB-burst till tre, fem eller sju bilder

Jag ska se om jag inte kan "sälja" det till våra ryska vänner på dyxum.

Med de hacken blir KM D7D en mycket kompetent HDRI-kamera.

Jag har samma undran fast för Sony A-100. Det verkar vara samma problem där. Enda lösningen jag själv hittat efter att ha läst manualen och testat mig fram (utan ryska hackers?) är just 2 sekunders självutlösare. Men det går väl inte att kombinera med kontinuerlig gaffling (eller AEB-burst om det nu är samma sak?)?

Jag har inte provat - bara utgått från att det inte fungerar, vilket egentligen är ganska dumt - fördomar kallas det väl. AEB-burst - alternativexponering - gaffling - kärt barn har många namn.

Situationen är likadan på KM D5D, D7D och Sony a100. På den nya a700 finns det två olika tolkningar av de offentliggjorda specarna. Den ena gör gällande att det ska vara samma som tidigare ( vilket jag tror ), den andra att det rör sig om "riktig" MLU. Jag vill klämma på kameran, innan dess är det bara spekulationer.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto