Annons

Spegeluppfällning och IS, funkar det?

Produkter
(logga in för att koppla)

MattLu

Medlem
Jag läste om spegeluppfällning och IS på Fritz Pölkings sida http://www.poelking.com/wbuch/scharf/index_e.htm

och enligt honom går inte IS och spegeluppfällning att kombinera, han skriver: "Strange: The stabilizer and the mirror lock up do not work together. The mirror lock up is switched on through the special function 12 on the Canon EOS-1 and EOS-3. 12-0 tells you that the mirror lock up is turned off and that the stabilizer in function. Now if you turn the mirror lock up to the next level of 12-1, the stabilizer immediately turns itself off automatically. Jürgen Borris discovered this and Canon-Germany in Willich was not even aware of it"

Jag undrar om det gäller för samtliga Canon "hus" eller om det finns kombinationer av "hus" och objektiv där kombinationen IS och spegeluppfällning fungerar

Att minska vibrationer vid långa brännvidder och långa slutartider för att få så skarpa bilder som möjligt.

/Mattias

Hej

Jag tror att det gäller alla Canonhus.

Praktiska nyttan, är tydligen att det blir ännu mindre vibtrationer, sedan om det är så i praktiken vet ingen, för ingen har nog kunnat testat det.

Upptäckte själv det när jag hade köpt ett 500mm IS och lånade ett EOS 1V hus i butiken, fick inte IS att fungera, och det var pga kameran var inställd på spegeluppfällning.

Hälsningar

Omar Brännström

Jovisst förstår jag att syftet är att minska vibrationer;)

Man kan ju anta att kameran sitter på stativ när sp,uppfällningen används, då förstår jag inte riktigt nyttan eftersom det då ofta är så stabilt att IS,en inte gör nytta utan snarare skapar vibrationer.

Om vi inte pratar långa brännvidder + ostabilt stativ i blåsväder såklart.

/Niclas,

IS och stativ ska inte kombineras - står det i handboken. (Har irriterat mig massor. Jag hatar den typen av 'förbud' som inte förklarar varför.)

gitte edelman skrev:
IS och stativ ska inte kombineras - står det i handboken. (Har irriterat mig massor. Jag hatar den typen av 'förbud' som inte förklarar varför.)

Då borde det också stå att den som handhåller stadigare än frekvens si eller så inte heller får kombinera det med IS;),,, hufhufhuff

När de skriver stativ i instr,boken så tänker de tveklöst på fotande med själv/tråd-utlösare osv. Där är det såklart en ytterst liten vitts med IS under normala förhållanden.

Det är väl så att om man skriver en handbok så måste man dra gränserna ngnstans, en gräns som alla kan läsa och vissa dårar tydligen är villiga att följa blindt;)! Jag kan inte tänka mig att använda IS utan stativ, oavsett IS,version. Men visst handlar det om att jobba med hjärnan, varningen i instr,boken är ju inte där för att det inte ligger ngt i den.

/Mvh Niclas,

Niclasfoto skrev:

När de skriver stativ i instr,boken så tänker de tveklöst på fotande med själv/tråd-utlösare osv. Där är det såklart en ytterst liten vitts med IS under normala förhållanden.
/Mvh Niclas,

Javisst är det korkat att använda IS tillsammans med stativ/fjärr/tråd/självutlösare, men som dom skriver tror man ju minst att kameran exploderar, eller nåt, ifall man gör det!
(Jag har hört rykten om att IS-en surrar på oavbrutet ifall man har den på stativ och 'brinner fast'. Har förresten hört det där med 'fastbrinnande' flera gånger - tex. ifall du inte stänger av IS-en och stoppar kameran i väskan. Men jag fattar inte hur det skulle gå till! Ifall du DESSUTOM har avtryckaren inklämd kan jag förstå att det händer ett och annat i väskan - filmen tar slut i analoga fall, tex. - men annars?)

Bent C. skrev:
Visst använder du väl IS utan stativ, Niclas?

mvh

Bent

Hehe,, ja det jag skrev där lät lite småkonstigt;)

Jag menar såklart att "Jag kan inte tänka mig att äga IS och sedan aldrig använda den på stativ, oavsett IS,version".,,

/Mvh Nicals,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar