Annons

Spegeluppfällning och D70

Produkter
(logga in för att koppla)

nilar

Medlem
Var just på väg att införskaffa ett Sigma AF 2.8 50mm Macro EX (http://www.photozone.de/bindex2.html) när jag kom och tänka på att man inte, vad jag vet, kan använda spegeluppfällning när man fotar med D70. Skulle vara intressant och ta del av andras erfarenheter när det gäller makrofotografering med D70
 
Hej!

Jag hade mer än gärna haft spegeluppfällning på D70an men men. Har tagit en del makro med kameran med väldigt blandat resultat.

Går hyfsat bra när jag tar med makroobjektiv och har hjälp av autofokusen. Det blir genast mycket svårare när jag gett mig på bälgen, manuella objektiv och längre slutartider.

Just de längre slutartiderna runt 1 sekund (1/8 -3 sek) är något som också ger problem med tele så jag har dragit slutsatsen att det är spegeln som slår. Mitt stativ är hyfsat men i de här tiderna blir det ofta problem för mig.

Någon som har något tips??

/Erland
 
Jag förstår inte riktigt vad ni menar? Menar ni att när spegeln stängs så skapar det en vibration i kameran som kan göra bilderna oskarpa?
Jag har en Micro-Nikkor 105:a och har ännu inte märkt något oskarpt. Snanare tvärtom så har jag aldrig nånsin tidigare kunnat få så skarpa macro-foto. Men det kanske är vid längre brännvidder och längre slutartider som det syns. Har ju oftast väldigt bra naturligt ljus eller bra blixtljus när jag plåtar macro.
 
Tanken är att spegel fälls upp ca 2 före slutaren öppar, detta är för att den plötsliga rörelsen av spegel skapar en vibration i hela kamerahuset. Men med en tidigarelagd spegeluppfällning så hinner dessa vibrationer mattas ut och skakningsoskärpan blir mindre.
Med ett objektiv som avbildar i skala 1:1 behövs det mycket lite vibrationer för att det skall ge skakningsoskärpa.
 
Problemet med skakningar finns ju bara vid "halvlånga" tider. Med en kort slutartid hinner kameran inte skaka, och med en lång slutartid gör det inte så mycket om kameran skakar en aning första tiondels sekunden.

Å andra sidan kanske de flesta makrobilder tas just med "halvlånga" tider...
 
Jorek skrev:
Det funkar inte med självutlösaren, som på mekaniska Nikon utan spegeluppfällning?

Visst blir det bättre med självutlösare eller fjärrkontroll men inte hela vägen. Det är himla synd att inte spegeluppfällning finns med på D70.

/AnWi
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.