Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
spegeltele
- Trådstartare afropavo
- Start datum
AndreasNilsson
Aktiv medlem
Typ 8, samt att den är fast. Det är ju en begräsning. Men de är ju billigare också......
Jeppe
Aktiv medlem
Sigma har ett för de flesta kameramärken, 600/8 för runt 5000:-. Elektrisk koppling men ingen AF.Dvs du får information från linsen (precis som om du kan göra hågot åt det med fast bländare)
Sen kan man gå ner i pris och köpa ett 500/8 från vivitar från bhphoto.com i USA för 1400:- + frakt, moms och tull.. typ 2200:- (om du har oturen att det fastnar i tullen)
Vet inte vem som säljer vivitar i Sverige..och i så fall vad det skulle kosta.
Sen har vi ett som heter Dörr som säljs i Tyskland på bl.a. ebay.de för en 1400:- + frakt. Adapter krävs (precis som med vivitaren)
Sen kan man gå ner i pris och köpa ett 500/8 från vivitar från bhphoto.com i USA för 1400:- + frakt, moms och tull.. typ 2200:- (om du har oturen att det fastnar i tullen)
Vet inte vem som säljer vivitar i Sverige..och i så fall vad det skulle kosta.
Sen har vi ett som heter Dörr som säljs i Tyskland på bl.a. ebay.de för en 1400:- + frakt. Adapter krävs (precis som med vivitaren)
Jag pratar inte av erfarenhet, utan bara som testläsare, men det verkar vara hemskt stor skillnad mellan olika spegeltelen. I en gammal Aktuell Fotografi testade de ett gäng rör och några av testbilderna var alldeles blurriga på armlängds avstånd. Annars brukar man få kolla rätt noga för att öht se skillnad på såna där testbilder. Så jag skulle nog hålla mig undan dem.
afropavo
Aktiv medlem
Tack för svaren! Härmed stryker jag spegeltele som alternativ.
Följdfråga:
Tips på bra tele(minst 300mm och lågt bländartal) till ett överkomligt pris.
Det kanske finns zoomar upp till 300 som man kan använda konverter till utan att det blir "för mycket glas".
Alla tips välkomnas!
Följdfråga:
Tips på bra tele(minst 300mm och lågt bländartal) till ett överkomligt pris.
Det kanske finns zoomar upp till 300 som man kan använda konverter till utan att det blir "för mycket glas".
Alla tips välkomnas!
Cj^
Aktiv medlem
Linmajon skrev:
Det BORDE väl gå att göra optiskt bra spegeltelen?
Det som talar för det är väl att ljuset passerar igenom betydligt färre linser.
(?)
sedan är det, som sagt, säkert stor skillnad mellan de olika fabrikaten.
janm
Aktiv medlem
Ett bra teleskop är inte ett bra objektiv, och vice versa. Kraven på dom är faktiskt väldigt olika. Teleskop har extremt små synfält, nån grad kanske, och de har inget krav på "flat field" (plant bildplan?). Då passar det bra med en spegelkonstruktion. Spegelteleskop har låg kontrast, vilket inte är nåt problem när man tittar på stjärnor. De har också problem med vignettering, vilket inte heller gör nåt inom astronomi. Speglarna måste tillverkas med högre precision än linser och de måste monteras noggrannare.
Linmajon skrev:
Det BORDE väl gå att göra optiskt bra spegeltelen?
Hubbleteleskopet och de flesta andra rymdteleskop är ju spegelteleskop och där har man ju skapligt höga optiska krav...
Vet någon här mer?
Jeppe
Aktiv medlem
flutte skrev:
... Och glöm inte det faktum att de riktigt bra spegelteleskopen kostar skjortan... *Minst*
/Fredrik
Då kommer jag billigt undan som köper mina skjortor i Ullared.....