ANNONS
Annons

Spegellös systemkamera vs kompaktkamera till barn och hundar

Produkter
(logga in för att koppla)

Spannen

Aktiv medlem
Hej!

Tänkte höra vad ni rekommenderar. :) Jag behöver en kamera som jag kan ta med i jackfickan (OBS damjackor har betydligt mindre fickor än herrjackor!) när jag är ute och går med min lilla bebis och våra hundar. Den måste alltså vara så liten som möjligt men ändå klara av att ta bilder på barn och hundar i rörelse. Ska jag satsa på kompaktkamera eller kompakt systemkamera? Jag har en 60D men den går ju inte direkt ner i jackfickan. :)
Jag har kikat lite på Panasonic GM1. Antar att Sony A6000 är bättre till motiv i rörelse men då blir ju både kamera och objektiv större. Framförallt objektiven. Hade varit trevligt med bildstabilisator i huset så hade Olympus haft en E-PM3:a på intåg hade ju det varit intressant men det verkar inte vara på gång.
Vad säger ni? Tacksam för alla svar! :)

Vänligen Ann

Kamera för damjackfickan

Hej Ann!
kanske kan den nya panasonicen tz60 vara något för dig?
Bildstabilisering , sökare, och snabb. Har fått goda omdömen jag funderar själv starkt på den.
Hälsningar Marie

Hej Ann!
kanske kan den nya panasonicen tz60 vara något för dig?
Bildstabilisering , sökare, och snabb. Har fått goda omdömen jag funderar själv starkt på den.
Hälsningar Marie

Den är jag också sugen på men funderar över om den verkligen är bättre till rörliga motiv än kompakta systemkameror. Jag har dock alltid varit svag för Panasonics TZ-serie. :)

Min bror har inga problem med autofokusen, men självklart är de som enbart har kontrastdetektering dåliga på att följa rörelse (teknikbegränsning). NX300 har fasdetektering också så den är betydligt smartare när det kommer till rörelse.
http://www.imaging-resource.com/PRODS/samsung-nx300/samsung-nx300A.HTM

Tänk på att bildstabilisering inte hjälper för att frysa objekt som rör sig, så det är tämligen verkningslöst på springande hundar och barn, bortsätt från panorering med de objektiv/kameror som har ett sådant läge.

NX300 är hyfsat mycket midre tack vare avsaknaden av sökare.
http://camerasize.com/compare/#521,394

Så är det, men OM-D E-M10 är redan avfärdad och jag gissar att NX300 inte är tillräckligt liten. Ett problem med de här små systemkamerorna är att objektiven bygger ut en hel del och på lilla GM1 (saknar stabilisering) bygger den specialbyggda lilla zoomen på husets djup med 3 cm. Sony RX100II är helt platt;)

/Stephan

Ingen är helt avfärdad än. :p Jag tänker mest på att det inte ska bli som det brukar bli för mig - kameran är för tung eller för stor - den lämnas hemma. Hu vad svårt det är. Jag har ingen möjlighet att gå och klämma och känna heller så det gör det hela ännu svårare. Tack för era svar och länkarna! Jättesnällt! :)
Men om man tänker enbart på att kameran ska hinna med mina motiv, vilken av ovanstående bör jag då välja? :)

Så vill man ha en kompaktkamera av rang som går ner i en ficka är nog RX100 bland det bästa om man vill ha zoom eller Ricoh GR om man vill ha ett fast objektiv bland det bästa man hittar för en rimlig peng.
http://camerasize.com/compare/#467,454

Skulle nog som du rekommendera RX100II då formatet är viktigt parat med prestanda.
Har en GR och den kräver användning av `snap-focus´ för att vara rask, vidare är 28mm
alldeles för begränsande i det här fallet tycker jag.

Vad man än väljer av de här fysiskt minsta alternativen så ställer det krav på fotografen, inte bara att trycka av så blir det bra;) Actionfoto tillhör de mer krävande diciplinerna.

/Stephan

Skulle nog som du rekommendera RX100II då formatet är viktigt parat med prestanda.
Har en GR och den kräver användning av `snap-focus´ för att vara rask, vidare är 28mm

Vad man än väljer av de här fysiskt minsta alternativen så ställer det krav på fotografen, inte bara att trycka av så blir det bra;) Actionfoto tillhör de mer krävande diciplinerna.

/Stephan
Jag skulle personligen hellre ha en GR, speciellt eftersom jag redan har Pentax Q som ett mindre system. Det här är det svåra med att ge rekommendationer. ;)

/Stephan

RX100II ser väldigt trevlig ut. Är lite orolig över att jag kanske.ångrar att möjligheten att byta objektiv försvinner om jaha köper en vanlig kompaktkamera. Förstår att det ställer mer krav på fotografen. Vilket av alternativen ställer minst krav? Behöver ju lite tid på att öva upp mig. :)

Nja, RX100II har ju en zoom som motsvarar 28-100 så den borde räcka mer än väl. Köper du en riktigt kompakt systemkamera så växer den ordentligt med bättre optik och då kan du likaväl använda den du redan har.

Vad jag förstår har du redan en kompetent systemkamera och vad är då bättre än en kompetent kompakt som alltid kan vara med. Jag kan bara rösta på RX100:an med de krav du har. Synd att du inte kan ta dig till något ställe och känna på underverket för det är det faktiskt.

/Stephan

Nja, RX100II har ju en zoom som motsvarar 28-100 så den borde räcka mer än väl. Köper du en riktigt kompakt systemkamera så växer den ordentligt med bättre optik och då kan du likaväl använda den du redan har.

Vad jag förstår har du redan en kompetent systemkamera och vad är då bättre än en kompetent kompakt som alltid kan vara med. Jag kan bara rösta på RX100:an med de krav du har. Synd att du inte kan ta dig till något ställe och känna på underverket för det är det faktiskt.

/Stephan

Det har du ju faktiskt rätt i. Just i fickan får ju mer zoom ändå inte plats. Men om vi bara tänker på att kameran ska klara av att ta bra bilder på rörliga motiv - vilket alternativ är då bäst?

Det har du ju faktiskt rätt i. Just i fickan får ju mer zoom ändå inte plats. Men om vi bara tänker på att kameran ska klara av att ta bra bilder på rörliga motiv - vilket alternativ är då
bäst?

Då är vi tillbaka på ruta ett vilket innebär en kamera som inte får plats i en trängre jackficka. Hur fin en RX100II än är blir det ändå bara en kompromiss om du vill fotografera lekande barn / hundar. Som att fota agility liksom;)

Nya Olympus OM-D E-M10 med optiken 45/1,8 som är ett kort tele (90mm) blir mitt slutliga tips på kamera som klarar jobbet och dessutom är mycket kompakt. Gissar att du kommer uppleva denna kombination överlägsen din D60.

http://www.olympus.se/site/sv/c/cam...4&kw=olympus&gclid=CILoubaPpr0CFYELcwodgg8Ang

/Stephan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar