Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spegel spegel..spegellöst?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, jag håller med om i stort sett allt, och ibland undrar jag om Sony har en utvecklingsavdelning för objektiv och en för kamerahus, som över huvud taget inte har någon kontakt med varandra.

Vad gäller MFT så har han dock inte rätt i att det lönar sig att använda samma märke på objektivet som på kameran. Min OM-D distorsionskorrigerar de två Panasonicobjektiv jag också har, lika bra som Olympus egna.

Jag tror alla tillverkare måste fatta att spegellöst är framtiden och att den marknaden helt kommer att äta upp spegelreflexkamerorna förr eller senare. Den som anpassar sig sist kan mycket väl åka ut, hur stort företaget än är idag.

Ja, jag håller med om i stort sett allt, och ibland undrar jag om Sony har en utvecklingsavdelning för objektiv och en för kamerahus, som över huvud taget inte har någon kontakt med varandra.

Ja, vissa elaka på dpr säger ju att NEX är ett system för utbytbara kamerahus, inte objektiv ;)

Vad gäller MFT så har han dock inte rätt i att det lönar sig att använda samma märke på objektivet som på kameran. Min OM-D distorsionskorrigerar de två Panasonicobjektiv jag också har, lika bra som Olympus egna.

Jaså den korrigerar för distorsion? Det var positivt! Jag har beställt PanaLeica 25mm f1.4 och Panasonic 14-45 till min OM-D.

Vad man dock måste beakta är att Olympus inte korrigerar för kromatisk abberation - ofta förkortat CA. Så utbytbarheten mellan systemen är inte 100%.

Panasonickameror + Oly objektiv = ingen bildstabilisering

Olympuskameror + Pana objektiv = ingen korrektion av CA (och ffa Panazoomar har ofta en del CA).

Vad man dock måste beakta är att Olympus inte korrigerar för kromatisk abberation - ofta förkortat CA. Så utbytbarheten mellan systemen är inte 100%.

Panasonickameror + Oly objektiv = ingen bildstabilisering

Olympuskameror + Pana objektiv = ingen korrektion av CA (och ffa Panazoomar har ofta en del CA).

Tur PL 25 F1.4 inte lider av nämnvärd CA :)

Jag har iofs inte märkt av några optiska fel på mina Panasonic-gluggar när Olympus E-M5 gör om dem till jpeg, även om råfilerna innehåller både det ena och det andra. Jag misstänker att korrektionen ingår i standarden och att det är en del av firmware i optiken.

Däremot har jag sett ett par intressanta saker med andra objektiv när jag bytte från Pana G1 till Oly OM-D, och flera av mina äldre objektiv är märkbart skarpare med Olympusen. Det är inte bara att jag har stabilisering, utan också det som jag trodde var kromatisk aberration verkar snarare vara något med mikrolinserna framför sensorn, eftersom såväl mina korta som längre gluggar saknar en del defekter som jag har sett när jag tog med Panasonicen. Carl Zeiss Planar T* 50/1,4 är helt enkelt ruskigt skarpt från full öppning, och en gammal Tamron 200/3,5 tecknar skarpt också med Vivitar teleförlängare 2x - och stabiliseringen fungerar klockrent på 400 mm. Men Olympus-objektiven från Pen F blev lite av en besvikelse, då de ger väldigt mycket reflexer som mjukar upp när man bländar ner. På full glugg är de skarpa, men nerbländat kommer ljus tillbaka som först har studsat på AA-filtret. Den enda jag har som är riktigt bra är pannkakan på 38 mm. Så länge man håller sig på full öppning fungerar 60/1,5 bra och tecknar förvånande skarpt och har bättre bokë än Planar 50, men nerbländat blir det rosa av allt reflexljus från bakre linsen.

Så det är lite dubbelt, och allt gammalt glas funkar inte. Men mina favoriter fungerar bra, Tamron 17/3,5 och Pentacon 29/2,8 i tiltadaptern är skarpare än de var i Panasonic, och jag hoppas att det var värt bytet av bara det skälet. Också Panasonic-gluggarna gör bättre ifrån sig än de gjorde i G1, så jag börjar känna mig ganska nöjd med bytet.

Och jag är helt övertygad om att spegelns tid är räknad mer eller mindre. Det kommer inte att dröja länge innan det också görs proffskameror utan spegel och med EVF. Återstår bara att se om det kommer först på mellanformat innan det kommer i så kallat fullformat. Det kanske finns en del praktiska problem att lösa med utläsningshastighet och bildskärms- och EVF-upplösning, men kommer gör det. Jag kan inte tänka mig att tillverkarna någon längre tid kommer att hänga kvar vid den tämligen opraktiska mekaniska konstruktionen med spegel. I längden lär det nog bli billigare att göra kamerorna utan.

Intressant artikelserie där författaren tänker kring spegellösa system och framtiden. Håller ni med?

http://www.imaging-resource.com/news/2012/08/24/mirrorless-mirrorless-on-the-wall-part-ii

Intressant kåseri där och jag kan nog instämma i det mesta han skriver. Den spegellösa marknaden är väldigt intressant och det kommer nog hända en hel del på den fronten.

...och självklart gäller det för samtliga kameratillverkarna att hänga med i svängarna för att inte hamna på efterkälken.
Minns fortfarande hur Nintendo tappade sin totala tv-spelsdominans när de avfärdade CD-Rom som spelmedium och hängde kvar i cartridge-tänket. Och vips gled nykomlingen Sony förbi och tog över.
Sedan missade både Nintendo, och delvis Sony, online-spelandet och vips gled Microsoft snyggt förbi.

Intressant kåseri där och jag kan nog instämma i det mesta han skriver. Den spegellösa marknaden är väldigt intressant och det kommer nog hända en hel del på den fronten.

...och självklart gäller det för samtliga kameratillverkarna att hänga med i svängarna för att inte hamna på efterkälken.
Minns fortfarande hur Nintendo tappade sin totala tv-spelsdominans när de avfärdade CD-Rom som spelmedium och hängde kvar i cartridge-tänket. Och vips gled nykomlingen Sony förbi och tog över.
Sedan missade både Nintendo, och delvis Sony, online-spelandet och vips gled Microsoft snyggt förbi.

Nästan exakt den här diskussionen hade vi för drygt 10 år sedan. När jag påstod att E-sökare hade minst 10 år kvar innan de helt kunde ersätta spegelsökare sågades den pessimistiska prognosen jäms fotknölarna.
Undrar vad ni säger om jag tror att vi får vänta MINST 10 år till?
Akilleshälen är fortfarande att systemet laggar och att fasdetekterande AF verkar vara extremt svårt att konkurrera med än idag om man plåtar rörliga objekt o sport.
Jag tror på en ganska måttligt snabb utveckling och att ex. en Canon 5D med helt elektronisk sökare ligger många år bort.

Nästan exakt den här diskussionen hade vi för drygt 10 år sedan. När jag påstod att E-sökare hade minst 10 år kvar innan de helt kunde ersätta spegelsökare sågades den pessimistiska prognosen jäms fotknölarna.
Undrar vad ni säger om jag tror att vi får vänta MINST 10 år till?
Akilleshälen är fortfarande att systemet laggar och att fasdetekterande AF verkar vara extremt svårt att konkurrera med än idag om man plåtar rörliga objekt o sport.
Jag tror på en ganska måttligt snabb utveckling och att ex. en Canon 5D med helt elektronisk sökare ligger många år bort.

Så lätt man kan glömma alla nackdelarna med den snabba fasdetekterande modellen.

Alla fotograferar inte sport, och få är beroende av den något snabbare följande autofokusen, men betydligt fler tycker väldigt mycket om att kameran fokuserar rätt. För visst är det ett elände att kamerorna väldigt ofta kommer felfokuserande från fabriken, att fokuseringen ibland stämmer med ett objektiv, men konstant felfokuserar med alla andra och andra små förtretligheter som hänger ihop med att fasdetekterande AF inte fokuserar alls, utan gissar och ibland gissar rätt.

Så jag är fullkomligt övertygad om att det inte är så mycket som tio år innan vi ser en kamera som får rimligt kvick AF med kontrastavkänning, vilket faktiskt är ett säkrare system än fasdetektering. Mängder av fotografer är mer intresserade av att bilden verkligen blir skarp än att det går fort att ställa in skärpan. Sportfotografering är en nisch, och helt säkert kommer det att finnas en marknad för snabb AF, också om den inte är helt säker på att träffa rätt, men jag är övertygad om att fler vill att fokuseringen verkligen ska träffa rätt än att det går väldigt fort.

Och troligen kommer ett eller annat hybridsystem innan det blir spegellöst.

En intressant aspekt på att spegeln nu är på väg ut är att mycket av den här diskussionen kom upp redan för mer än femtio år sedan, och att den till en del kulminerade i början av sextiotalet, för att sedan avta, då spegelreflexkameran mer eller mindre blev paradigm och man inte längre funderade över dess fördelar jämfört med andra typer av systemkameror.

Spegelreflexkameran är besläktad med äldre tiders kameror med mattskiva baktill, där man ersatte mattskivan med en kassett för att ta bilden. Mattskivan användes för att komponera bilden och ställa in skärpan, och det är ganska självklart att det som syntes på mattskivan var vad som skulle forma bilden. När man senare lyckades göra processen snabbare genom att placera mattskivan upptill och länka av ljuset från objektivet med en spegel, som kunde fällas undan från strålgången när bilden skulle tas, använde man fortfarande samma ganska osmidiga metod att ställa skärpa via mattskivan.

Den andra typen av systemkamera försågs vanligen med avståndsmätare, vilken så småningom placerades inne i själva sökaren, en genomsiktssökare. Leica är väl urtypen, men det fanns många andra mätsökarkameror, och de gjordes också i andra format, som mellanformat och storformat. Nackdelen som ESR-kamerans förespråkare alltid förde fram var att man inte såg vad som skulle hamna på filmen, och att sökaren hade parallaxfel, som gjorde att objekt som syntes i sökaren kunde vara skymda på bilden, vilket var särskilt tydligt på nära håll.

Och nu när spegeln försvinner från systemkameran är vi lite grann tillbaka där det började i diskussionen kring för- och nackdelar, eftersom det som syns i en spegelsökare inte är vad som blir den slutliga bilden, medan kameran som visar bilden från sensorn förmår visa bilden precis så som den kommer att bli när den är färdig. Det är faktiskt en stor fördel hos den spegelfria kameran, eftersom den faktiskt kan visa alla aspekter av bilden som man tar, vilket inte är möjligt med en ESR-kamera, som använder ett optiskt system för att visa vad objektivet återger. Vi har alltså i det spegelfria systemet en bild som är närmre slutprodukten. I sökaren kan vi se bilden så som den kommer att bli när man har tagit den.

Och därmed handlar det faktiskt om ett paradigmskifte. Så länge bilden lades latent på en film och inte kunde betraktas förrän den var framkallad, var det inte möjligt att se den färdiga bilden innan den var tagen, medan det nu faktiskt är som att vi har en liten tevekamera och kan fånga en bild ur den i vilket ögonblick som helst som vi väljer. Den tämligen lilla nackdelen att det finns en viss fördröjning mellan vad som syns i sökaren och bilden som tas har spelats ut gång på gång av bakåtsträvare som vill behålla det optomekaniska systemet av nostalgiska skäl, men fördelarna med det elektroniska systemet som tar upp bilden från sensorn är faktiskt så stora att man knappast kan undgå att se dem. För första gången kan vi ju faktiskt fånga bilden som vi ser.

Jo, jag vet, det kan vi med direktvisning på en DSLR också, och med i stort sett varje kompaktkamera, men ändå är den snabba autofokuseringen med nyare spegelfria kameror och de allt bättre sökarna så stora framsteg att de gör ESR-systemet överflödigt för många. Om spegelfria kameror med så bra prestanda som dagens hade kommit redan vid introduktionen av digitalfoto för en bredare publik, skulle DSLR knappast ha utvecklats dit där de är idag. Utvecklarna har hela tiden vetat att det är en teknisk återvändsgränd, och de suger på karamellen så länge den varar. Alla vet att de optomekaniska systemen med klapprande speglar är en parentes i utvecklingen, och de som hänger kvar vid dem är anakronister, likt dem som föredrar en rejäl mätsökarkamera som Leica, även om bilden registreras via elektronik.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar