Annons

Spegel haveri, Vad kostar spegelbyte?

Produkter
(logga in för att koppla)
Till Nikon? De kan säkert berätta var du kan lämna in kameran och få ett exakt pris på reparationen.

Nikon Nordic AB
08-594 109 00
08.00-16.30 (lunchstängt 12-13)
 
Tack för svaret, men skulle gärna vilja veta en ungefärlig prisuppgift redan nu ikväll. Så slipper man oron om hur högt priset komemr bli tills imorrn i alla fall.

Mvh Aki
 
Det blir nog svårt, men du får väl vänta i 12 timmar, eller hoppas på att nån reparatör kikar in här och kan ge en ungefärlig prisuppgift.

Jag gissar på nånstans mellan 1000-3000kr. Att byta slutare kostar 3000kr. En spegel borde vara billigare i materialkostnad, kanske enklare att sätta dit också. Vad har du gjort med spegeln?
 
Jag antar att jag har slagit i kameran i något..
Jag var ute o fotade en bil med en polare så plötsligt så rasslade det till eller vad man ska säga. Sen stog det Error på övre displayen och så var det helt svart när man tittade in i sökaren. Sen tog jag av objektivet och skulle kolla till spegeln, då var den uppfälld och går endast att fälla ner manuellt, alltså trycka ner med fingret.

Känns lite pissigt för att jag köpte kameran för 2 veckor sedan begagnad av en bekant.


Mvh Aki
 
Ok, men då kanske det blir garantiärende av det hela. Hoppas du har sparat kvittot, D70s har funnits i mindre än två år. Nu är det bara 11 timmar kvar innan du får svar.
 
Att spegeln fastnar på D70 är ett inte helt okänt problem. Jag upptäckte problemet så snabbt att jag fick byta kamera dagen efter.
Jag har läst om i alla fall två fall till här på fotosidan, så Nikon känner nog till problemet och borde vara villiga att fixa det billigt.

Hoppas det löser sig.
 
Okej, ska ner på stan imorgon och fråga på foto kompaniet vad dom tar för att laga problemet, men tack så hemskt mycket för all hjälp!
Uppskattar det verkligen.


Mvh Aki
 
Du kanske skulle höra med Nikon först. Om det är ett känt problem kan de vara villiga att laga det gratis.
 
Jag antar att jag har slagit i kameran i något..
Jag var ute o fotade en bil med en polare så plötsligt så rasslade det till eller vad man ska säga. Sen stog det Error på övre displayen och så var det helt svart när man tittade in i sökaren. Sen tog jag av objektivet och skulle kolla till spegeln, då var den uppfälld och går endast att fälla ner manuellt, alltså trycka ner med fingret.

Känns lite pissigt för att jag köpte kameran för 2 veckor sedan begagnad av en bekant.


Mvh Aki
 
Min spegel fastnade en gång, men jag pillade lite på den och då åkte den tillbaka igen. Sedan har den funkat prickfritt flera tusen exponeringar. Men för säkerhets skull: gör inte samma sak utan kolla med Nikon service eller en verkstad innan du provar.

Jag tror inte att du slagit i kameran. Min har varit med om det mesta och har aldrig krånglat. När spegeln fastnade var det under lugna omständigheter...
 
Var ner på stan och frågade på ett antal fotoställen och dom sa att jag får skicka in den till ett ställe.. Skulle gå på mellan 1 och 5, 2tusen kronor.
Måste kolla med föräldrarna om dom har drulle försäkring för då kommer jag undan lite billigare i alla fall..

Men tack för hjälpen allihopa!


Mvh Aki
 
Shit - det var dyrt. Låter som om du ska peta på den lite i alla fall. Om den redan är trasig kan det knappast skada att (utan onödigt våld) peta lite på spegeln. Det funkade ju för mig...

Kolla också hur gammal kameran är. Även om garantin är ett år har jag för mig att det är två år på "fabrikationsfel" eller något sådant. Sök på forumen. Jag har sett trådar om det...
 
Okej, jag gör ett försök till... Att spegeln fastnar är inte helt ovanligt och reklamationsrätten gäller numera i tre år om jag inte minns fel. Om du hävdar dig kan du komma undan gratis.
 
Japp, måste kolla upp det där..
Det sved lite att få höra att det skulle gå på sådär mycket..
Kollade på garanti lappen och där står det ingenting om hur lång garantin är, det är en gul sedel med en streckkod bara. Lite skumt det där.


Men om inte annat så får jag nog ta och pilla lite på spegeln ändå, hehe.

Mvh Aki
 
Aki.Leinonen skrev:
Men om inte annat så får jag nog ta och pilla lite på spegeln ändå, hehe.
Det är smart att kolla upp reklamationsrätten först. Förstör du något när du petar får du betala även om Nikon skulle ha åtgärdat det ursprungliga felet kostnadsfritt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.