Annons

Speedlight SB-600

Produkter
(logga in för att koppla)

Dennis_R

Aktiv medlem
Tjena. Skall köpa en blixt till min D70s strax och undrar bara om man kan synca på andra ridå med en 600 eller om det bara går med 800:an? Kanske är en självklarhet vad vet jag? Har alldrig ägt en extern blixt innan så det är nytt för mig. Det kanske tom går med den inbyggda?
 
Dennis_R skrev:
Tjena. Skall köpa en blixt till min D70s strax och undrar bara om man kan synca på andra ridå med en 600 eller om det bara går med 800:an? Kanske är en självklarhet vad vet jag? Har alldrig ägt en extern blixt innan så det är nytt för mig. Det kanske tom går med den inbyggda?

Det går med både den inbyggda i d70s (om jag inte minns fel) och SB-600/800.
 
Okej är det någon som vet hur man gör? med den inbyggda dvs. Är det också värt att köpa en 800:a över en 600:a? Om jag bara vill ha en blixt för att det är en blixt! Kommer inte använda massa trålöst och placera ut saker hit och dit. Kommer bara ha den på kameran för att fota med och i vissa lägen synka på andra ridå.

Och om jag kan få en SB-800 splitterny från affär för 2400 är det värt att ta en 800 bara för sakens skull?
 
Tänk på blixtens uteffekt och inte alla funktioner. Jag har 600 och den räcker oftast men om det är högt till tack och studsljus önskas så blir det tyvärr lite klent. Jag skulle nog köpt 800an idag men styr pengarna så gå för den billiga. /K
 
Dennis_R skrev:
Okej är det någon som vet hur man gör? med den inbyggda dvs.

håll blixtknappen tryckt och vrid på tummhjulet tills du ser "rear" på displayen. samma sak för extern blixt.

skillnaden mellan 600 och 800 är mycket mindre än mellan 600 och den inbyggda. 600 räcker till det mesta som 800 skulle klara.

dessutom behöver man med d70(s) inte 800 för att styra trådlöst, eftersom den inbyggdra kan vara "master". mycket bra med fjärrstyrning förresten, eftersom man kan få ljuset från annat håll.
 
Dennis_R skrev:
Och om jag kan få en SB-800 splitterny från affär för 2400 är det värt att ta en 800 bara för sakens skull?

Det låter billigt och om du inte får ett lika bra pris på SB-600 så borde ju skillnaden i att man får en bouncer med SB-800 göra det värt det. 2400kr är väl mindre än SB-600 kostar normalt?
 
Jag har bägge och tycker 800an är MYCKET trevligare. Dessutom får du med en bouncer och lite andra tillbehör. Du kan köra ett femte batteri i den vilket gör att den laddar fortare.
 
Hej! Ja jag kan få 600:an för samma "rabatt" om man säger så.

Mattias: Vad är det som gör 800:an mycket trevligare?

Ser dock ut att jag väljer 800:an i vilket fall som helst men alltid bra att veta =)

Tack för era svar!
 
Dennis_R skrev:

Och om jag kan få en SB-800 splitterny från affär för 2400 är det värt att ta en 800 bara för sakens skull?

Vilken affär säljer den så billigt? Billigaste jag sett är 3395 på Fotokungen...

Men du kanske har kontakter =)

/cf
 
Contax skrev:
Vilken affär säljer den så billigt? Billigaste jag sett är 3395 på Fotokungen...

Men du kanske har kontakter =)

/cf

Njaa kontakter och kontakter :p Min kontakt är min far i USA. Hittade den för 315$ inkl frakt på en sida i staterna. Med dagens kurs landar det på 2384kr =) Har nämligen köpt en sprillans ny D70s med kitoptik för 900$ inkl frakt (6800kr) så jag tänkte det var lika bra att köpa blixten så skickar han både kameran och blixten i samma paket hem till mig i sverige så blir det billigare.
 
Dennis_R skrev:
Njaa kontakter och kontakter :p Min kontakt är min far i USA. Hittade den för 315$ inkl frakt på en sida i staterna. Med dagens kurs landar det på 2384kr =) Har nämligen köpt en sprillans ny D70s med kitoptik för 900$ inkl frakt (6800kr) så jag tänkte det var lika bra att köpa blixten så skickar han både kameran och blixten i samma paket hem till mig i sverige så blir det billigare.

Lyllos dig som har en farsa i USA ;-) Det låter ju riktigt billigt och bra! Men hur är det med garantin?
Ska snart också köpa en D70s med kitoptik, fast i Sverige. Ev också SB 800 om ekonomin tillåter.

Jag blir INTE avundsjuk =)

cf
 
Hur det blir med garantin det vet jag faktiskt inte. Händer det något blir det väl att skicka till honom eller ta med mig den när jag åker dit vilket jag gör ca en gång om året. Men det är sällan det händer något så att köpa kameran för bara 60% av priset än här i sverige är det lätt värt =)
 
Med 800an får du ju som sagt en bouncer och lite filter till. Dessutom kan den styra externa blixtar i flera grupper. Fast det har man ju ingen nytta av förrän man har flera externa blixtar och kan därför vänta med att köpa en 800 tills det bohovet dycker upp. Vad 800an har är mer kräm. Det gör att du kan t ex studsa blixten i en vägg bakom dig och få en jättebouncer. Det kanske inte 600an orkar. Själv har jag ingen erfarenhet av 600an men för de pengar du talar om hade jag valt 800an. Mycket trevlig och kompetent liten sak. Och som sagt så kan du dra av 200kr direkt på prisskillnaden för att du får en bouncer med 800an, för en sådan "måste" man ju ändå ha.

Kolla om du inte kan lösa en internationell MACK-garanti i affären. Då kan du lämna in den i sverige om problem uppstår. Kostar inte så mycket och gäller oftast i 3år. På objektiv och blixt tror jag det är världsgaranti oavsett.
 
Dennis_R skrev:
Njaa kontakter och kontakter :p Min kontakt är min far i USA. Hittade den för 315$ inkl frakt på en sida i staterna. Med dagens kurs landar det på 2384kr =) Har nämligen köpt en sprillans ny D70s med kitoptik för 900$ inkl frakt (6800kr) så jag tänkte det var lika bra att köpa blixten så skickar han både kameran och blixten i samma paket hem till mig i sverige så blir det billigare.

Tänk på att du kan komma att få betala tull på blixten och kameran även om den skickas till dig som gåva. Det kan bli ganska mycket.

http://www.tullverket.se/se/Privat/handel_med_utlandet/gava_fran_utlandet.htm
 
Clouseau skrev:
På objektiv och blixt tror jag det är världsgaranti oavsett.

Om den är s.k. "vit" (importerad genom Nikons generalagent till landet där den sålts) så har du världsgaranti på Nikons blixtar. Du får med ett gult garantibevis. Samma sak gäller för linser. Men inte digitalkameror odyl.

Men om produkten är "grå" (dvs parallellimporterad av butiken) så gäller inte Nikons garanti. Då får butiken stå för garantin själv.
 
Anders-S skrev:
Om den är s.k. "vit" (importerad genom Nikons generalagent till landet där den sålts) så har du världsgaranti på Nikons blixtar. Du får med ett gult garantibevis. Samma sak gäller för linser. Men inte digitalkameror odyl.

Men om produkten är "grå" (dvs parallellimporterad av butiken) så gäller inte Nikons garanti. Då får butiken stå för garantin själv.

Jo så är det, men om du köper från grå marknaden så säljer ofta affärerna MACK-garantier. Jag köpte nyligen ett nikkor 35mm f2.0D för 260$ och en förlängd 7-årig världsgaranti gick på 18$. Dock såg jag nu att detta bara funkar för kameror, linser, videokamerar och viss TV-utrustning. Just för blixtar finns inte den soretens garanti så det kan vara ett skäl till att lägga de där extra hundralapparna för att få en blixt med normal världsgaranti.
 
Hämtat från annan plats som skriver att SB-800 är:

1) Much more powerful, as reflected in the GN.
2) Slightly faster recycle time with the standard four AA batteries. It also comes with a battery holder that holds a fifth battery which cuts down recycle time by 1/3 to 1/2.
3) The SB-800 has non-TTL auto and auto aperture modes. (More on this later.)
4) In wireless remote mode, the SB-800 can act both as the master and slave, whereas the 600 can only be a slave.
5) It comes with a useful diffusion dome, which won't even fit on the SB-600.
6) The SB-800 package also includes two colored gel filters.
7) The SB-800 can do repeating flash (in the same exposure), for a strobe effect.

En sak som fällde avgörandet för mig var SU-4 (läget och möjligheten att manuellt reglera effekten i trådlöst läge), uteffekten samt ett mer "komplett" kitt. För 2400kr är det ett kanonköp. Tyckte jag köpte min billigt men slantade ändå ca 3200kr.
 
Dennis_R skrev:
Jag har både kameran och blixten hemma hos mig nu. Båda skickades tilsammans i en större låda som "gift" och jag behövde inte betala ett öre tull.

Jag skrev att att du KAN få betala tull. Läste du länken jag lade med i inlägget? Om man räknar ihop de gånger när jag och mina bekanta beställt prylar från USA har ungefär vart 4-5 paket "fastnat" i tullen. Jag skrev det mest för att andra skulle vara medvetna om vilka regler som gäller så att man tar med det i beräkningen att man KAN komma att få betala tull.
 
Ska man sedan följa alla regler så är man ju själv skyldig att ta kontakt med tullen och betala, även om paketet inte skulle råka "fastna".
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.