Mesch
Aktiv medlem
Tack.. de var ett sånt svar jag behövde för att haja
Så här ser den ut
http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/f656n.jpg
Fast det är ju en fisheye så klart
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tack.. de var ett sånt svar jag behövde för att haja
Tänkte inte på den, det blir ju samma utsnitt som 10,5:an på DX. Däremot är det dåligt med ännu kortare brännvidd om man inte går på de cirkulära fiskögonen. Men gör man det finns det en del att välja på, speciellt om man letar bland lite äldre optik. Då skall man kolla om den är AI eller AI-moddad.
//Patrik
okej..
Men mitt nikon AF-S 80-200 1:2.8 D kommer funka med D3 innan jag byter upp mig till den nya? Men brännvidden kommer vara lite mindre.. typ någonstanns under 80 till något under 200 mm?
Likaså mitt Nikon AF 50mm 1:1.8 D ??
Tänkte inte på den, det blir ju samma utsnitt som 10,5:an på DX. Däremot är det dåligt med ännu kortare brännvidd om man inte går på de cirkulära fiskögonen. Men gör man det finns det en del att välja på, speciellt om man letar bland lite äldre optik. Då skall man kolla om den är AI eller AI-moddad.
//Patrik
Men jag tycker det är synd att det inte finns billigare ultravidvinklar till FX! Även om man har brännviddsförlängningen på DX finns det ju objektiv som är i princip lika vidvinkliga som de vidvinkligaste till FX! Jag förstår ju att det har med att de behöver vara så mycket större för att täcka in en FX-sensor...
Det finns billiga ultravidvinklar. Jag har ett Tokina 17/3,5 RMC till salu för en tusenlapp om du är intresserad.Ett sånt 13 mm vill jag haaaaaaaaaa!!!!!!!!!!!
Men jag tycker det är synd att det inte finns billigare ultravidvinklar till FX! Även om man har brännviddsförlängningen på DX finns det ju objektiv som är i princip lika vidvinkliga som de vidvinkligaste till FX! Jag förstår ju att det har med att de behöver vara så mycket större för att täcka in en FX-sensor...
Någon vidvinkel som täcker FX på 10 mm brännvidd existerar inte. Det vore lika vidvinkligt som 10/1,5 = 6,7 mm på DX.
Om du tycker att 10 mm är lagom vidvinkligt på DX så behöver du 15 mm på FX eftersom sensorn är så mycket större per sida. Det vidvinkligaste som finns för FX är Sigma 12-24/4,5-5,6.
Okej. Men om jag vill ha samma brännvidd som en 10-20 på min D2x. Så ska jag alltså köpa en _______________ glugg för att få motsvarande på min nya D3?
6,6-13,3 mm
Ja, aningen mer vidvinkelkänsla t o m.På en D3, får jag samma typ av vidvinkelkänsla med ett 14-24, som jag skulle få på min D2x med ett 10-20?
Ja tror jag är helt korkad
Fint!Ja, aningen mer vidvinkelkänsla t o m.
Du är inte korkad!
Olle
6,6-13,3 mm på FX ger samma resultat som 10-20 på DX
Hmm... de kan väl inte stämma. De borde väl bli tvärt om? Alltså typ 14-24 eller nått.
Ska formulera mig igen.
På en D3, får jag samma typ av vidvinkelkänsla med ett 14-24, som jag skulle få på min D2x med ett 10-20?
Ja tror jag är helt korkad
Okej? Eller tvärt om beroende på hur man ser det