Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sparaproblem, Elements 3

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag använder Elements 3 och Win XP Home. Ibland inträffar ett mycket irriterande problem när jag försöker spara en redigerad bild från redigeraren. Jag använder Spara som... och har rutan ibockad för att den nya bilden ska inkluderas i katalogen.
Det som ibland händer är att jag får ett felmeddelande där det står något i stil med "Det gick inte att starta DPI för sorteraren". Filen har då ändå sparats i rätt mapp, men ingår inte i katalogen.
Jag försöker då importera bilden på vanligt sätt, som när man importerar bilder från filer och mappar. Ofta fungerar detta, men ibland uppstår ytterligare ett problem. Det är detta som är det mest frustrerande. Det går inte att importera bilden! I felmeddelandet jag får står något om ODBC-databaser som jag inte förstår.

Jag sitter nu med skägget i brevlådan. Jag har lagt ned arbete på att redigera en bild, jag kan inte spara den så att den inkluderas i katalogen, och jag kan heller inte importera den från mappen där den sparats.

Detta problem har en tendens att dyka upp oftare när datorn börjar bli "trött", exempelvis när det har körts tunga, krävande applikationer, när jag har jobbat med stora filer i Elements, när det var ganska länge sedan jag startade om datorn. Jag startar alltid om datorn minst en gång per dygn, ofta fler för att fräscha upp systemet. Jag har bara 512 MB internminne och misstänker att detta kan ha något med saken att göra.

Så mina frågor är:

1. Är det någon annan som känner igen detta problem?

2. I så fall, har du/ni hittat någon förklaring/lösning på problemet? Ominstallation av Elements hjälper inte, det har jag provat.

3. Är det troligt att problemet så som jag beskrivit det beror på för lite internminne? Jag har tänkt bygga ut till 2 GB i alla fall, men jag är ändå nyfiken på vad ni som är mer insatta i Windows och ODBC-databaser än jag är tror.

Mvh.
Lasse C

Hej igen!

En fjärde fråga som jag kom på:

4. När jag hamnar i det här allra trassligaste läget, jag har en bild som jag lagt ned mycket jobb på öppen i redigeraren, den går inte att spara så att den inkluderas i katalogen, den fil som ändå sparas utan att inkluderas i katalogen går inte att importera till Elements, finns det då något sätt att rädda bilden och det nedlagda jobbet? Jag är tacksam för alla tips.

Jag ska väl tillägga också att jag alltid sparar redigerade bilder i psd. En sak att pröva när det krånglar är naturligtvis att spara bilden i ett annat format som stöder lager, t ex tif.

Mvh.
Lasse C

Lasse C skrev:

3. Är det troligt att problemet så som jag beskrivit det beror på för lite internminne? Jag har tänkt bygga ut till 2 GB i alla fall, men jag är ändå nyfiken på vad ni som är mer insatta i Windows och ODBC-databaser än jag är tror.

Kan du, nästa gång du får upp medelandet, se till o skriv ner det och posta det här. Svårt o felsöka mot databaser om du inte har medelandet och helst orsakskod!?
Mvh John

Visst! Ska bli!

Hoppas ju det inte händer igen, men det lär ju inte sluta hända bara för att jag frågat på FS om det:).

Lasse C

Hej Lasse!

Känner igen problemet, uppstår på min 4:a när jag öppnar och redigerar fler bilder samtidigt.
Har inte hittat någon lösning, går runt problemet genom att bara redigera en bild i taget.
Det finns tydligen en del buggar i Elements, det går ju heller inte att få 300 ppi vid utskrift enligt dialogrutan.

Det som irriterar mig mest är att jag inte kan skriva ut från sorteraren med bibehållna färginställningar.

Micke.

Lawson skrev:
Känner igen problemet, uppstår på min 4:a när jag öppnar och redigerar fler bilder samtidigt.
Har inte hittat någon lösning, går runt problemet genom att bara redigera en bild i taget.
Det finns tydligen en del buggar i Elements, det går ju heller inte att få 300 ppi vid utskrift enligt dialogrutan.
Hej, Micke!

Det talar ju i alla fall för att det är fråga om buggar i Elements och inte Windowsfel. Jag hade inte hört om någon annan som hade samma problem tidigare. Man har ju ingen lust att göra en total ominstallation av Windows bara för att upptäcka att problemet fortfarande finns kvar.

Jag försöker också kringgå problemet på de sätt jag kan komma på. Det verkar för mig också som att det dyker upp oftare när datorn är hårdare belastad, stora bildfiler, många utforskarfönster med miniatyrer, tunga applikationer igång etc.
Jag har tänkt försöka disciplinera mig till att spara temporära verioner av en bild lite då och då medan jag håller på med riktigt stora och arbetskrävande bildredigeringar. Då behöver man ju inte börja om helt från början om det skiter sig.
Men det är svårt att komma ihåg att göra sådant när man blir helt uppslukad av det man håller på med. Men det är väl en vanesak som så mycket annat. Får man bara in det i rutinen så.

Mvh.
Lasse C

Hej!

Jag kan nu tyvärr bidra med en skärmdump av det första felmeddelandet jag nämnde i mitt första inlägg. Texten på felmeddelande jag skrev i inlägget var felaktig. Jag mindes fel. Men så här ser det alltså ut.

Det jag gjorde var följande. Jag öppnade en jpg-bild i redigeraren, redigerade den och försökte spara om den redigerade bilden i ett nytt namn med Spara som. Jag valde formatet psd och att bilden skulle inkluderas i katalogen (sorteraren), precis som jag brukar.

Jag fick då detta felmeddelande, men vet av erfarenhet att bilden har sparats ändå, fast den inte inkluderats i sorteraren. Däremot vet jag inte om det kommer att gå att importera bilden till sorteraren. Oftast går det, men ibland inte. Det är då jag får det andra felmeddelandet om ODBC-databaser jag nämnde.
Den här gången gick det som väl var att läsa in bilden och filen fungerade som den skulle.

Jag vet inte om det kan vara till någon ledtråd, men jag har lagt märke till en detalj som utan undantag händer vid detta fel. De gånger det lyckas att läsa in den nya bilden har den samma taggar och anteckningar som jpg-originalet hade. Så blir det inte i vanliga fall. Den nya psd-filen har då inga taggar alls och anteckningsfältet är tomt.

Omständigheterna när felet inträffade var ungefär de jag nämnt tidigare. Datorn var "trött", hade stått på ganska länge utan omstart, och explorer.exe hade fått jobba ganska mycket med bl a utforskarfönster med miniatyrer och ganska många sökningar efter bildfiler med Windows sökassistent.

Mvh.
Lasse C

Bilagor

• spara_1.jpg
    spara_1.jpg
    26.4 KB · Visningar: 71
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar