Annons

Spara till 10D + L-optik eller slå till på en 300D/70D nu?

Produkter
(logga in för att koppla)
mr.fine skrev:
Hej, kan bara berätta hur jag resonerat när jag beställde min nya dslr.
Eftersom jag har haft Canon innan ville jag ha en 10D. Efter att ha kikat på priser både hemma och utomlands kom jag fram till att det blir lite väl mycket pengar. Även om jag hade väldigt svårt och ogillade mitt beslut i början så vet jag att jag har gjort rätt val.
Som en nybörjare kändes runt 20 000:- i största laget, då kollade jag på en 300D och D70. 300D gick bort direkt jag tittade på den, D70 känns 10 000 ggr gedigare i mina ögon.
Sammanfattningsvis så blev mitt val D70 pga att 14 000:- kändes inte fullt så svidande i plånboken, plus allt gott de har talat om den och känslan efter att ha varit o kikat lite på den...
Det enda jag stör mig lite på är att det inte finns vertikalgrepp till den, men jag har ju klarat mig utan ett sådant hittils, så det går nog bra...
Just nu sitter jag och väntar på att "kitet" ska komma nångång, verkar gå segt tyvärr...men den som väntar på något gott väntar aldrig förlänge :)

Lägg fram fördelar mot nackdelar, motivera ditt köp och välj det som passar dig bäst...var konsekvensetisk i ditt tänkande :)

/erik



Kul att jag inte är ensam. Efter att ha läst din lilla historia här kan jag bara konstatera om att jag gått igenom EXAKT samma procedur som du. Jag hade till och med köpt mig ett 28-135 IS till min kommande 10D när jag kom på att 20k är för mycket. Blev en D70 med 18-70, som jag också väntar på i skrivandets stund :)
 
Uppdatering:
Jag är nu uppe i 17600kr (som ligger uppradade i tusenlappar framför mig, väldigt mäktigt :D).

Var nära att köpa en amerikansk 10D i oöppnad förpackning billigt för ett par veckor sen, men fick kalla fötter. Fick sån jäkla ångest, har ju aldrig lagt så mycket pengar på något förut (men å andra sidan hade jag samma ångest när jag köpte min nuvarande kamera och dator).

På TechnikDirekt.de får man en 10D + 17-40/4L för 20379kr. Med ett UV-filter eller två + frakt så landar det på cirka 21000kr. 3400kr kvar alltså. Kommer kanske få låna det som fattas av morsan, vi får se.

Prövade en D70 en timme igår för övrigt. Jag har aldrig fått fota med en DSLR förut, och det var verkligen en positiv upplevelse. Gick därifrån med ett flin från öra till öra. :D

D70 kändes robust och stabil, samt lätt att jobba med. Ni som har erfarenhet av både D70 och 10D (om det finns någon som har det), vilken föredrar ni att jobba med? Jag har pillrat lite på en 10D tidigare, och som jag tidigare (tror mig ha) sagt så satt den som gjuten i handen. Kändes helt klockren. D70 var inte fullt lika 100%, men jag kan ju minnas fel. Måste rota reda på en 10D och provhålla igen. :)

Lite pirrigt och nervöst är det allt! Tack för alla svar!

Bifogar en del av en bild jag tryckte av på fri hand (100% crop) med D70:n. Vad kan jag förvänta mig av en 10D med 17-40/4L rent tekniskt jämfört med den bilden? Med stativ borde jag väl rimligtvis få bättre resultat, och 17-40:n borde ju även prestera bättre än kit-linsen jag tog bifogad bild med.
 

Bilagor

  • d70.jpg
    d70.jpg
    46.5 KB · Visningar: 271
Senast ändrad:
Hur f-n gör du?

Under ett halvår har jag sparat alla pengar jag kunnat lägga undan, och på mitt bankkonto ligger just nu 14200kr och jäser.

Totalt skulle grejjerna jag siktar på hamna runt 30000kr, vilket är en helt rimlig summa för mig så fort jag skaffat mig ett jobb.

nån vecka senare

Jag är nu uppe i 17600kr

Jag vill bara veta hur f-n du gör om du nu inte har något jobb? Du vet väl att det är olagligt att råna folk o så?

//Johannes
 
Westerberg skrev:
D70 kändes robust och stabil, samt lätt att jobba med. Ni som har erfarenhet av både D70 och 10D (om det finns någon som har det), vilken föredrar ni att jobba med?
Det är ju en ren smakfråga..bara du som kan avgöra vilken som är bäst för dig jobba med.

Westerberg skrev:
Bifogar en del av en bild jag tryckte av på fri hand (100% crop) med D70:n. Vad kan jag förvänta mig av en 10D med 17-40/4L rent tekniskt jämfört med den bilden? Med stativ borde jag rimligtvis få bättre resultat då bilden är tagen med en kit-lins, eller?

Du kan förvänta dig betydligt bättre skärpa..så länge det inte är någon skakningsoskärpa inblandat.
Du behöver inte använda stativ för att se skillanden.
 
Westerberg skrev:
Under en längre tid har jag filurat runt i skuggorna här på FS och läst väldigt många trådar som behandlar båda kamerorna, men jag vet fortfarande inte riktigt hur jag ska ställa mig till det hela.

Under ett halvår har jag sparat alla pengar jag kunnat lägga undan, och på mitt bankkonto ligger just nu 14200kr och jäser. Tillräckligt mycket för att köpa en Nikon D70 med Sigma 18-50 + 55-200mm (cirka 13000kr) eller kanske en 300D med en hyffsad glugg till.

Men jag har fått för mig att det är en 10D som jag vill ha. Jag var nere och taffsade på lite kameror på min Expert-butik, och 10D kändes onekligen som gjuten i handen. Stor skillnad mellan den och 300D, tycker iaf jag. Till 10D:n hade jag tänkt mig en Canon EF 17-40/4L USM. Förrutom det också en fin fotoväska, extra batterier, blixt, stativ, etc.

Totalt skulle grejjerna jag siktar på hamna runt 30000kr, vilket är en helt rimlig summa för mig så fort jag skaffat mig ett jobb. Sen ryktas det ju om en uppföljare till 10D, så man blir ju lite nyfiken på den också.

Jag är väldigt ivrig just nu. Ser massa bildmöjligheter överallt när jag är ute och går, så det kliar ju inte lite i fingrarna just nu! Kommer det vara värt att vänta på en 10D med L-optik, eller kan jag lika gärna satsa på en D70 eller 300D? Några tankar?

Ett hett tips är att du beställer från http://www.ac-foto.de Fick själv det tipset härom dagen. Beställde en 10D + ett par gluggar igår och det levereras redan imorgon, torsdag.
Beställde först från Technikdirekt.de men de ville ha 8-10 veckor på sig att leverera p.g.a osäkerhet om när de får grejorna från Canon.

Anledning till att jag valde 10D istället för D70 är lägre brusnivåer, möjlighet till batterigrepp mm.

AC-Foto har ungefär samma prisnivå som Technikdirekt.

/Johan, snart lycklig med nya prylar :)
 
Re: Hur f-n gör du?

Joppe skrev:
Jag vill bara veta hur f-n du gör om du nu inte har något jobb? Du vet väl att det är olagligt att råna folk o så?
Sparar 1000kr varje månad (får 950kr + underhåll 1100kr, 1000kr går direkt till morsan). Utöver det så praoade jag 14 timmar som IT-konsult :)D) i höstas och fick 110kr/timmen. Igår fyllde jag 19 år. Fick lite extra klirr i kassan.

Jag köper aldrig godis eller bling bling utan sparar precis allt, ner till vartenda öre. Per definition är jag ekonomiskt oberoende. Jag har inga laster eller skulder och går plus ganska "grovt" (för att vara student) varje månad.

Har sökt lite jobb nu och jag hoppas att jag får möjlighet att köra en vända till som IT-konsult-wannabe. Får jag ta itu med företagets problem kan jag nog dra in runt 15000kr på två månader om jag kör hårt. Och voila, inkassera en Canon EF 100-400 f/4,5-5,6 L IS utan att passera gå. :D

Allt handlar om siffror och prioritering.

sagan skrev:
Du kan förvänta dig betydligt bättre skärpa..så länge det inte är någon skakningsoskärpa inblandat.
Du behöver inte använda stativ för att se skillanden.
*phew*

hansen2 skrev:
Ett hett tips är att du beställer från http://www.ac-foto.de Fick själv det tipset härom dagen. Beställde en 10D + ett par gluggar igår och det levereras redan imorgon, torsdag.
Tack för tipset! Kommer definitivt kolla in det!

Tack för alla snabba svar!
 
D70...

MÅNGA som jag talat med säger att D70 tom. är snäppet bättre än D10. Kolla vad FS experter säger t.ex.
Högre brus på D70?!? På ISO800 kanske, men hur ofta fotgraferar du i ISO800?

ISO100 & 200, same same...

Jag vet många proffs som använder D70. Det är ett bra verktyg.
 
Re: D70...

TStyle skrev:
MÅNGA som jag talat med säger att D70 tom. är snäppet bättre än D10. Kolla vad FS experter säger t.ex.
Högre brus på D70?!? På ISO800 kanske, men hur ofta fotgraferar du i ISO800?

ISO100 & 200, same same...

Jag vet många proffs som använder D70. Det är ett bra verktyg.

Sånt här går det ganska snabbt religion i. Beror på vilket kameramärke man bekänner sig till :)

Men att Canon har brusfriare system råder det ingen tvekan om.

/Johan
 
Re: D70...

Joppe skrev:
GRATTIS!!
Tack!

mr.b skrev:
Du menar att du är smålänning?
Stockholmare, men det verkar som om jag kanske har gått fått lite sympatier för dom små liven ;-)

TStyle skrev:
MÅNGA som jag talat med säger att D70 tom. är snäppet bättre än D10. Kolla vad FS experter säger t.ex.
Såpass... En av anledningen att jag vill köpa Canon är för just 17-40/4L. Nikon har inget motsvarande just nu (men har hört att det ska vara något liknande på gång). Får kolla upp det. Skulle inte vara fel att spara några tusen...

TStyle skrev:
ISO100 & 200, same same...
ISO100 finns inte på D70.
 
Senast ändrad:
!

Efter att ha läst både här i detta forum och andra fora har jag kommit fram till att för min del torde 300D vara ett bra alternativ. Jag får femtusen över till att köpa bra alternativa objektiv. För så vitt jag kan förstå är många funktioner likvärdiga i 300D och 10D. Det är individen bakom kamran som gör kortet och med likvärdigt kamrahus torde en duktig fotograf prestera bättre resultat med bättre objektiv. De bättre objektiven kan jag med största sannolikhet använda till det "bättre kamrerahuset" när det kommer i framtiden alternativt spara mellanskillnaden som insats till det "bättre kamerahuset". Återstår naturligtvis ett stort problem nämligen att bestämma sig för vad ett bättre objektiv alternativt objektivkombination är.
 
Re: !

jonasbi skrev:
För så vitt jag kan förstå är många funktioner likvärdiga i 300D och 10D.
Om jag minns rätt så är största skillnaden att 300D har begränsningar i sin mjukvara (firmware) jämfört med 10D. Det finns dock sätt att komma runt det som jag har förstått det, om du är villig att chansa lite.

jonasbi skrev:
Återstår naturligtvis ett stort problem nämligen att bestämma sig för vad ett bättre objektiv alternativt objektivkombination är.
På min önskelista står det:

Canon EOS 10D
Canon EF 17-40mm f/4L USM
Canon EF 50mm f/1,4 USM
Canon EF 100-400mm f/4,5-5,6L IS USM
Canon Speedlite 550EX

Runt 45000kr sammanlagt, men då täcker dom tre gluggarna det mesta, förrutom macro. Kanske skulle ta och leta reda på en bra macroglugg också...
 
Re: !

jonasbi skrev:
För så vitt jag kan förstå är många funktioner likvärdiga i 300D och 10D.
Det som skiljer är att du på 300D:

* inte kan välja AF metod fritt (styrs av programval)
* inte välja ljusmätningsmetod fritt (styrs av programval)
* inte har spegluppfällning.
* inte har blixtexponeringskompensation.
* inte har någon PC synk terminal.
* har långsamare bps.
* har mindre buffert.
* har mörkare och mindre sökare.
* har mindre AF-punkter.
* har klenare reglage.
* har plasthus.

Det skiljer en hel del i form och funktion m.a.o
 
Det är värt varje extra krona.

Kim kan du motivera varför.
Plast - ja men är det någon som har haft annat problem än känslan. Övriga funktioner när är de så viktiga?

Björn 45 tkr - prioritering ja - men...
 
Senast ändrad:
Re: Re: !

sagan skrev:
Det som skiljer är att du på 300D:

* inte kan välja AF metod fritt (styrs av programval)
* inte välja ljusmätningsmetod fritt (styrs av programval)
* inte har spegluppfällning.
* inte har blixtexponeringskompensation.
* inte har någon PC synk terminal.
* har långsamare bps.
* har mindre buffert.
* har mörkare och mindre sökare.
* har mindre AF-punkter.
* har klenare reglage.
* har plasthus.

Det skiljer en hel del i form och funktion m.a.o

Bör man inte använda ljusmätare och extern blixt även på 10D..?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.