Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spara till 10D + L-optik eller slå till på en 300D/70D nu?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spara till 10D + L-optik eller slå till på en 300D/70D nu?

sagan skrev:
Det är dem priserna som anges här som gäller.
Är de priserna angivna med tysk eller svensk moms? Är de angivna med tysk moms så kan det bli dyrare om sedan Techincdirekt lägger på mellanskillnaden mellan tysk och svensk moms.
Jag skrev det bara för att påpeka att det inte är fullt så enkelt som att det är säljande lands moms som alltid gäller. Detta är alltså generella regler och inte specifikt för en varugrupp eller en säljare.
 
För att återgå till ursprungsfrågan så finns ju möjligheten att vänta tills Minolta släpper sin 7D så har du en till att välja mellan..
mvh/Gunte..
 
Hej, kan bara berätta hur jag resonerat när jag beställde min nya dslr.
Eftersom jag har haft Canon innan ville jag ha en 10D. Efter att ha kikat på priser både hemma och utomlands kom jag fram till att det blir lite väl mycket pengar. Även om jag hade väldigt svårt och ogillade mitt beslut i början så vet jag att jag har gjort rätt val.
Som en nybörjare kändes runt 20 000:- i största laget, då kollade jag på en 300D och D70. 300D gick bort direkt jag tittade på den, D70 känns 10 000 ggr gedigare i mina ögon.
Sammanfattningsvis så blev mitt val D70 pga att 14 000:- kändes inte fullt så svidande i plånboken, plus allt gott de har talat om den och känslan efter att ha varit o kikat lite på den...
Det enda jag stör mig lite på är att det inte finns vertikalgrepp till den, men jag har ju klarat mig utan ett sådant hittils, så det går nog bra...
Just nu sitter jag och väntar på att "kitet" ska komma nångång, verkar gå segt tyvärr...men den som väntar på något gott väntar aldrig förlänge :)

Lägg fram fördelar mot nackdelar, motivera ditt köp och välj det som passar dig bäst...var konsekvensetisk i ditt tänkande :)

/erik
 
Tack för alla svar!

Jag läste artikeln på luminous-landscape och jag tror nog att jag är som Michael när det kommer till val. Jag måste överväga minsta lilla val så att jag vet att jag gör det som jag tror ger mest.

Det tog mig t.ex. 4 månader att bestämma mig för att det var en Canon IXUS v3 som skulle bli min första kamera. Jag är absolut nöjd med köpet, men jag vill kliva vidare till nästa steg. Istället för att ta små steg och gå från en modell till nästa på listan så hoppar jag ett par steg istället.

30k kanske låter mycket för en glad amatör på 18 bast, men allting är relativt. Jag är fruktansvärt snål. Jag har inte köpt godis, glass, chips eller läsk på ett år eller så bara för att jag tycker att det är så ekonomiskt ineffektivt. ;)

Jag resonerar såhär att om jag köper 10D + L-optiken så kommer de aldrig behöva lämna fotoväskan och jag kommer kunna växa med dem från amatörnivå till den absoluta toppen ifall jag skulle ha lust med det. Sen känns det som lite bortkastade pengar att köpa optik för en tusenlapp när huset kan prestera så mycket bättre med en bättre glugg.

Eller resonerar jag fel nu?
 
Du resonerar aldeles rätt när det gäller L-optiken. Även en "maximizer" bör rimligen ha svårt att ångra sig när det gäller L-objektiv. Och optiken kommer att vara kvar. Så du kommer knappast att drabbas av sömnlösa nätter p gr a L-optiken. För kamerahusets del är det ju som alla med någon form av digital erfarenhet vet frågan om när man ska byta ut det, inte om man ska byta ut det. Där ligger du (och många med dig) lite mer pyrt till. Men så länge man är medveten om att det kommer att komma snabbare kameror, med bättre upplösning till ett lägre pris i framtiden, är det inget fel i att köpa ett hus nu. Huset du köper nu kommer inte att bli sämre för att nya hus utvecklas. Och 10D är en väldigt bra kamera.
 
Bent C. skrev:
För kamerahusets del är det ju som alla med någon form av digital erfarenhet vet frågan om när man ska byta ut det, inte om man ska byta ut det. Där ligger du (och många med dig) lite mer pyrt till.
Även om jag senare köper ett 10+ MPix hus så borde ju 10D:n fortfarande bli ett utmärkt reservhus ifall någonting skulle hända med det nya huset. Bättre med en 10D än inget alls (och 10D är ju inte fy skam). :)
 
Björn Jansson skrev:
Dåligt agressiv mot digitalt eller? :)
Som någon annan skrev så är de digitala husen värda mer än de analoga idag.

Att betala 300000 för något man kan stoppa film i utifrån ett marknadsvärdesperspektiv är verkligen inte vettigare än att köpa digitalt för kosingen.
Det skulle möjligtvis vara nångon gammal mellanformatare med bra samlarvärde.

Vad menar du med inga riktiga bilder, det är ju bara att framkalla dem hos ett digitalt labb så ser dom iaf riktiga ut i mina ögon, det ända som fattas är dia.

Jag kanske utryckte mig klumpigt, men det var inte så allvarligt menat... :)

Det jag menar är att då det handlar om så pass mycket pengar (ja, man slipper filmkostnaderna...) så kanske det vore smidigare att köpa begagnat eller åtminstone lite itaget. Impulsköp är väl kanske inte alltid det bästa men som Bent Christensen skrev så tror jag inte att optiken är det man ångrar i första taget. Så därför tyckte jag han skulle köpa en trevlig glugg först och försöka komma undan med ett billigt hus begagnat, antingen digitalt eller ett analogt (kostar i jämförelse nästan ingenting) medans han sparar till en dyrare kamera. Hursomhelst så åldras väl husen snabbare än optiken, och det tror jag gäller både digitalt och analogt.
 
Westerberg skrev:
Även om jag senare köper ett 10+ MPix hus så borde ju 10D:n fortfarande bli ett utmärkt reservhus ifall någonting skulle hända med det nya huset. Bättre med en 10D än inget alls (och 10D är ju inte fy skam). :)

Jag håller helt med dig. En 10D är definitivt inte fy skam. Den kommer desutom att ha kvar sin mindre sensor, vilket ger dig gratis extrakraftiga telen när alla andra dslr-hus har full-size. Vilket jag själv ser fram mot väldigt mycket, en 10D hängande på telet och den nya kameran (som knappast blir nästa generation 10D, det verkar bli allt för liten skillnad för att motivera uppgradering) till vidvinkelbilderna. Så för mig blir 10D nog aldrig bara ett reservhus, det har sina fördelar om man fotar mycket med tele (tex får jag rena rama papparazziutrustningen med en ef 300/4 L och extender 1,4 utan att det kostat annat än bråkdelar av vad samma bildvinkel och bländare skulle ha kostat på en fullformat).
 
Canon 300D med kitobjektivet 18-55 samt 1,8/50mm är en bra grundutrustning. Efter att ha jobbat med dessa grejor ett tag så vet du bättre vilken utrustning du kommer att behöva framöver.

Även D70 är ett bra köp verkar det som.
 
Angående tele etc med crop

Rätta mig om jag har fel men det rör sej ju inte om någon extra tele för att man har en bildvinkelsförminskning med 1,6 ggr.

Det är ju bara en mindre del av den projicerade bildytan som "fastnar" på sensorn (300d/10d). Så om Canon i framtiden släpper konsumentkameror med fullstora sensorer så kan man ju alltid bara "croppa" den motsvarande bildytan om man vill det och förstora upp, så har man samma bild som 10d/300d kan producera. Det är klart, gör man fullstora sensorer framöver och behåller samma pixelantal som 10d, så kanske kvaliteten inte blir den samma. Men det är väl högst troligt att om sensorn i framtiden blir större blir det även fler pixlar på sensorn.

//
Morten, som själv plåtar med 300d och definitivt försöker spara till bättre optik.
 
Morten, visst har du rätt att det inte blir någon extra tele med den lilla sensorn. Jag uttryckte mig slarvigt. Till mitt försvar skrev jag också i mitt inlägg "tex får jag rena rama papparazziutrustningen med en ef 300/4 L och extender 1,4 utan att det kostat annat än bråkdelar av vad samma bildvinkel och bländare skulle ha kostat på en fullformats" för att skilja det från "extra tele" effekten. Men, bildvinkel eller extra tele, en 10D uppför sig väldigt bra med en tele om man vill ha en rejäl teleeffekt. Du har givetvis rätt i att man kan uppnå samma effekt med att beskära en fullformatare till ca 6mp (givet att fullformateren är ca 12 mp om jag förstått skillnaden rätt). Men, som Björn var inne på, man kan ju med tiden få en 10D "över". Och då skulle då jag inte ha några problem att ha en tele sittande fast på det huset och använda fullformataren till allt det andra. Men OK, får jag välja, har jag givetvis hellre två fullformatare, och beskär bilderna till önskad förstoring vid telefotande ;).
 
Westerberg skrev:
Under en längre tid har jag filurat runt i skuggorna här på FS och läst väldigt många trådar som behandlar båda kamerorna, men jag vet fortfarande inte riktigt hur jag ska ställa mig till det hela.

Under ett halvår har jag sparat alla pengar jag kunnat lägga undan, och på mitt bankkonto ligger just nu 14200kr och jäser. Tillräckligt mycket för att köpa en Nikon D70 med Sigma 18-50 + 55-200mm (cirka 13000kr) eller kanske en 300D med en hyffsad glugg till.

Men jag har fått för mig att det är en 10D som jag vill ha. Jag var nere och taffsade på lite kameror på min Expert-butik, och 10D kändes onekligen som gjuten i handen. Stor skillnad mellan den och 300D, tycker iaf jag. Till 10D:n hade jag tänkt mig en Canon EF 17-40/4L USM. Förrutom det också en fin fotoväska, extra batterier, blixt, stativ, etc.

Totalt skulle grejjerna jag siktar på hamna runt 30000kr, vilket är en helt rimlig summa för mig så fort jag skaffat mig ett jobb. Sen ryktas det ju om en uppföljare till 10D, så man blir ju lite nyfiken på den också.

Jag är väldigt ivrig just nu. Ser massa bildmöjligheter överallt när jag är ute och går, så det kliar ju inte lite i fingrarna just nu! Kommer det vara värt att vänta på en 10D med L-optik, eller kan jag lika gärna satsa på en D70 eller 300D? Några tankar?

Jag var i precis samma sitsom dig till nyligen då jag skaffade mig en 10D med 17-40 + några objektiv till.
Jag tycker helt klart du ska vänta oh köpa ig en 10D istället för 300D o D70.
Varför?
10D är en bättre kamera. (Skrev jag o duckar för Nikon folkets attacker...hehe)
 
Är själv inne på ett 17-40/4L samt ett 70-200/4L
och måste få svar på Teknichdirekt frågan. har jämfört svenska priser med deras och man tjänar ju ett par tusen som det ser ut.

Men någon här måste väl ha beställt från dem?
Är det priserna på sidan som gäller eller inte?
Ingår det tysk moms i priset eller måste man lägga på den eller är det svensk moms som skall dit?

Måste få veta detta,med tanke på den omtalade väntetiden på dessa objektiv så är det ju dags att beställa snart för att få schyssta gluggar till sommaren.

Mvh /Björn
 
Björn Jansson skrev:

Men någon här måste väl ha beställt från dem?
Är det priserna på sidan som gäller eller inte?
Ingår det tysk moms i priset eller måste man lägga på den eller är det svensk moms som skall dit?

Tjenare Björn,
Beställde därifrån så sent som i Onsdags, och det är de priserna som gäller priset är inklusive moms, det ända som tillkommer är frakten och den är på mellan 20 och 60 euro.

Har vissserligen inte fått mina grejor ännu, men har varit mycket nöjd med dem so far, kan återkomma när jag får vad jag beställt då du också får reda på den ungefärlgia frakt tiden =)

//Peter
 
D70

Har nu ägt en D70 i en vecka och är mycket nöjd. Dyrt? Javisst... Att vänta på lägre priser funkar inte alltid.. Tänk på vad man går miste om, alla dessa dagar i väntan på en billigare kamera.. Den filosifin (att vänta) gör livet till en kalkyl.. Har du ekonomi för en D70.. Slå till..
 
Scheel skrev:
Tjenare Björn,
Beställde därifrån så sent som i Onsdags, och det är de priserna som gäller priset är inklusive moms, det ända som tillkommer är frakten och den är på mellan 20 och 60 euro.

Har vissserligen inte fått mina grejor ännu, men har varit mycket nöjd med dem so far, kan återkomma när jag får vad jag beställt då du också får reda på den ungefärlgia frakt tiden =)

//Peter

Tackar för svaret, skulle du kunna slänga iväg ett mejl till mig när du fått grejjerna, så man vet till 100% att det stämmer. I mina tilltänkta inköp så blir det inte kul om det tillkommer någon extra moms.

Det skulle vara väldigt schysst!
Min e-post är: [email protected]

Mvh /Björn
 
Jag har också köpt både från TechnikDirekt och ac-foto.de och alltid fått grejerna jag har beställt till det priset som stod på hemsidan. (+plus frakten)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.