Annons

Spara för web?

Produkter
(logga in för att koppla)

Perni

Aktiv medlem
Jag försöker göra iordning ett antal bilder för att lägg upp dem på en hemsida. Jag har Photoshop inställt på "working space: Adobe RGB". Bilderna är fotade i aRGB.

Först gör jag om bilderna till rätt storlek och skärper dem. Därefter väljer jag "convert to profile" och sRGB. Så långt är allt bra - men när jag sedan väljer "save for web" blir bilden som visas där mycket rödare än originalet.

Är det någon som vet vad jag gör för fel eller om jag har missat något, så blir jag jätteglad för hjälp!

Tack på förhand

Mina bilder blir också rödaktiga när jag sparar.
Jag har dock börjar lära mig hur mycket jag skall justera innan jag sparar.
Något bättre tips har jag tyvärr inte.

Men..

Men när du tittar på den sparade bilden har du väl valt working space S-rgb eller tittat i t.ex ett program som inte använder profilerna t.ex windows explorer. Kikar du med fel färgprofil i PS så är det helt naturligt att det blir fel.

Tack för ditt inlägg. Lite tröst att fler än jag har samma problem. Men det måste finnas någon annan lösning? Ingen som vet?

Jag har inte valt någonting när jag tittar på bilden. Jag bara tar "save for web" och då får man ju automatiskt upp bilden. Som arbetsprofil (samma som working space antar jag?) har jag AdobeRGB.

När jag tittar på bilderna via web-läsaren så blir det rätt. Så jag antar att det är någon inställnings-grej i Photoshop. Irriterande dock.

Det beror på att spara-för-webb visar bilden som den kommer att visas i din webbläsare (du kör garanterat windows) Internet Explorer hanterar inte färgprofiler...

Dvs... du kan bara gör så gott du kan tills du spar för webben sen kan du aldrig garantera att de som ser bilden ser den på samma sätt som du på din skärm i photoshop som tar hänsyn till profiler.

Problematiken ovan var nästan droppen som fick mig att köpa en mac.

Nu har dock räddningen kommit för oss med PC och windows... Nämligen webbläsaren Safari som faktiskt är den första webbläsaren till windows som hanterar färger...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar