Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spara digitala bilder bäst?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Metica

Aktiv medlem
Hej!

Jag undrar lite grand hur ni bär er åt för att spara era digitala bilder? Själv har jag börjat använda DVD-brännare, men hur länge håller dessa skivor egentligen?

Mvh /Peter

DVD har funnits för kort tid för att de ska vara bevisat arkivbeständiga. Mitt råd är att köpa hårddiskar i dubbel uppsättning och spara på dessa. Många gigabyte fäörnästan inga pengar alls.

Fast även dessa diskar, oavsett storlek, blir ju fulla. Förr eller senare... :-D

Verbatim har ju så kallad livstids garanti på sina dvd-skivor. Ska man ta det med en nypa salt kanske?!

Kan man inte vända sig till någon som trycker dvd/cd-skivor? Även om de säkert tar en slant för jobbet så borde det löna sig. Då slipper man ju problemet med cdr-skivor där folien släpper efter 3-4 år.

RolandM skrev:
DVD har funnits för kort tid för att de ska vara bevisat arkivbeständiga. Mitt råd är att köpa hårddiskar i dubbel uppsättning och spara på dessa. Många gigabyte fäörnästan inga pengar alls.

Metica skrev:

Verbatim har ju så kallad livstids garanti på sina dvd-skivor. Ska man ta det med en nypa salt kanske?!

Livstidsgaranti = garanterad funktion så länge de fungerar....

Lite historia om hårddiskar. Jag har kört IBM PC utan hårddisk, men väl med två 5 1/4 tum 640 Mbyte floppydiskar...En sådan maskin med sin 186, några Mhz processor med grön skärm kostade ca 50 000 i dåtidens pengar...

I mitten av 80-talet gjorde hårdisken på en 5-10 Mbyte sin entre.Det var hur mycket som helst...

Sådär runt 1990 så hade standardhåprdisken växt till en 70 Mbyte, men var stor som ett bojsänke och tung, samt långsam. Satt i IBM PS/2 8580. Något fysiskt mindre diskar med runt 40 Myte satt i IBM 8555.

Runt 1992 kom 100 Mbyte och kanske rent av 360 Mbyte ut på allvar.

Runt 1995 skulle jag tippa på att 500 MByte började bli standard. Det är vad jag har på minneskortet till kameran...

Sedan blev det diskar med några Gibyte och det går 1000 Mbyte på en Gbyte..

Idag går det inte att köpa en datpr med mindre än 40 Gbyte och ca 2000 Gbyte kostar runt 1500:-.

Jag tror att diskar behåller priset men stadigt blir avsevärt mer byte att lagra på dem, om det nu blir mekaniska delar ch inte minnsebankar av kretsar framöver.

En DVD rymmer om jag inte minns fel run 4 Gbyte och en CD-ROM 0,7 Gbyte.

Undrar vad som blir billigast köpa hårddisk eller köpa och bränna DVD och hålla ordning på DVD-skivorna?

Hårdiskarna kommer säkert att rymma mer och mer, men ett vet man nästan säkert, att de för eller senare kraschar. Glöm därför inte att ta backup. Själv har jag två hårddiskar i datorn plus en fristående hårddisk som jag bara har igång då jag ska ta backup. Jag har däremot inte garderat mig för brand i lägenheten, då är det kört.

Dom flesta diskar har mellan 300 000 och 1 miljon timmar MTBF. Räkna på det så ser man hur länge en disk ska kunna hålla under konstanta förhållanden.

RolandM skrev:

Man bör, oavsett detta, ta backup på CD/DVD och förvara någon annanstans än i sitt hem.

Helst bör ju hårddiskarna sitta i två olika datorer, varav en bara är kopplad till elnät och den andra datorn just då överföringen sker. Ovrig tid bör den lämpligen förvaras på annat ställe.

Det finns ju en praktisk maxgräns för hur många hårddiskar man får in i en dator dessutom. :)

Tar man kopia på två skivor är man tämligen säker, även om man ju, efter några år, kanske bör göra nya kopior på dessa skivor.

Edit:
Peter:
Det är under optimala omständigheter, vilket innebär att en viss temperatur inte får överskridas osv osv. De flesta gör INTE rent sin dator regelbundet och ser till att det finns ett bra luftflöde genom den. De övervakar inte temperaturen och stänger ner sin dator (manuellt eller via automatik) om någon av komponenterna överskrider sin maxtemp. Trasiga minnen (som man inte alltid så lätt märker av, särskilt som "lekman" kan förvanska data och orsaka korrupta filer (och så fortsätter det)
Som om just det hårdvarumässiga inte vore nog så händer det inte så väldigt sällan att ett filsystem kraschar.

Senast ändrad:
Om du skaffar två diskar av samma sort och storlek samt har ett kontrollerkort som stödjer RAID (vilket kostar typ 30 spänn mer än det kort som inte gör det) kan du koppla de två diskarna parallelt så att du får en STOR disk men med större säkerhet för krascher.

Eller kan du få dubbel hastighet, men då blir det känsligare för krascher, för kraschar en av diskarna förlorar du allt som ligger på den andra också, även om du naturligtvis kan formatera den hela disken och fortsätta använda den.

Eller köper du fyra diskar och kör RAID med dem och då får du BÅDE dubbelhastighet och felskydd. Inte illa!

/Jens

Peter:
Det är under optimala omständigheter, vilket innebär att en viss temperatur inte får överskridas osv osv.
Vet det. Största problemet tror jag är att folk kör diskarna för varmt. Och detta gäller sågott som alla, även Dell, HP, Compaq, etc.

De flesta gör INTE rent sin dator regelbundet och ser till att det finns ett bra luftflöde genom den. De övervakar inte temperaturen och stänger ner sin dator (manuellt eller via automatik) om någon av komponenterna överskrider sin maxtemp.
Instämmer. Jag håller alltid min i topptrim, använder luftfilter, har kylning på diskar, övervakning, osv. Men det är jag det. Å andra sidan får jag räkna mig som proffs i dom här sammanhangen då mina sista 15 år(varav 8 arbetande) har ängnats primärt åt datorteknik.

Trasiga minnen (som man inte alltid så lätt märker av, särskilt som "lekman" kan förvanska data och orsaka korrupta filer (och så fortsätter det)
Fast då är det ju datan som förstörs inte disken i sig. Men visst, datan i sig är relativt förgänglig på dessa plan.

Som om just det hårdvarumässiga inte vore nog så händer det inte så väldigt sällan att ett filsystem kraschar.
Det är sällan om man sköter det. Problemet som alla har är den mänskliga faktorn(virus, ofrivillig formatering, etc).

MTBF på 300k timmar, ja vad betyder det när vissa diskar i den ekvationen håller 100 timmar och andra 10000K timmar.

Läste just att ID softwares utvecklings server packade ihop med diskkrach på samtliga diskar. De Fick bygga upp allt från backup och nu har dom två lika servrar med raid som backar upp all data.

Så visst kan det hända att diskar packar ihop samtidigt och förosakar stora skador.

Backup på multipla medium är aldrig fel.

Så visst kan det hända att diskar packar ihop samtidigt och förosakar stora skador.
Fast det är inte vanligt. Kanske att partitionen eller raiden dör, men inte för många diskar samtidigt. Sista gången jag hörde om det var på polarens jobb. Då var det en fabrik bredvid som läkte svavelsyraångor i någon form, och dom han inte klippa luftfiltret i tid. Flera diskar dog, men dom hade extra diskar som dom kunde sno elektroniken från, skruvade på den istället, och så funkade allt som det skulle igen.

Gubb-ängen skrev:
Jag har däremot inte garderat mig för brand i lägenheten, då är det kört.

Jag har lagt en uppsättning backup-skivor på jobbet också. Inte så stor risk att det brinner samtidigt på två ställen (1,5 km emellan) och tar inte tid som att gå till bankfack.

Spara som pappersbilder

Såg en diskussion nyligen (tror det var i Pop Photo) om olika lagringsmöjligheter för att bevara digitala bilder för lång tid framåt.

Det mynnade ut i att en god möjlighet var att ta fram bra arkivbeständiga pappersbilder från de foton som man vill spara. På så sätt är man med fri från förändringar i tekniken och även långt fram i tiden lär det finnas möjlighet att scanna in en pappersbild medans pigmentet i CD och DVD diskar bleknar och hårddiskar krashar....

Kanske en tanke?

Av erfarenhet säger jag: "Lita inte enbart på hårddiskar"! De kan krascha efter bara några veckors användning och det är dyrt att försöka rädda dats ifrån dem.
Jag backar alltid mina bilder både på DVD och CD.
Och glöm inte att förvara en uppsättning på ett helt annat ställe än den egna lägenheten/villan.
I mitt nuvarande yrke märker jag varje dag att det som inte får hända, händer!
Det är så lätt att det böjar brinna i en fastighet eller att man drabbas av inbrott, och då gäller det att ha sina bildminnen i minst två olika upplagor.
För många år sedan talade jag med en kvinna som drabbats av en totalskada i samband med en brand i fastigheten. Hon konstaterade storgråtande att allt kunde hon köpa nytt, men inte videon och bilderna från bröllopet och barnens födelse. Hon tyckte att hela livet hade försvunnit.
Bara en liten reflexion om vad som kan hända - men det händer ju inte mig - eller...
Lars

Lazze2 skrev:
Bara en liten reflexion om vad som kan hända - men det händer ju inte mig - eller...

Det händer ju alltid nån varje dygn. Att kolla på Wighs News ( www.wighsnews.se ) sverigenyheter är en nyttig påminelse om att det hela tiden händer "små" olyckor. Det kanske inte blir så stora rubriker alltid, om ens alls, men varje händelse är ju stor för den det berör. Att ha t ex ha hemförsäkring, brandvarnare, göra backup på sina bilder eller att lägga värdefulla saker i bankfack kanske inte är så besvärligt om man tänker igenom det lite.

Det var ett reportage i en datortidning f ör inte så längesen. Där stod det att cdrskivor ska man helst bränna om efter 2-3 år, om de förvaras i ästa möjliga miljö. Som kuriosa stod det att en radiokanal hade fått hela sitt musikarkiv förstört. Boven var naturligvis tiden. Skivorna hade blivit alldeles bruna och oläsbara efter bara några år.
I och med det så kam man inte lita på CD heller.
En HD är ju säker tills den går sönder. Då går den totalsönder. Det kan, om man har otur, räcka med att datorn får sig en spark när HD:n arbetar.
Att spara sina filer på samma HD som man har sitt operativsystem på är ju som att slänga sitt fotoalbum i sjön. Kraschar operativsystemet så måste man lämna in datorn för dyra pengar.
DVD har väl ungeär samma säkerthet som en cd.
Bäst, tror jag, är nog kapslade minnen utan rörliga delar, tex usb-minnen.

Men säkrast är ju nog iaf att spara sina bilder på så många och olika ställen som möjligt.

PC-datorer med minnen utan rörliga delar brukar få problem i flygplan pga den ökade bakgrundsstrålningen, jag skulle nog inte välja det som ett säkert långsiktigt lagringsmedia, det finns strålning på marken också.

Två hårddiskar (i olika datorer) som bytes ut varannat år, är något som jag försöker använda. Raid etc litar jag inte på, jag vet flera som tappat allt innehåll för att raidkortet pajat, en stackars kollega blev av med halva sitt MP3-register, andra halvan av alla låtar försvann! Lyckligtvis hade han kvar alla CD-skivor så han kunde rippa om men det var många hundra timmar i papperskorgen.

Jag tar dessutom backup på DVD men det är inte helt ovanligt att man får små databortfall där heller, CD-R är säkrare men det blir ju så många skivor och håller ändå bara några år till. Att någon tillverkare har en garanti på lång livslängd är ju inte så mycket värt, säg att man betalar 5kr för en CD-R och den pajar on tre år, Verbatim ger dig iofs en ny men då kostar nya skivor kanske bara en krona.

Edit: Aj; mina två hårddiskar hade 42 respektive 47 grader. Jag ska montera en extra fläkt redan ikväll!

En bra Raid är bland det bästa, tillsammans med en bra tapebackup som DDS eller DLT.

Är man så dum att man lagrar viktiga saker med Raid 0 får man skylla sig själv. Det har ingen som helst feltollerans, samt att man ökar risken för haveri till det dubbla. Tuvärr har det gått hysteri i Raid dom senaste åren och väldigt många använder det utan att igentligen veta varför. Dom flesta får ingen igentlig prestanda höjning av en Raid 0 utom i enstaka situationer, etc.

Raid 1 är bättre, och bäst är Raid 5(prestanda/ytrymme).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar