Hårddiskar krashar förr eller senare = Inte tillräckligt skydd och kan inte användas för att beständigt spara sina bilder (arkivera etc)
RAID - På rätt sätt är detta ett väldigt bra _komplement_ på den dagliga driften. Ett RAIDAT system är aldrig en ursäkt för att INTE ta backupper. Det finns flera olika sätt att använda det.
RAID 0 - Striped - Vilket betyder att om du exempelvis har 2 diskar så fungerar de som en stor. Dock med en mycket högre känslighet än om du bara kör EN disk! Datan (bilderna) delas nämligen upp på bägge diskarna. Klart det går mycket fortare att arbeta med datorn men jag skulle inte rekomendera det.
RAID 1 - Mirror eller spegling - Vilket betyder att du har två hårddiskar som har exakt samma innehåll och om den ena disken krashar kan du helt enkelt byta ut den och så har du full säkerhet igen. (ex 2 10G -> 10G lagring och dublering av datan)
RAID 5 - Kan man ha om man har 3 diskar. Du dubblerar du lagringskapaciteten samt ökar hastigheten ngt. Krashar en disk så kan du fortfarande köra med 2. Krashar 2 diskar så är du körd. (ex 2 10G -> 20G datalagring och en form av dublering av datan)
Som sagt hårddiskar är inte ett ställe där jag skulle vilja spara min data. Följande format tycker iaf jag är användbart för hemanvändare:
CD - Lite data men fungerar. Använd bra CDR skivor
DVD - 4G ... kommer man inte heller så långt med. Beständigheten kan ifrågasättas
Har man mycket data som skall backuppas är det inget alternativ varken CD eller DVD. Jag föreslår att man införskaffar en bandstation av ngt slag. Det är såklart en kostnadsfråga vad man skall skaffa. Ett exempel är DAT. En DAT-enhet kan kosta allt från 4k till flera hundra tusen beroende på om det är en robot eller inte. Ett band håller 2G-24G. Kostar lite pengar att köpa.
En ny enhet som IOMEGA har släppt är en REV-enhet. En sådan enhet kostar i runda slängar 2.5k + moms och banden kostar ca 300:-. Det finns 3 olika enheter med USB2, Firewire eller IDE (intern) inkoppling. Ett band tar 35G opackat och de påstår att den kan packa in så mycket som 90G (vilket nog kan vara svårt om man har jpg bilder kanske med raw-format). Intresserade kan läsa:
http://www.iomega.com/na/products/f...<>folder_id=16006169&ASSORTMENT<>ast_id=63191
Som sagt tidigare och tåls att säga igen:
Hårddiskar oavsett i vilken form RAID eller inte kan inte användas för en beständig backup