Annons

Spara ALLTID med sRGB??

Produkter
(logga in för att koppla)

Numeric

Aktiv medlem
När jag kör PS och änvänder sRGB som skärmprofil så måste jag aktivt välja att spara ner bilder med inbäddad profil i "Spara som"-fönstert (om bildens färgprofilär SRGB). Kan jag göra så att Photpshop ALLTID sparar bilden med en inbäddad färgprofil??

Det skulle minska antalet User-Error-faktorer med 1.

//Eric
 
Hej!

Jag förstår heller inte riktigt frågan. Men om du alltid vill att photoshop ska jobba i sRGB läge kan du gå in och ändra det i colorsettings (förmodligen färginställningar i svenska PS) (kortkommando Ctrl+Shift+K på pc). Välj bara sRGB under Working spaces (färgrymder). Då jobbar photoshop alltid med sRGB som RGB profil. Hoppas jag tolkade frågan rätt?

Mvh

Peter
 
Bra att ta ställning varje gång

Har försökt sätta mig in i detta och har fått stor hjälp här på Fotosidan.

Enligt de uppgifter jag fått så tar profilen liten plats, men dock några kB. Den är en fördel endast för dom som använder Safari som sökprogram. F n så struntar övriga program i alla profiler.

Jag har valt att bocka för att profilen ska med. (Den där förbockningen stannar i mitt fall kvar till nästa gång, men är synlig och kan ändras. Det kanske här din fråga ligger?) Siktar i gengäld på att ha ordentlig marginal till FS 300-kB-gräns.

Jag tycker att det är en fördel att ha inställningarna så att man tar ställning varje gång en bild lagras in på Fotosidan. Man vet (nåja, tror sig veta) vad man gör. Och om inte annat kommer man förr eller senare att ha en kamera som kan ta bilder med annan profil och då är det bra att bli påmiund senast innan man lagrar ner bilden till FS.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.