Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spara 1750 kr på EOS 5D eller 24-105 L

Produkter
(logga in för att koppla)

Per Krook

Avslutat medlemskap
Efter ett halvår på FS tycker jag att det är en fantastisk community. I denna anda tänkte jag skapa en tråd om en besparingsmöjlighet på ca 1750 kr om du är intresserad av EOS 5D ELLER av 24-105/4 L IS.

Huset kostar ca 30 000
Objektivet kostar ca 10 500
Kittet kostar ca 37 000-38 000

Priserna gäller flera stora svenska nätbutiker. Det finns alltså en besparing på 2500-3500 kr att dela på om man parar ihop folk som bara vill ha huset med folk som bara vill objektivet.

Jag tycker att det borde finnas intresse för detta - det är ju inte vilken kitglugg som helst! Oktober närmar sig och då skall först leveranserna komma (även om det säkert dröjer längre i de flesta fall).

Jag tänkte att folk kunde "anmäla" sitt intresse i denna tråd - kanske hittar ni någon att dela kittet med. Tänk bara på att vara försiktiga med betalning, garantier m m. Vad säger ni? Finns det intresse?
 
Heh.. jag skulle tro (men det är bara som jag tror) att de som köper 5D säkerligen är intresserade i 24-105/4L som en standardglugg...
Tror det är aning fel att benämna den som en kit-glugg. Det är ju mer ett paketpris.
 
Jag skulle nog vara intresserad av ett 24-105. Men helst om det fanns någon test eller liknande som sa hur skärpan på detta nya onjektiv är. L är ju alltid L men alla har ju inte höjts till skyarna....
 
Jag kommer nog att köpa en 5D, dock visste jag inte att det finns paketpriser. Tror inte att det blir någon 24-105 för mig, använder mest fasta.
Men jag undrar också hur skärpan är på detta objektiv.
 
Det är väl ingen dum idé tycker jag. Kameraköparen skulle alltså betala 28250:- och objektivköparen 8750:-. Går det bara att lösa logistiken är det ju klockrent :)

Jag kan tänka mig att en del köper paketet och direkt säljer objektivet. Säljer man det för så lågt pris som 8000:- har man ju ändå "tjänat" 1000:-.
 
Skulle jag köpa en 5D via Techdata (distributör) skulle jag få betala cirka 28500:-. Utrymmet för rabatter från ett "normalpris" på 30000:- är alltså inte jättestort. Nu har ju säkerligen de stora handlarna mycket bättre rabatter, men det är nog svårt att pruta än så länge ...
 
Jag har idag talat med Kungsholms Foto. Enligt vårt samtal avser de att ta 28000 för huset och 34600 för hus och objektiv. De tänker ta 10500 för objektivet separat, vilket gör att man nu får nästan 4000 att dela på genom att gå samman!
 
AFE skrev:

Skulle jag köpa en 5D via Techdata (distributör) skulle jag få betala cirka 28500:-. Utrymmet för rabatter från ett "normalpris" på 30000:- är alltså inte jättestort. Nu har ju säkerligen de stora handlarna mycket bättre rabatter, men det är nog svårt att pruta än så länge ...

Enligt denna sida är det 956 personer på fotosidan som är lyckliga(!) ägare till en 20d.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=6853

Låt oss säga att 10% av dessa är intresserade av en uppgradering till 5d.

Ponera att vi beställer 100 st. 5d på en order.
Visst borde vi kunna få en bra rabatt.

Sen är det ju en annan femma hur vi hanterar kvitton, distribution etc....

Lite kul hade det ju ändå varit och få ringa till någon handlar och be att få köpa 100 st 5d.....
 
Per Krook skrev:
Precis vad man vill höra (läsa) när man nervöst väntar på sitt ex: en av de få som har använt objektivet pratar redan om att sälja...

;-)

Jag köper paketet, sen får jag se om jag behåller objektivet. Det skulle vara för frugans skull som jag skulle behålla det. Men jag har ju ett 28-105 som är ännu lättare.
 
Per Krook skrev:
Precis vad man vill höra (läsa) när man nervöst väntar på sitt ex: en av de få som har använt objektivet pratar redan om att sälja...

;-)

Tyvärr Per.. Om Magnus ska sälja det så säljer han det till mig ;)

Hehehe...
 
Joo.. jättenöjd.. frågan är väl mer om jag vill byta 28/2.8 mot 24/4... Fast AK kanske blir förälskad i det...
 
Per Krook skrev:
Precis vad man vill höra (läsa) när man nervöst väntar på sitt ex: en av de få som har använt objektivet pratar redan om att sälja...

;-)
Jag har hört att 5D med kitoptiken har problem med oskärpa i hörnen plus vinjettering. Är det sant?
Vad kan en begagnad 5D kosta? 12000?
När kommer ersättaren??

:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.