Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spökrand på neg. Ljusläcka eller framkallning?

Produkter
(logga in för att koppla)

mattip

Aktiv medlem
På min gamla Nikon FM2 så blev negativen märkta av något som ser ut som ljusläckage i övre delen av de första cirka 8 bilderna (se bifogad bild). Detta gällde både om jag framkallade själv och om jag lämnade in filmen för framkallning.
Nu har jag skaffat en ny kamera, en Bessa R2, och döm om min förvåning när de första bilderna, två rullar t-max som jag framkallat själv, även här ser ut som om kameran läcker ljus!
Kan det verkligen vara så att båda kamerorna läcker ljus på precis samma sätt? Eller beror det här på något annat? Det ser visserligen ut som om själva bilderna inte påverkas... Eller finns det spöken i min framkallningsgarderob? Den kanske inte är 100% mörk. Men varför syns då samma spår även på filmer jag skickat iväg för framkallning?

/matti
 

Bilagor

  • ljus.jpg
    ljus.jpg
    18.3 KB · Visningar: 358
Det ser ut som kraftig överexponering vilket kan ge upphov till läckage utanför bildkanten.
 
mattip skrev:
På min gamla Nikon FM2 så blev negativen märkta av något som ser ut som ljusläckage i övre delen av de första cirka 8 bilderna (se bifogad bild). Detta gällde både om jag framkallade själv och om jag lämnade in filmen för framkallning.
/matti

Har råkat ut för något liknande när det varit snålt med framkallningsvätska.
/Affe
 
Vad för dosor kör du? Får exakt samma fenomen när jag kör s/v oavsett kamera, börjar misstänka att det är patersondosan som sitter för tight kring filmen så att kemin ej kommer åt filmen kring kanten.

// Mats
 
Om du menar randen längst den övre kanten av filmen, så har jag också fått en sådan ibland. Jag använder också en Paterson dosa.

Min teori är spiralen hindrar fixet från att cirkulera tillräckligt där i kanten. För mig så blev fenomenet mer utbrett när fixet blev äldre.
(Men jag har bara framkallat en handfull rullar själv så min teori kan mycket väl vara fel.)
 
andgi skrev:
Min teori är spiralen hindrar fixet från att cirkulera tillräckligt där i kanten.
Om det är fixet som inte kommer åt tillräckligt bra så kommer emulsionen vara kvar på de områdena. Det verkar inte vara det som är problemet här.
 
Tack för alla förslag. Det konstiga är att problemet alltid dyker upp överst på filmen, vilket talar för ljusläckage väl? Visserligen rullar man alltid in filmen i spiralen åt samma håll, men den borde väl vara symetrisk?
Jag har tagit två rullar som jag skickat iväg till framkallning. Ska titta på dem när de kommer tillbaka. Men det konstiga är att jag fick problemet när jag lät odenlab framkalla två rullar med den gamla kameran...
Jag kanske får testa med en tredje kamera och se vad som händer.
Jag lutar nog åt teorin att det antingen läckt in ljus på filmen när man laddar den i kameran, eller att det skett något i dosan.
Jag vet inte vilken dosa jag har. Det står "Made in Spain" i botten.
Filmen är inte överexponerad, som det ser ut. Det beror bara på att jag skannat den dåligt.
/matti
 
Märkligt, jag fick också dessa svarta ränder på mina senast framkallade filmer. Har sällan tidigare fått det. Det var 5 st Tri-X från samma emulsion (laddade efter varandra i filmladdare) framkallade i Peterson-dosa och fotograferade med Bessa R2 och Bessa L. Fanns på samtliga filmer och både i över- och underkant. Har undersökt mina filmer från senaste året och hittar inget liknande på någon film trots att de delvis varit fotograferade också med samma kameror, samma film från samma emulsion och framkallade i samma dosa med samma spiraler. Kan det ha med filmtillverkningen att göra? Så att det börjat komma in ljus på kanten av filmen vid en viss tidpunkt eftersom fenomenet (för mig) börjat uppträda först efter att jag laddat upp ungefär halva 30-metesrrullen? Du hade ju också Kodak-film och kanske är de upprullade i samma maskin?
 
Senast ändrad:
Framkallar ju inte själv någonting(heldigital), men följande scenario kanske kan vara något

Filmen som används är något för stor/liten, för att få perfekt passform i normala spiraler, därav samma problem vid flera tillfällen/labb

Filmen bör framkallas på lite annorlunda vis än standard

Filmen blivit framkallad i färgprocess, fast det borde vara svart/vitt(vet inte änns om det går, men spånar)

Gamla filmer......

Samma produktionsdatum, och därmed samma fel på alla rullarna.....

// Anders
 
Funderar på om statisk elektricitet kan bildas i en upprullningsmaskin vid kontakt mellan ett drivhjul och filmen (om det slirar lite grand) och att ljusränderna kan ha uppkommit så? För det måste ha med ljus att göra som jag ser det. Ränderna är väl helt svarta?
 
Även jag stöter på detta fenomen ibland. Jag är nog lite inne på Nils teori om statisk elektricitet. Vid senaste framkallningen kan jag offra min högra arm på att jag såg en mycket liten blixt uppstå när jag rullade in filmen med snabb fart. Men så länge ränderna är där uppe vid kanten och inte nere på själva bilderna sover jag lugnt om nätterna.
 
Nej Matti

Detta är bara framkallaren som inte täckte filmen ända upp. Då får du en svart rand överst.

Det är inget som påverkar så länge som framkallaren täcker själva filmrutorna.

Att inte framkallaren täcker kan bero på 3 saker.
1 för lite framkallare.
2 om dosan har plats för 2 spiraler och du har använt 1 spiral. spiralen har helt enkelt vandrat ett par millimeter upp längs spiralens pinne. Viktigt att altid fylla på med tomma spiraler, alltså.
3 filmen sitter hårt mot spiralens kant.

Nils när du laddade hade du i alla filmerna på en gg eller framkallade du dem en & en. Om du framkallade flera på en gg så borde fenomenet bara uppträda i den översta filmen.

Statisk elektricitet uppträder inte så kontrollerat. Om det finns så blir det slumpmässiga prickar över hela filmytan.

Om det varit ljusläckage i kamerna så borde den påverkade ytan vara större. Och vid de filmrutor som väntat länge på exponering borde varit mer ljusskadade än de som väntat kortare tid.

Som sagt var, så länge som själva rutorna är OK så är det inget att bry sig om.
 
Min film med fenomenet (TRI-X, så det är Kodak i mitt fall också) har ränder i både över och underkant under de första 6-7 filmrutorna (de som varit längs in på spiralen). Dock så har den rullen även andra framkallningseffekter - som jag tror beror på att fixet var dåligt - men jag är som sagt grön på det här och kan ha gjort massor med andra fel..

(Hmm, jag borde kanske skanna in exempel på problemen så att jag kan fråga om vad mer som gått snett..:)
 
Erik Schalin skrev:
Nils när du laddade hade du i alla filmerna på en gg eller framkallade du dem en & en. Om du framkallade flera på en gg så borde fenomenet bara uppträda i den översta filmen.


Jag framkallade alla samtidigt i en 5-spiralers dosa. För lite framkallare kan uteslutas (även i Mattis fall) eftersom det då inte skulle bli en skarpt markerad svart rand. Ljusskadorna (det kan, som jag ser det, inte vara något annat) finns på båda sidor på samtliga filmkanter på mina filmer. Börjar uppträda ungefär mitt i en av filmerna och finns sedan på de följande. Vore det ljusläckage i kameran eller i kasetterna borde fenomenet uppträtt på tidigare filmer och det vore ju konstigt om mina två Bessa-hus helt plötsligt skulle börja läcka ljus precis samtidigt. Lika konstigt om samtliga 5 kasetter skulle börja läcka ljus precis samtidigt också eftersom de använts tidigare utan att de läckt ljus. Jag förvarar också filmkasetterna i ljustäta burkar både före och efter exponering. Min teori är någon form av ljusskada vid tillverkning/upprullning hos tillverkaren. Men visst är problemet försumbart eftersom själva bildytan inte uppvisar några onormala fenomen.
 
Jag brukar också få dessa ränder på mina filmer och det är oberoende av vilken kamera eller film jag använder. En förklaring som jag har fått är att det kan alstras statiska elektrisitet vid metallkulorna i spiralen och att denna exponerar filmen. Jag har även hört från en annan källa att det kan uppstå statisk elektrisitet om man spolar upp filmen på spiralen för fort. Huruvida någon av teorierna stämmer vet jag inte men det verkar rätt sannolikt.
 
markus skrev:
...det verkar rätt sannolikt.
Det håller jag inte med om.

Statisk el. trivs bäst i torra miljöer.

I ett mörkrum brukar det vara varmt och lite fuktigt. Det är definitivt ingen ideal miljö för statisk el.

Eller har jag helt fel?
 
Det har du säkert inte för jag är elekrisk analfabet. Det var dock en kille som var insatt som påstod det men vad vet jag. Jag testade att ladda en del filmer under vatten i helgen föär att se om det blir någon skillnad. Återkommer med resultaten
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.