Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

sorters film?

Produkter
(logga in för att koppla)

Raindrop

Avslutat medlemskap
jag ska göra ett projektarbete om olika typer av film och hur de är uppbyggda...enda problem är nu att jag inte riktigt vet vad det finns för olika sorters filmer...svart/vit, färg, infraröd, dia...vad finns det fler för olika sorter...är nyfiken på olika effekter av de olika filmerna...

Om du ska skriva ett arbete (och inte vi ska göra det åt dig!!) tycker jag att du ska vända dig till de olika filmtillverkarnas hemsidor. Alla större tillverkare har tekniska publikationer som beskriver deras olika filmer. Några stora att börja med: Kodak, Fuji, Ilford.

Vad beträffar det du kallar för "effekter" av olika filmer så finns det hyllmetrar av fotografisk litteratur på större biblitek dit du kan vända dig. I bra fotografiska studieböcker beskrivs de olika typerna av film och hur man kan tänkas använda dem.

Lycka till!

jag har kollat där men har svårt för at se/veta var jag ska leta...

mitt arbete ska gå ut på den kemiska delen i de olika typerna av film..hur de är upbyggda, hur de reagerar...då är det ju ganska omöjligt att ni skriver mitt arbete genom att ge mig olika namn på lite annolunda filmer...jag måste ju ha något att arbeta med...och jag vet inte så mycket som det är nu om filmer...det är därför jag valde det som arbete...

Det beror lite på hur tekniskt orienterat ditt arbete är. Det finns nog egentligen inte så många filmtyper rent tekniskt. De enda jag kommer på på rak arm är de nedanstående. Det finns säkert fler.

- Svartvit film
- Färgfilm
- Kodachrome

Negativ och positiv film är egentligen samma typ av film, det är framkallningsprocessen som styr huruvida slutresultatet skall bli positivt eller negativt. Sen har ju filmerna olika egenskaper som gör dem mer eller mindre lämpade för det ena eller det andra.

Infraröd film skiljer sig inte från vanlig film i grundläggande teknik. Det är bara det att den gjorts känslig för andra våglängder.

Sen finns det ju direktbildsfilm också som säkert skiljer sig en hel del från vanlig färgfilm eftersom det räcker med en enda kemi för att framkalla slutresultatet.

Jag vet inte om Kodachrome är tillräckligt annorlunda för att helt separera från vanlig färgfilm tekniskt, men helt opåläst har jag i alla fall fått den uppfattningen.

Ok... =)

Men börja med de olika tekniska publikationerna så kommer du att se vilka likheter det finns mellan de olika filmerna.

Om du tittar i böcker som rör framkallning av sv/vitt, färg och dia kommer du okså få ett grepp om vad som skiljer sig mellan de olika processerna.

Självklart så är röntgenfilm inte känslig för samma våglängder som svartvit film.

Sara
Om du skall skriva om kemierna så borde du väl i första hand titta på framkallningsprocesserna.

Hej om du börjar att titta inom sjukhussidan så kommer du att hitta otroligt mycke specialfilm.

Jag vet inte hur stor skilnad det är på vissa gent imot vanlig film men jag antar att det är ganska stor om du skall börja titta på kemisk samansättning.

Som rönken film kan inteha samma kemi som svart/vit film då rönken förstör den.
Sedan har du film för elektronmikroskop. Vilket är en film som fångar elektroner från en glödtråd och har inte något med ljus att göra. Den framkalas som en svartvit men med speciel framkallare oftast bladfilm.
Tror det finns film till gammakamror med.

Sedan kan du titta på film inom astoronomi borde vara lite speciel den med

//Tobbe

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar