Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sortera och spara bilder på dator

Produkter
(logga in för att koppla)

sallad

Medlem
Hej! Jag har en himla oordning bland mina digital foton på min dator då de är sparade i mapper som jag själv datummärkt och namngett. Med tiden har det blivit riktigt rörigt.

Har ni något tips för något bra program till mac os x som sorterar/katalogiserar bilder på ett smart sätt? Jag har något som heter iPhoto på min dator. Är det något att hänga upp i julgranen?

Trevlig kväll!
 
sallad skrev:
Hej! Jag har en himla oordning bland mina digital foton på min dator då de är sparade i mapper som jag själv datummärkt och namngett. Med tiden har det blivit riktigt rörigt.

Har ni något tips för något bra program till mac os x som sorterar/katalogiserar bilder på ett smart sätt? Jag har något som heter iPhoto på min dator. Är det något att hänga upp i julgranen?

Trevlig kväll!

Tycker du har gjort precis som man ska, datummärka alla mappar, gärna med tillägg tex 2007-10-10 Phi-Phi Island

De verktyg jag använt/provat har alla lagrat bildinformation i en separat databas. Så när du tröttnar på verkyget är det kört.

Bildinformationen måste lagras i varje bild.

Nu kör jag inte Mac så jag kan inte rekommendera något men som sagt underskatta inte din egen struktur hur rörig än den verkar vara.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.