j2^
Aktiv medlem
Då ska det alltså inte vara problem att byta från PC till mac.
....men dessvärre kan det bli problem eftersom du kan springa på problem med olika teckenuppsättningar. (vilket inte är fallet om man kör Lightroom eller liknande)
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Då ska det alltså inte vara problem att byta från PC till mac.
Men hur får du det till att jag är "inlåst"? Mina bilder kräver en efterbehandling (därav mitt prat om arbetsflöde). Om bilderna ska användas någonstans exporterar jag dem för det ändamålet och får då med både efterarbete och nyckelord. Varför är det en begränsning?
Hur efterbehandlar du bilderna i Windows? Du använder väl ett program för det? Är inte det - med din logik - en begränsning och inlåsning?
I Lightroom kan jag efterbehandla flera hundra bilder från samma fotosession OCH märka dem med nyckelord i några få handgrepp. Hur löser du det i Windows?
Nej. Explorers / Finders taghantering genererar (eftersom den inte har någon central databas) en jäkla massa CPU och I/O-last som du inte får i LR (Eller eventuella andra program med en metadatabas).
Windows har faktiskt en central databas för filsystemet. Du kan tom skriva SQL-frågor mot den. Filer indexeras automatiskt till den. Vilket gör att när du utför en sökning behöver den inte gå igenom hårddiskarna för att hitta sökresultatet. Slå av indexering på en disk så kommer du märka enorm skillnad. Från omedelbar träff till många minuter.
....men dessvärre kan det bli problem eftersom du kan springa på problem med olika teckenuppsättningar. (vilket inte är fallet om man kör Lightroom eller liknande)
Nähä? Meeeeenar du det? Problemet är att den enda info som lagras där är den som du har installerat iFilters för.
Med inlåst avser jag att du endast kan hantera nyckelorden i LRcat med LR. Du kan inte använda någon annan produkt för att administrera dem. För att komma åt nyckelorden med andra program måste du exportera, redigera i annat program och sen importera igen.
Kan Lr identifiera vilka taggar man har använt i filerna och lägga över det i sin databas?
Jag har inte installerat några "iFilters".
Är du säker på det?
Adobe Acrobat Reader installerar iFilters. Office gör det. Photoshop gör det. Bridge gör det ... osv osv osv
Då förstår jag hur du menar. Det känns dock som ett konstruerat problem eftersom behovet att redigera nyckelord i andra program än det man använder i sin bildhantering är obefintligt.
Jag har använt Lightroom sedan det kom. Innan dess försökte jag märka mina bilder enligt egen lösning i Windows filhantering. Inte en enda gång sedan jag gick över till Lightroom har jag haft behov av att hantera nyckelorden någon annanstans än i Lightroom. Det tycker jag säger allt.
För dig som kör 100% LR är det klart inget problem, du är ju nöjd som det är Men det finns ju andra personer som inte jobbar som du.
Jag kör windows keywording och numera mest DeepMeta och av och till LR. Deepmeta har exakt samma problem som LR, dvs att databasen är inlåst. Det spelar ingen roll hur fantastiskt LR är. Det är inte det enda programmet och så småningom kommer något bättre eller något som gör något som LR inte kan. Deep Metas fördel tex är att det använder istocks metadatabas som är ovanligt noggrann.
Det som är intressant i den här diskussionen är att Lightroom är det program som bäst tillgodoser en fotografs behov för ett rationellt arbetsflöde. Jag reserverar mig för vad Aperture kan, eftersom jag aldrig använt det programmet.
Du ser en databas som ett problem. Jag ser den som en fantastisk tillgång som möjliggör ett otroligt flexibelt och effektivt arbetsflöde. Där ligger skillnaden mellan våra val.
Synd att du inte ser eller accepterar att andra kan ha andra behov.
Det var en märklig slutsats. Den är definitivt fel. Jag har överhuvudtaget inte ifrågasatt någons behov. Tvärtom har jag konstaterat olikheterna.
blue marine
(möjligen, hittade bara lite länkar, utger sig i alla fall för något liknande Lightroom)
För att (något oväntat kanske) återgå till din ursprungliga fråga tycker jag du ska ta en till på exiftoolGUI, fritt och duktigt.
Jag kollade på det, men det var inte den smidigaste vägen att lägga taggar osv. Däremot har jag upptäckt att man kan lägga taggar på bilder i Nikon ViewNX 2.
Alldeles för kort tid!!! Jag vill ha gratisprogram som går att ha tills jag känner att jag har pengar att lägga på mer avancerad mjukvara. Jag ska i höst börja ettan på gymnasiet...