Tack för jättebra svar. Var medvetet lite kategorisk och fick precis alla argument för att fortsätta med Sony jag hoppats på. För fortsätta m Sony vill jag. Har nog inte fattat att 580 kan vara bra alt till min 700. Det jag vill ha är mindre brus vid höga ISO o filmfunktion, liksom live-View. Hade nog fastnat på att 580 inte har metallhus. Hur är det med vädertätningar? Vill gärna kunna använda kameran i både regn, snöglopp och på dammiga Indienresor.
Hälsn/ Khalad
Vill du ha mindre brus vid höga ISO-inställningar:
Köp en A550 eller A580. Båda åker lätt ifrån A700.
Vill du ha en revolutionerande LiveView-funktion:
Samma råd. Sony är marknadens enda systemkameratillverkare som har implementerat någon LV-funktion överhuvudtaget(!). Canon, Nikon och alla de andra har visserligen stoppat in LV-teknik i sina kameror, men deras versioner är i stort sett inte användbara till annat än att få bättre skärpa vid manuell fokusering. För praktisk fotografering är de närmast värdelösa...
Vill du ha filmfunktion:
Köp en A580.
Vill du ha filmfunktion med autofokus under tiden du filmar:
Köp en SLT A33 eller en A77 (eller en videokamera förstås). Det finns idag ingenting annat på marknaden som klarar detta. Kan du klara dig utan blixtsnabb autofokus så finns förstås NEX och andra spegellösa mikrokameror också (även NEX:arna har klart bättre hög-ISO-prestanda än A700, pga en modernare sensor).
Ifall du helst vill ha A700-efterföljaren:
Den verkar kunna komma fortare än vad vi hittills har antagit. Här är en länk till Sony Japans officiella hemsida med en plexiglas-mockup (Sony tycks satsa på 100% "translucense"...):
http://www.sony.jp/dslr/info2/20110209.html
Detta är ingen SLT A7X variant utan en DSLR A7XX variant. Lite motsägelsefullt är att Sony i diverse japanska texter (maskinöversatta) tycks huvudsakligen prata om "toransurusentomira" (translucent spegel).
Här en länk till ytterligare 9 bilder av en enklare samt en mera avancerad systemkamera från Sony:
http://share.eye.fi/s/SB1TMHKCkiNhWV78Ft9vs4o2Xhk
Här en länk med ett 40-tal bilder på olika kameror, videokameror, NEX:ar (inkl. en massa klassiska objektiv och tredjepartstillverkade adaptrar för dessa), externa kameraskärmar och och andra tillbehör:
http://en.akihabaranews.com/?gallery=1&post=83788&origine=83788&image=001
Idag har i alla fall Sony såpass bra plastmaterial i sina systemkameror att du inte behöver oroa dig det minsta ifall de inte är av metall. Dessutom är helmetallkameror inte särskilt roliga när det är kallt och vinter...
Ifall du vill ha vädertätningar:
Då kan det vara en god idé att invänta A7X eller A7XX, de kommer högst sannolikt att vara tätade. Dock har jag samma erfarenhet som Mats - våra vanliga "otätade" kameror är tillräckligt tätade för att funka alldeles utmärkt de också - bara man inte gör stolligheter som att tappa dem i sjön t.ex. ...
Då kan det bästa alternativet för din del vara att nu köpa en begagnad A550 som mellankamera (och framtida backup), och sedan kan du i lugn och ro invänta att nästa semi-prokamera från Sony ska dyka upp. A550 innehåller allt det viktigaste som A580 har, men du sparar lite tusenlappar.
.