Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sonys produktutbud digitala systemkameror

Produkter
(logga in för att koppla)
[Tack för svar! Se min kommentar o fråga ovan
Khalad
QUOTE=Mats Lillnor;1629586]Det är ju enkelt idag. Bara att bestämma sig för vad man vill ha och prioriterar och sedan välja.
Sony A580 t.ex. är en riktigt bra kamera som innebär ett rejält kliv upp i bildkvalitet och funktioner jämfört med din A700. Den är visserligen lite lättare och smidigare och inte byggd i metall, men är nog faktiskt robustare och stöttåligare än A700.

Om du istället vill ha en tyngre kamera i metall, med lite sämre bildkvalitet, utan vinklingsbar display och utan HDR-funktion och bildstabilisering, långsam LiveView utan fasdetekterande AF, behöva byta ut alla dina objektiv och betala nästan det dubbla kan du gå ut och handla en Canon 7D t.ex. Inga problem, bara att välja. Informationen finns där.

Väljer du Nikon kan du få samma bildkvalitet som A580, tom pyttepyttelite högre, och ett robustare metallhus, dock utan bildstabilisering och de smarta funktionerna. Om du köper en Nikon D7000 så kostar bara några tusenlappar mer än Sonys kamera.

Några nya fullformatare finns inte från någon av tillverkarna, det lär du få vänta på rätt länge. Idag finns 3 st att välja mellan: Sony A850, Canon 5D Mk2 och Nikon D3X. Canon är lite modernare med filmning och LV, men lägre upplösning och något efter i bildkvalitet vid kontrollerat ljus. Nikon bäst bildkvalitet, men kostar sisådär 45 000 mer än Sony. Sony A850 är en ruskigt bra kamera och räcker länge, dina objektiv passar och du lär känna dig väl hemma om du kommer från A700.

Vet inte vad du menar med hästlängder och framförallt inte med att ligga före. Om du menar att metallhus är über-modernt och den viktigaste egenskapen och vill ha APS-C, så visst i så fall så.

Däremot med funktioner som bildstabilisering i huset, LiveView med fasdetekterande AF (!!!), Auto-HDR, muliframe-NR, panorama, 3D osv. så anser jag att Sony ligger många hästlängder före, rena utklassningen ju.

Jaha, då vet vi!

/Mats[/QUOTE]

Tack för jättebra svar. Var medvetet lite kategorisk och fick precis alla argument för att fortsätta med Sony jag hoppats på. För fortsätta m Sony vill jag. Har nog inte fattat att 580 kan vara bra alt till min 700. Det jag vill ha är mindre brus vid höga ISO o filmfunktion, liksom live-View. Hade nog fastnat på att 580 inte har metallhus. Hur är det med vädertätningar? Vill gärna kunna använda kameran i både regn, snöglopp och på dammiga Indienresor.
Hälsn/ Khalad

Alltför mycket blöta och smuts vill inte jag utsäätta mina kameror för ändå. Bättre i så fall med skydd i form av en påse. Objektiven är ju ändå inte tätade.

Min A580 har jag inte utsatt för så mycket. Däremot hade jag tidigare föregångaren till den, A550 och den var med om en hel del strapatser, inkl spöregn, tappad och begravd i snö mm. Bara att torka av ordentligt och inte minsta fel någonsin. A580 känns ändå lite bättre med snävare toleranser, bra täta gummiluckor osv och jag tror att knapparna också är tätade fastän den inte har någon specifikation att vara speciellt vädertätad.

Nu är ju äntligen A77 (eller vad den kommer att heta) på väg med de attributen du efterfrågar lite tidigare än vad jag i allafall har trott. Den blir dock en SLT-kamera med elektronisk sökare, men troligen ett par snäpp bättre än A55.

A580 är en förbaskat bra kamera på alla sätt. med ett vertikalgrepp blir den riktigt bra att greppa. Har inte riktigt samma känsla av robusthet som A700, men i praktiken är den nog minst lika bra i det avssendet. Du vänjer dig snabbt och det finns så mycket bra på kameran att du inte kommer att vilja gå tillbaka till A700. Det som jag framförallt saknar är 1/2/3-lägena på PASM-ratten för att snabbt återkalla inställda minnen. Bildkvaliten är super, ISO-egenskaperna är sanslöst bra (de bästa av alla. Även om Pentax K-5 lyckats krama ut aningen mer så har Sony multiframe-NR som tar igen det), LiveView och displayen är super (enda DSLR med fasdetect AF i LV-läge). Finesserna som HDR och panorama är super. Video har jag inte provat så mycket än, kvaliten är bra, men bara med manuell fokus.

Även om du siktar på den kommande modellen skulle jag rekommendera A580 redan nu. leta runt för att hitta bästa pris. Jag lyckades nog göra en extremt bra affär, fick den för 6390 kr med kit-objektiv, men med dagens Euro och Pund-kurs kan man nog fynda den utomlands.

Det dröjer trots allt flera månader innan A77 finns tillgänglig och den lär förmodligen ligga högt i pris överallt i början, för att sedan sjunka i pris efter sommaren. Rent ekonomiskt är det bra med A580 och om skillnaden i pris blir väldigt stor kan du räkna med ett bra andrahandsvärde. Om du skyndar dig lite kan du kanske få några tusen för din A700 på Tradera, men om du väntar kommer den att bli ännu mer iskall. jag skulle inte tveka en sekund om jag var du.

/Mats

Senast ändrad:
Tack för jättebra svar. Var medvetet lite kategorisk och fick precis alla argument för att fortsätta med Sony jag hoppats på. För fortsätta m Sony vill jag. Har nog inte fattat att 580 kan vara bra alt till min 700. Det jag vill ha är mindre brus vid höga ISO o filmfunktion, liksom live-View. Hade nog fastnat på att 580 inte har metallhus. Hur är det med vädertätningar? Vill gärna kunna använda kameran i både regn, snöglopp och på dammiga Indienresor.
Hälsn/ Khalad
Vill du ha mindre brus vid höga ISO-inställningar:
Köp en A550 eller A580. Båda åker lätt ifrån A700.

Vill du ha en revolutionerande LiveView-funktion:
Samma råd. Sony är marknadens enda systemkameratillverkare som har implementerat någon LV-funktion överhuvudtaget(!). Canon, Nikon och alla de andra har visserligen stoppat in LV-teknik i sina kameror, men deras versioner är i stort sett inte användbara till annat än att få bättre skärpa vid manuell fokusering. För praktisk fotografering är de närmast värdelösa...

Vill du ha filmfunktion:
Köp en A580.

Vill du ha filmfunktion med autofokus under tiden du filmar:
Köp en SLT A33 eller en A77 (eller en videokamera förstås). Det finns idag ingenting annat på marknaden som klarar detta. Kan du klara dig utan blixtsnabb autofokus så finns förstås NEX och andra spegellösa mikrokameror också (även NEX:arna har klart bättre hög-ISO-prestanda än A700, pga en modernare sensor).

Ifall du helst vill ha A700-efterföljaren:
Den verkar kunna komma fortare än vad vi hittills har antagit. Här är en länk till Sony Japans officiella hemsida med en plexiglas-mockup (Sony tycks satsa på 100% "translucense"...):
http://www.sony.jp/dslr/info2/20110209.html

Detta är ingen SLT A7X variant utan en DSLR A7XX variant. Lite motsägelsefullt är att Sony i diverse japanska texter (maskinöversatta) tycks huvudsakligen prata om "toransurusentomira" (translucent spegel).

Här en länk till ytterligare 9 bilder av en enklare samt en mera avancerad systemkamera från Sony:
http://share.eye.fi/s/SB1TMHKCkiNhWV78Ft9vs4o2Xhk

Här en länk med ett 40-tal bilder på olika kameror, videokameror, NEX:ar (inkl. en massa klassiska objektiv och tredjepartstillverkade adaptrar för dessa), externa kameraskärmar och och andra tillbehör:
http://en.akihabaranews.com/?gallery=1&post=83788&origine=83788&image=001

Idag har i alla fall Sony såpass bra plastmaterial i sina systemkameror att du inte behöver oroa dig det minsta ifall de inte är av metall. Dessutom är helmetallkameror inte särskilt roliga när det är kallt och vinter...

Ifall du vill ha vädertätningar:
Då kan det vara en god idé att invänta A7X eller A7XX, de kommer högst sannolikt att vara tätade. Dock har jag samma erfarenhet som Mats - våra vanliga "otätade" kameror är tillräckligt tätade för att funka alldeles utmärkt de också - bara man inte gör stolligheter som att tappa dem i sjön t.ex. ...

Då kan det bästa alternativet för din del vara att nu köpa en begagnad A550 som mellankamera (och framtida backup), och sedan kan du i lugn och ro invänta att nästa semi-prokamera från Sony ska dyka upp. A550 innehåller allt det viktigaste som A580 har, men du sparar lite tusenlappar.
.

Senast ändrad:
Detta är ingen SLT A7X variant utan en DSLR A7XX variant. Lite motsägelsefullt är att Sony i diverse japanska texter (maskinöversatta) tycks huvudsakligen prata om "toransurusentomira" (translucent spegel).

??? Inte SLT, utan vanlig DSLR ???
Håller med om att designen av popupblixt och ögonmussla skvallrar lite om det, men hur kan du veta det? Det stär väl ingenstans heller?

Kanske blir det två kameror som lanseras samtidigt? inte omöjligt.

Då kan det bästa alternativet för din del vara att nu köpa en begagnad A550 som mellankamera (och framtida backup), och sedan kan du i lugn och ro invänta att nästa semi-prokamera från Sony ska dyka upp. A550 innehåller allt det viktigaste som A580 har, men du sparar lite tusenlappar.

Håller med. A550 har dock inte video, men annars är 550 och 580 väldigt lika. 580 känns lite schystare i reglage och gummigrepp har inte den fula lila toppkåpan. A550 är faktiskt aningen snabbare och rappare.

/Mats

---
Även om du siktar på den kommande modellen skulle jag rekommendera A580 redan nu. leta runt för att hitta bästa pris. Jag lyckades nog göra en extremt bra affär, fick den för 6390 kr med kit-objektiv, men med dagens Euro och Pund-kurs kan man nog fynda den utomlands.
---
Det pris du kom undan med var nog tyvärr (för alla oss andra) ett engångsklipp. A580-kitet går inte att få för detta pris idag. Jag kutade själv iväg till MM i i vår stad när du först skrev om det pris du hade fått, men här låg det inte i närheten av ditt, så mina pengar räckte inte.

Skulle tro att några på MM i din stad gjorde ett misstag, genom att de drog av mellandagsrea(?)-rabatten flera gånger... :)

??? Inte SLT, utan vanlig DSLR ???
Håller med om att designen av popupblixt och ögonmussla skvallrar lite om det, men hur kan du veta det? Det stär väl ingenstans heller?
---
Det kan jag förstås inte veta. Jag antog bara att det var sannolikt, eftersom man kan se att spegeln inte sitter så långt fram som den gör på SLT A33/A77, utan längre bak som på DSLR-kamerorna. Men spegeln på SLT-kamerorna har mindre lutning, så det finns kanske utrymme så att de kan ju ha flyttat den längre bakåt.

---
Kanske blir det två kameror som lanseras samtidigt? inte omöjligt.
---
Inte alls omöjligt, efter vad vissa Sony-representanter har antytt. Personligen hoppas jag detta.

Kommenterar lite mer senare, men nu måste jag skena iväg en stund...

Det pris du kom undan med var nog tyvärr (för alla oss andra) ett engångsklipp. A580-kitet går inte att få för detta pris idag. Jag kutade själv iväg till MM i i vår stad när du först skrev om det pris du hade fått, men här låg det inte i närheten av ditt, så mina pengar räckte inte.

Skulle tro att några på MM i din stad gjorde ett misstag, genom att de drog av mellandagsrea(?)-rabatten flera gånger... :)

Det var i allafall ingen enskild persons misstag. Var det fel så var det i så fall registrerat fel i deras system. Killen på avdelningen kollade i datorn och ordinarie priset var 7990 kr. och sen blev det 20% mellandagsrea-rabatt.

Gick till kassan och hon skannade koden på lådan och så kom det upp 6392 kr.

Kul att man blir drabbad av lite tur nångång i alla fall.

www.cameranu.nl går det med dagens €-kurs få kitet för under 7000 i alla fall. http://www.cameranu.nl/artikel/123264/Sony_Alpha_DSLR-A580L_18-55.html

kitet kostar bara €10 mer än kameran utan objektiv. Säljer man sedan objektivet på Tradera för 1000 kr. så är det ju bra.

/Mats

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar