Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sonys produktutbud digitala systemkameror

Produkter
(logga in för att koppla)

Khalad

Aktiv medlem
Är sedan säkert 20 år lite Sony/Minolta/Konica-fan eftersom jag började med Konica Minolta på digitaltiden.
Har ett antal objektiv som jag trivs med, framförallt de fasta Minolta 50/1,4 och 85/1,4 men också senare Tamron makro 90/2,8 0ch Sigma 70-300 liksom Cz 16-80.
Har haft KM 7, Sony a-100 och nu Sony a-700. Den senaste är nu typ 2 år gammal och jag har väntat i mer än ett år både på en fullformats-Sony och en a-700-efterföljare med med riktigt bra brusegenskper och HD-filmning.
Sony anses ta upp kampen med Canon och Nikon men trots att de sprutar ut nya modeller kommer inget av mer avancerade modeller, vare sig det gäller fullformat eller halvprofessionella, vädertätade APS.
Canon och Nikon ligger idag hästlängder före och jag är nu beredd att byta system, vänta in Sony är inte intresant längre.

... jag har väntat i mer än ett år både på en fullformats-Sony och en a-700-efterföljare med med riktigt bra brusegenskper och HD-filmning.

Det är ju enkelt idag. Bara att bestämma sig för vad man vill ha och prioriterar och sedan välja.
Sony A580 t.ex. är en riktigt bra kamera som innebär ett rejält kliv upp i bildkvalitet och funktioner jämfört med din A700. Den är visserligen lite lättare och smidigare och inte byggd i metall, men är nog faktiskt robustare och stöttåligare än A700.

Om du istället vill ha en tyngre kamera i metall, med lite sämre bildkvalitet, utan vinklingsbar display och utan HDR-funktion och bildstabilisering, långsam LiveView utan fasdetekterande AF, behöva byta ut alla dina objektiv och betala nästan det dubbla kan du gå ut och handla en Canon 7D t.ex. Inga problem, bara att välja. Informationen finns där.

Väljer du Nikon kan du få samma bildkvalitet som A580, tom pyttepyttelite högre, och ett robustare metallhus, dock utan bildstabilisering och de smarta funktionerna. Om du köper en Nikon D7000 så kostar bara några tusenlappar mer än Sonys kamera.

Sony anses ta upp kampen med Canon och Nikon men trots att de sprutar ut nya modeller kommer inget av mer avancerade modeller, vare sig det gäller fullformat eller halvprofessionella, vädertätade APS.

Några nya fullformatare finns inte från någon av tillverkarna, det lär du få vänta på rätt länge. Idag finns 3 st att välja mellan: Sony A850, Canon 5D Mk2 och Nikon D3X. Canon är lite modernare med filmning och LV, men lägre upplösning och något efter i bildkvalitet vid kontrollerat ljus. Nikon bäst bildkvalitet, men kostar sisådär 45 000 mer än Sony. Sony A850 är en ruskigt bra kamera och räcker länge, dina objektiv passar och du lär känna dig väl hemma om du kommer från A700.

Canon och Nikon ligger idag hästlängder före

Vet inte vad du menar med hästlängder och framförallt inte med att ligga före. Om du menar att metallhus är über-modernt och den viktigaste egenskapen och vill ha APS-C, så visst i så fall så.

Däremot med funktioner som bildstabilisering i huset, LiveView med fasdetekterande AF (!!!), Auto-HDR, muliframe-NR, panorama, 3D osv. så anser jag att Sony ligger många hästlängder före, rena utklassningen ju.

jag är nu beredd att byta system, vänta in Sony är inte intresant längre.

Jaha, då vet vi!

/Mats

Enl alpharumors så kommer uppföljaren till A700 i år och möjligen även till A850&900. Canon och Nikon har visserligen släppt efterträdare till A700 sedan länge men även där skall Nikon förnya sig, sannolikt i vår eller i augusti med en efterträdare till D300s. Både Nikon och Canon förväntas släppa FF kameror i år. I canons fall en efterträdare till 5D mark II och i Nikons fall till D700. Nikon kan även släppa D4 i år.

Nu tillhör jag inte Sonygänget (utan har Canon, Pentax och Olympus) men visst finns det signifikanta fördelar, och givetvis nackdelar, med de andra märkena. Med tanke dock på din objektivpark kan det ändå vara klokt att vänta till hösten innan beslut om att ev byta märke då Sony, Canon och Nikon förväntas alla ha presenterat nya modeller inom ditt segment. Det är ju tråkigt att behöva byta objektivfattning om du är nöjd med objektiven.

Enl alpharumors så kommer uppföljaren till A700 i år och möjligen även till A850&900. Canon och Nikon har visserligen släppt efterträdare till A700 sedan länge men även där skall Nikon förnya sig, sannolikt i vår eller i augusti med en efterträdare till D300s. Både Nikon och Canon förväntas släppa FF kameror i år. I canons fall en efterträdare till 5D mark II och i Nikons fall till D700. Nikon kan även släppa D4 i år.

Nu tillhör jag inte Sonygänget (utan har Canon, Pentax och Olympus) men visst finns det signifikanta fördelar, och givetvis nackdelar, med de andra märkena. Med tanke dock på din objektivpark kan det ändå vara klokt att vänta till hösten innan beslut om att ev byta märke då Sony, Canon och Nikon förväntas alla ha presenterat nya modeller inom ditt segment. Det är ju tråkigt att behöva byta objektivfattning om du är nöjd med objektiven.

Sonyalpharumors ska man ta med en rejäl nypa salt. Det är ingen insideinformation, utan mest vilt spekulerande, iofs. från en mycket entusiastisk ung kille som gillar Sony Alpha.

Visst kommer en riktigt vass ny APS-C kamera från Sony med "proffsattributen" som Björn efterfrågar, men det lär dröja till senhösten innan den finns tillgänglig skulle jag tro.

Om jag vore Björn och med den objektivuppsättningen skulle jag inte vänta en sekund, utan bums gå och inhandla en A580 och ha ett år ungefär och sen köpa uppföljaren till A700 efter att den gått ner en aning i pris jämfört med direkt efter lanseringen. Förstår inte riktigt den där enorma upphetsningen över metallhus. Har själv en A850 som är otroligt välbyggd, nog den bästa som finns av alla märken, och visst är det trevligt, men det är ju långt ifrån allt.

Jag kan i princip personligen garantera att du skulle bli väldigt nöjd med en A580 Björn!

Någon ny FF från Sony lär inte komma under året.
Jag tycker det är bra. Dessa kameror har betydligt längre produktcykel än de mindre APS-C kamerorna. För en gångs skull släpper kanske Canon sin 5DMK3 före Sony och Sony-kameran kan då väntas bli strået vassare med bättre bildsensor och smartare funktioner. Nikon kan komma senare i det här segmentet, men det spelar ingen större roll, konkurrensmässigt lär den hitta sin marknad ändå hos Nikonfolket, men kommer sannolikt prismässigt att ligga en bra bit över Sony och Canon för att bli en allarlig konkurrent för alla utom de mest välbeställda yrkesfotograferna.

Räkna med att sony kommer att fortsätta vara ledande när det gäller ny teknik och smarta funktioner. Jag skulle gissa på fler multiframe-funktioner, bättre 3D-stöd och GPS likt A55, samt något revolutionerande ihop med Sony Ericsson mobilfunktionalitet och pekskärm inbyggt i kameran.

Vi har väl alla olika åsikter. För mig skulle det vara ytterst märkligt att slänga ut Sony i det här läget när man har 85/1,4 CZ16-80, Tamron 90/2,8M och dessutom ett par till hyggliga objektiv som passar till Sony. Förstår inte synpunkten att Canon och Nikon skulle vara före i utveckling, precis tvärtom ju.

/Mats

Vill påpeka att Nikon D700 är i samma prisklass som A850 och 5D mark II så jag förstår inte inlägget där man påstår att uppföljaren till den måste vara dyrare än Canons och Sonys uppgraderingar.

Jo men efterföljaren till D700 som jag diskuterade kommer att ha mer än 12mpx.

Jaha. Jag trodde du skrev att Nikon D700 ligger i samma prisklass, men jag kanske läste fel.
Vad kostar uppföljaren till D700 då? Vad är det för spec och när kommer den?

Om det skulle bli en 25+ megapixel FF till lågt pris som konkurrerar ut deras egen toppmodell skulle jag bli förvånad. Nikon har ett starkt kundsegment för dessa kameror som är beredda att betala det extra som Nikon kan tillföra, så jag tror inte de i onödan skulle sänka priset till en tredjedel. Eller du kanske också tror att priset har med tillverkningskostnaden att göra?

Nåja, vi får se. Ingen av oss vet ju exakt vad som händer.

Det segmentet med snabba lågupplösta FF-kameror som Nikon D700 och (halv-FF) Canon 1D har Sony inte någon motsvarighet inom och jag tror inte dom kommer att gå in där heller.

/Mats

Ingen vet exakta spec än. Det spekuleras kring 18-24 mpx. Exakt pris vet man inte men segmentet blir samma. D3x och D3s har förvisso viss konkurrens från D700 idag och D3 och D3s har samma upplösning som D700 och ändå finns/fanns de samtidigt som D700 till högre pris. Dessutom lär ju en ev framtida D4x höja ribban ändå så att höja upplösningen på D700 är nog ingen fara. Gissningsvis kommer 5DIII och Sonys FF uppföljare ha ännu högre upplösning men skillnader i upplösning i småbild kommer att bli mindre intressanta då optiken begränsar ändå. Redan idag, inom zoomoptik, måste man blända ner till 5,6-8 för att i väldigt stora utskrifter se skillnad mellan D700 och D3x (12 vs 24mpx). Med ännu högre upplösning blir det ännu svårare att se skillnad. sony har sedan länge en 35mpx sensor utvecklad så det skulle inte överaska im denna dök upp i Nikons ev D3x ersättare och Sonys kommande FF kameror.

Jag är inte så insatt i Nikons utbud, så jag slutar spekulera om det. Du verkar ha bra koll, så det stämmer säkert. Vi får se.

... skillnader i upplösning i småbild kommer att bli mindre intressanta då optiken begränsar ändå...

Jag tror definitivt inte att megapixelkriget är över. Så där har det sagts redan när APS-C blev 12 megapixel och att det skulle vara gränsen, men ändå släpper Canon 18 megapixel på en mindre modell av APS-C som fungerar utmärkt. Samma pixeltäthet på FF skulle medföra mer än 40 megapixel. Tror att det kommer APS-C på 24 och FF på 50 megapixel framöver.

Högklassiga objektiv kan absolut klara detta och även ännu högre densitet, men det ställer extremt höga krav på skakningsfrihet som är svårt att matcha för SSS.

/Mats

Jag tror definitivt inte att megapixelkriget är över.

Säkert inte och det beror nog i huvudsak på att det är lättast att sälja på folk nya prylar om man kan gapa om högre siffror. Det är precis samma fenomen som vi hade på datorsidan med klockfrekvenskrig tills situationen blev helt ohållbar med skenande energiförbrukning och konstruktionsproblem. De som faktiskt har någon riktig nytta av alla dessa pixlar är nog förhållandevis få.

Megapixelkriget är ju ett klart fall av avtagande marginalnytta. Ju fler man har desto större ökning i antal krävs det för att de ska ge en reell förbättring, och denna förbättring blir svårare och svårare att utnyttja både pga optikens och fotografens begränsningar. Även med perfekt optik och helt skakfri kamera så bör man fråga sig hur många fotografer som, så att säga, springer runt med 20 kg stativ och tar god tid på sig för att se till att verkligen sätta perfekt skärpa. Dessa personer skaffa nog mellanformat skulle jag tro.

Sedan ska man inte glömma att det finns andra sätt att använda pixlar på, t ex som Sigmas Foveon där man gör sig kvitt bayerfiltret.

Sedan ska man inte glömma att det finns andra sätt att använda pixlar på, t ex som Sigmas Foveon där man gör sig kvitt bayerfiltret.

Ja och kanske helt nya sätt. T.ex. multiexponering för HDR mm, men där man inte använder alla pixlar för samma bild, utan vissa exponeras med högre ISO än andra närliggande vid samma exponering så att man klarar att frysa rörliga mål. Får väl se, tror att de japanska ingenjörerna kan hitta på kul saker.

/Mats

Vill tillägga att jag har följt ffa Nikons framtida utveckling med intresse, även om jag använder Canon som huvudsystem så mitt intresse är ffa för att se vart utvecklingen tar oss och särskilt spännande att följa Nikons och Sonys utveckling då de drar åt olika håll med i många fall samma grundsensorer.

Stämmer, Nikon och Sony undviker i mesta möjliga mån att trampa varandra på tårna - de köper ju bl.a. grejer av varandra. Istället lägger de f.n. sin energi på att angripa Canon från var sitt håll. Strategin tycks funka. När det gäller marknadsandelar så är Canon den största förloraren. Sony är den största vinnaren, och det går rätt bra för Nikon också (framförallt i prosegmentet).

Vad som kommer att hända den dag som dessa båda har tryckt upp Canon i ett hörn (vilket lär komma att ske ifall Canon inte fattar att de inte längre kan nöja sig med att försvara sina gamla positioner och gamla sätt att konstruera kameror), det ska bli intressant att se! Då kan det mycket väl bli så att de kliver in på varandras områden och fightas så att stickor och strån yr...

Detta kommer definitivt bli kul att se (om det händer). :)

Stämmer, Nikon och Sony undviker i mesta möjliga mån att trampa varandra på tårna - de köper ju bl.a. grejer av varandra. Istället lägger de f.n. sin energi på att angripa Canon från var sitt håll. Strategin tycks funka. När det gäller marknadsandelar så är Canon den största förloraren. Sony är den största vinnaren, och det går rätt bra för Nikon också (framförallt i prosegmentet).

Vad som kommer att hända den dag som dessa båda har tryckt upp Canon i ett hörn (vilket lär komma att ske ifall Canon inte fattar att de inte längre kan nöja sig med att försvara sina gamla positioner och gamla sätt att konstruera kameror), det ska bli intressant att se! Då kan det mycket väl bli så att de kliver in på varandras områden och fightas så att stickor och strån yr...

Detta kommer definitivt bli kul att se (om det händer). :)

Ja, det blir spännande framöver! Det bästa är ju att så länge ingen går under tjänar ju vi köpare på denna konkurrens. Det mest gynsamma läget för ens eget märke är då det går lite dåligt och företaget tvingas sänka priser och begagnatutbudet är stort.

Jag hoppas att kommande D800 och Sonys kommande FF modeller blir så bra att Canon måste antingen ta i så det knakar med 5DIII eller pressa priset. Canons dominans inom FF fram till 07 var inte bra för konsumenterna.

Vill fortsätta med Sony

Tack för jättebra svar. Var medvetet lite kategorisk och fick precis alla argument för att fortsätta med Sony jag hoppats på. För fortsätta m Sony vill jag. Har nog inte fattat att 580 kan vara bra alt till min 700. Det jag vill ha är mindre brus vid höga ISO o filmfunktion, liksom live-View. Hade nog fastnat på att 580 inte har metallhus. Hur är det med vädertätningar? Vill gärna kunna använda kameran i både regn, snöglopp och på dammiga Indienresor.
Hälsn/ Khalad

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar