jotemaster
Aktiv medlem
Vore kul om de var det, hittar bra objektiv jag vill ha!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vackert! Så ska det låta!jotemaster skrev:
JAG! Jag sitter på en analog dynax 60 som jag är skitnöjd med.
...
FlyerOne skrev:
Vackert! Så ska det låta!
Ifall information ovan skulle förefalla dig lite rörig, så är det kanske bäst att jag strukturerar det hela lite:
Minolta: Alla AF objektiv passar ditt analoga kamerahus.
Konica Minolta + Sony + Zeiss: DT passar passar ej. Alla övriga passar.
Tamron: Di-II passar ej. Di och alla övriga passar.
Sigma : DC passar ej. DG och alla övriga passar.
Tokina: DX passar ej. D och alla övriga passar.
1) Objektiv märkta DT, Di-II, DC respective DX passar till digitala kamerahus med sensor av storlek APS-C.
2) Med "passar ej" avser jag bara att dessa objektiv vinjetterar kraftigt vid användning på fullformathus. De passar mekaniskt och elektriskt, och skulle alltså iofs kunna användas (har dock ej själv provat).
3) Med "alla övriga" ovan syftar jag i detta sammanhang enbart på autofokusobjektiv.
Under namnet Minolta tillverkades endast tre digitala kameror avsedda för växeloptik; 1987 kom SB70/90 ( som nog aldrig kom till Europa ), 1992 kom MS-C1100 och 1995, i samarbete med Agfa, RD-175. Alla dessa modeller var egentligen "videokameror" som gjorts om för stillbild. Ingen av modellerna hade något av tillnamnen Alpha, Dynax eller Maxxum.HDFS) (KGS skrev:
Nu heter ju även Minoltas digitala kameror Dynax o det är kanske en sådan du menar? ...
...
tannler skrev:
Under namnet Minolta tillverkades endast tre digitala kameror avsedda för växeloptik; 1987 kom SB70/90 ( som nog aldrig kom till Europa ), 1992 kom MS-C1100 och 1995, i samarbete med Agfa, RD-175. Alla dessa modeller var egentligen "videokameror" som gjorts om för stillbild. Ingen av modellerna hade något av tillnamnen Alpha, Dynax eller Maxxum.
Dynax ( och Alpha / Maxxum ) dyker upp på Digitala hus först efter sammanslagningen med Konica, under namnet KonicaMinolta. Första modellen Dynax 7 Digital och andra, och sista, Dynax 5 Digital.
Alltså kan en Minolta Dynax-ägare bara ha ett analogt hus.
Jag har "av en vänlig själ", upplysts om att det faktiskt fanns en differens i namngivningen av SB70/90, som egentligen var två modeller - SB70 & SB90. På USA-marknaden hette de SB70S, resp. SB90S. Fortfarande dock utan tillnamnet Maxxum, så lite rätt hade jag i alla fall - ;-).Lennart Sjöberg - F.F.G skrev:
... Ingen av modellerna hade något av tillnamnen Alpha, Dynax eller Maxxum.
...
stämmer trots allt.Lennart Sjöberg - F.F.G skrev:
Alltså kan en Minolta Dynax-ägare bara ha ett analogt hus.
Jag fullständigt ryser vid tanken på detta ohemula missgrepp - vad skulle mamma sagt? Förmodligen att än är den värsta bettermittern inte född.Andreas Långström skrev:
...
Dessutom verkar herr tannler fullständigt glömt bort Minolta RD3000, ...
tannler skrev:
Jag fullständigt ryser vid tanken på detta ohemula missgrepp
;-)tannler skrev:
Jag avskyr jättemycket att Messerschmittar Besserwissarar mig - särskilt om de har rätt.