Annons

Sonyobj. bakåtkompatibla till Minolta dynax?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nja - sanning med modifikation.

Alla Sonys objektiv, alla KonicaMinolta och alla Minolta, har samma bajonett ( äldre M/AF el. nyare Alpha ) och passar mekaniskt och elektriskt, men inte alltid funktionellt.

Med objektiv märkta DT, uppstår en ganska kraftig vinjettering ( då de är konstruerade för den mindre APS-C-sensorn ) om de monteras på en Minolta Dynax som har 135-film som "sensor". Tack och lov är inte de intressanta Sony-objektiven märkta DT. Det finns 85 och 135mm från Carl Ziess ex.vis.

Du missförstår mig.

Bara DT-linser vinjetterar på Minolta Dynax. Alla andra tecknar ut hela bildcirkeln på 135-film.

Sony 85/1,4 och 135/1,8 Carl Zeiss är superlinser, avsedda för 135-format. Lysande prestanda, men ack så dyra - dock lika bra som sitt pris.

Nu heter ju även Minoltas digitala kameror Dynax o det är kanske en sådan du menar? Vem satsar på ny optik till en gammal analog Dynax? Klart om man sitter på en Dynax 9 så...

Digitalt är det i varje fall inga problem med vinjettering, varken framåt eller bakåt. Åtminstone inte innan Sony gör en fullsensor.

JAG! Jag sitter på en analog dynax 60 som jag är skitnöjd med. Docj vill jag akut innan en resa ha en 50 alt. 80mmsglugg med 1/1,4 alt 1/1,1,7. Det finns beg till Sony och det finns färre till Minolta...

Håller helt med dig på den punkten. Dynax 9 samt den "avancerade amatörmodellen" Dynax 7 är för en fotograf det bästa som går att hitta på marknaden.

Men på Tradera-auktionen handlar det inte om en 9:a, utan om en 9xi (en tidigare pro-modell).

jotemaster skrev:
JAG! Jag sitter på en analog dynax 60 som jag är skitnöjd med.
...
Vackert! Så ska det låta!

Ifall information ovan skulle förefalla dig lite rörig, så är det kanske bäst att jag strukturerar det hela lite:

Minolta: Alla AF objektiv passar ditt analoga kamerahus.
Konica Minolta + Sony + Zeiss: DT passar passar ej. Alla övriga passar.
Tamron: Di-II passar ej. Di och alla övriga passar.
Sigma : DC passar ej. DG och alla övriga passar.
Tokina: DX passar ej. D och alla övriga passar.

1) Objektiv märkta DT, Di-II, DC respective DX passar till digitala kamerahus med sensor av storlek APS-C.
2) Med "passar ej" avser jag bara att dessa objektiv vinjetterar kraftigt vid användning på fullformathus. De passar mekaniskt och elektriskt, och skulle alltså iofs kunna användas (har dock ej själv provat).
3) Med "alla övriga" ovan syftar jag i detta sammanhang enbart på autofokusobjektiv.

FlyerOne skrev:
Vackert! Så ska det låta!

Ifall information ovan skulle förefalla dig lite rörig, så är det kanske bäst att jag strukturerar det hela lite:

Minolta: Alla AF objektiv passar ditt analoga kamerahus.
Konica Minolta + Sony + Zeiss: DT passar passar ej. Alla övriga passar.
Tamron: Di-II passar ej. Di och alla övriga passar.
Sigma : DC passar ej. DG och alla övriga passar.
Tokina: DX passar ej. D och alla övriga passar.

1) Objektiv märkta DT, Di-II, DC respective DX passar till digitala kamerahus med sensor av storlek APS-C.
2) Med "passar ej" avser jag bara att dessa objektiv vinjetterar kraftigt vid användning på fullformathus. De passar mekaniskt och elektriskt, och skulle alltså iofs kunna användas (har dock ej själv provat).
3) Med "alla övriga" ovan syftar jag i detta sammanhang enbart på autofokusobjektiv.

Tack så mycket allihop för era inlägg! Jag skall nu börja bena i inköpsuppslag...=) God natter önskar jag eder alla!

HDFS) (KGS skrev:
Nu heter ju även Minoltas digitala kameror Dynax o det är kanske en sådan du menar? ...
...
Under namnet Minolta tillverkades endast tre digitala kameror avsedda för växeloptik; 1987 kom SB70/90 ( som nog aldrig kom till Europa ), 1992 kom MS-C1100 och 1995, i samarbete med Agfa, RD-175. Alla dessa modeller var egentligen "videokameror" som gjorts om för stillbild. Ingen av modellerna hade något av tillnamnen Alpha, Dynax eller Maxxum.

Dynax ( och Alpha / Maxxum ) dyker upp på Digitala hus först efter sammanslagningen med Konica, under namnet KonicaMinolta. Första modellen Dynax 7 Digital och andra, och sista, Dynax 5 Digital.

Alltså kan en Minolta Dynax-ägare bara ha ett analogt hus.

tannler skrev:
Under namnet Minolta tillverkades endast tre digitala kameror avsedda för växeloptik; 1987 kom SB70/90 ( som nog aldrig kom till Europa ), 1992 kom MS-C1100 och 1995, i samarbete med Agfa, RD-175. Alla dessa modeller var egentligen "videokameror" som gjorts om för stillbild. Ingen av modellerna hade något av tillnamnen Alpha, Dynax eller Maxxum.

Dynax ( och Alpha / Maxxum ) dyker upp på Digitala hus först efter sammanslagningen med Konica, under namnet KonicaMinolta. Första modellen Dynax 7 Digital och andra, och sista, Dynax 5 Digital.

Ah, du menar såååå... brukar sällan dra hela namnet när någon frågar, men visst står det Konica-Minolta på mitt hus. Helt rätt. Två gamla fina namn i kamerabranschen som försvunnit.

Jag avskyr jättemycket att Messerschmittar Besserwissarar mig - särskilt om de har rätt. Jag ber att få korrigera följande;

Lennart Sjöberg - F.F.G skrev:
... Ingen av modellerna hade något av tillnamnen Alpha, Dynax eller Maxxum.
...
Jag har "av en vänlig själ", upplysts om att det faktiskt fanns en differens i namngivningen av SB70/90, som egentligen var två modeller - SB70 & SB90. På USA-marknaden hette de SB70S, resp. SB90S. Fortfarande dock utan tillnamnet Maxxum, så lite rätt hade jag i alla fall - ;-).

Fastän SB70/90 var ju inte dirkt en DSLR, utan ett digitalt bakstycket till Minoltas 7000 respektive 9000 modeller... Och faktiskt så hette både 7000 och 9000 Alpha i Japan (dock inte Maxxum eller Dynax i USA/EU):http://ca.konicaminolta.jp/oldnew/minolta/1980/images/pht_large_1987.jpg

Dessutom verkar herr tannler fullständigt glömt bort Minolta RD3000, som inte är kompatibel med Sony alpha-gluggar (eller Minolta AF/Maxxum/Dynax/etc), utan använde Vectis-gluggar:http://www.watch.impress.co.jp/pc/docs/article/990921/minolta1.jpg

Men den hette inte heller något med Alpha/Dynax/Maxxum, så påståendet:
Lennart Sjöberg - F.F.G skrev:
stämmer trots allt.

/Andreas

Andreas Långström skrev:
...
Dessutom verkar herr tannler fullständigt glömt bort Minolta RD3000, ...
Jag fullständigt ryser vid tanken på detta ohemula missgrepp - vad skulle mamma sagt? Förmodligen att än är den värsta bettermittern inte född.

tannler skrev:
Jag fullständigt ryser vid tanken på detta ohemula missgrepp

Som lite av wesserbisser själv, så kan man ju bara inte vända sig bort från detta:
tannler skrev:
Jag avskyr jättemycket att Messerschmittar Besserwissarar mig - särskilt om de har rätt.
;-)

Nu åker jag till das Vaterland, och får väl akta mig för att wissa bessere. Åtminstonde när det gäller tyskan...

Auf wiedersehen!

/Andreas

Inledaren avslutar

Jag hittade tillslut en minolta 50mm f 1,7:a för ett överkommligt pris. Så tack som f-n för era tips och misservesserfasoner i utbeningen huruvida minolta kan heta dynax och ändå vara digital =)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto