Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT A99 (sansad spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Bara en vecka kvar nu tills kameran presenteras. Det borde komma fram en del intressanta saker påslutet för oss otåliga.

Måste säga att Sony har skött det här exemplarisnt och att de har fullständig kontroll över interna hemligheter och i formationsspridnngen.

Sökaren ska visst vara samma som i den nyss presenterade Fujufilm-kameran. Finns det några rapplrter om den?

Tillbehören verkar också rätt dyra. $800 för en XLR-adapter känns saftigt. Är det något som sätts i tillbehörsskon? Jag trodde det skulle monteras som ett vertikalgrepp. Nån som har begripit hur det hänger ihop?

/Mats

Googlar man så står det ju bl.a. hänvisning till "Canon"-kontakt och har med audio att göra. Låter ju lite dyrt att det ska kosta som en hel instegskamera att få tag i en adapter som gör det möjligt att få ut kamerans audio till andra periferienheter som använder dessa anslutningar.

Jo XLR har ju audioa slutningar med såna där stora runda kontakter som finns på t.ex. microfoner av lite klass.

Heter f.ö. "Cannon", inte "Canon" är väl bäst att tillägga så det inte blandas ihop med ett annat märke som också tillverkar kameror... :)

Det är i första hand för att få IN ljud på ett ko trollerat sätt i synk med filmen där man också kan justera ljudets karantär och styrka med avancerade kontroller för det.

/Mats

Verkar vara en ganska meningslös tråd. Tjafspellarna håller till i tråden som handlar om hur den här tråden skall vara. Moderering mm. Jösses.......

Synd eftersom jag ville lära mig lite mer om Sonys kameror. Men det finns ju andra forum. Nedläggning av detta.

Verkar vara en ganska meningslös tråd. Tjafspellarna håller till i tråden som handlar om hur den här tråden skall vara. Moderering mm. Jösses.......

Synd eftersom jag ville lära mig lite mer om Sonys kameror. Men det finns ju andra forum. Nedläggning av detta.

Tråden är dagsfärsk och tänkt för att fyllas på med information och frågor om A99 i och med att den gamla tråden stängdes p.g.a. tjafs. Jag kommer att hålla koll på den här tråden, och inte tillåta några "tjafspellar" att styra den. Jag kommer också att plocka bort alla inlägg som har med modereringen av Sonyforumen att göra, (utom de som redan är här förstås) då det finns en egen tråd för detta. Ditt inlägg blir det sista angående detta i den här tråden.

Poängen med den här tråden är att prata om den kommande A99 och dess funktioner, så fråga på om du har något att fråga om. Jag är fullständigt övertygad om att det finns Sonyanvändare som gärna svarar på frågorna vare sig de vet svaret eller inte (jag själv till exempel) :)

Ok Anders. Tack för ett bra svar! Tyvärr kanske frustrationen över allt detta lågnivåtjafsande tar över ibland. Jag vill verkligen ta in synpunkter från kunniga och pålästa forumdeltagare. Men en viss nivå i debatten är önskvärd. Jag hänger på i tråden och hoppas på en trevlig ton och många tips och råd från de som kan ämnet!

Ok Anders. Tack för ett bra svar! Tyvärr kanske frustrationen över allt detta lågnivåtjafsande tar över ibland. Jag vill verkligen ta in synpunkter från kunniga och pålästa forumdeltagare. Men en viss nivå i debatten är önskvärd. Jag hänger på i tråden och hoppas på en trevlig ton och många tips och råd från de som kan ämnet!

Jag borde egentligen radera ditt inlägg, eftersom jag skrev att det förra var det sista, men jag låter det vara kvar eftersom det precis beskriver hur tanken är med dessa trådar :) (Dessutom skulle det blir jättekonstigt om jag raderar inlägget och ändå svarar på det.)

Vi som använder Sony (även fuskare som jag som kör NEX och inte tjockkamerorna) vill förstås att Sony ska leva och frodas, och jag tror helt ärligt att forum som detta kan påverka både potentiella köpare och handlare som säljer kameror. Det är inte till fördel för Sonyanvändare om det inte finns några handlare som vill sälja Sonys kameror, och om en handlare eller köpare gör en enkel Googlesökning på Sonys kameror i Sverige lär dessa monstertrådar dyka upp i resultaten.

Alltså - vill ni att Sony ska kunna fortsätta sälja kameror i Sverige tjänar ni på att hålla det här forumet på en sansad nivå :)

Observera att jag inte har några som helst belägg för mitt påstående att Sony säljer färre kameror p.g.a. trams i Fotosidans forum - det är ett antagande från min sida.

Hej på er
För att få igång detta forum igen och för att slippa gå tillbaka till den gamla tråden beträffande vad vi vet om kommande A99 och vad vi spekulerar i kan väl någon kunnig och insatt i ämnet skriva ner vad vi vet till dags datum.
Själv väntar jag med spänning på kommande kamerasläpp från Sony då jag känner att det hade varit trevligt att uppgradera mig från min A900 och nex5 (om det kommer en FF nex vill säga).
Min önskan beträffande A99 är följande (några önskningar).
- Samma ergonomi som A900 (med vertikalgrepp) då jag anser det vara det bästa greppet på marknaden.
- Skärm som går att vinkla så som nex.
- Bättre ISO prestanda än A900 på höga iso.
- Så många funktionsstyrningar som möjligt på kameran för snabba justeringar, inte gömma undan dom i menyer mm.
- Trådlös uppkoppling till datorn i studion och samkörning med Adobe CS och CaptureOne.
- Styrning av externa blixtar från kameran utan att behöva koppla in en på toppen.

Är själv inte så intresserad av filmegenskaper för A99 då min nex och Canon (filmkamera) löser detta.

Patrik

Nu kanske jag slår in öppna dörrar bland er Sonykännare men den senaste spekulationen som jag hittat finns här

http://www.sonyalpharumors.com/sr5-full-a99-specs/

De specarna är ju ganska välkända vid det här laget. Men jag fattar det som att dessa är nästintill slutgiltiga. Jag skriver "nästintill" eftersom det oftast brukar vara någon detalj som ändras.
730 gr för en 24Mp FF är ju ganska låg vikt.

Jag tror A99 kommer att hamna väldigt långt ifrån A900 vad gäller det mesta. Både på gott och ont.

//Lennart

Då ska jag bidra med en liten bit information om den kommande "A99:an" (dock inte så liten kanske, det gäller en av de allra mest diskuterade egenskaperna):
Kommer EVF:en att vara förbättrad i jämförelse med A77:ans?

Svaret kommer från en en mycket seriös källa, vars förutsägelser jag sedan ett flertal år tillbaka i tiden kunnat konstatera varit 100% korrekta. Förutsatt att man plockar bort alla datumangivelser - vilket man förstås ALLTID ska göra eftersom tillverkarna själva hela tiden ändrar på dessa. Har därför goda skäl till att hålla nedanstående för sant.

Således den korta frågan: Kommer EVF:en att.vara förbättrad i jämförelse med A77:ans?
Det ännu kortare svaret: Ja! :)

Är övertygad om att alla skulle vilja ha lite fler detaljer om detta, inkl undertecknad förstås. Ska självklart försöka att fiska fram lite mer... :)

---
Poängen med den här tråden är att prata om den kommande A99 och dess funktioner, så fråga på om du har något att fråga om. Jag är fullständigt övertygad om att det finns Sonyanvändare som gärna svarar på frågorna vare sig de vet svaret eller inte (jag själv till exempel) :)
Men afe, det hoppas jag verkligen inte! Alltså att man SKRIVER SVAR om något man inte vet. Gör du t.o.m. detta själv, så aja baja! Då ska man förstås SKRIVA FRÅGOR istället!

Jag upprepar min gamla huvudregel nr 1 om vad som är det allra viktigaste med ett SVAR, ifall det ska vara av något som helst värde för någon (eller ännu värre - leda till felbeslut).

Skriv aldrig, aldrig, ALDRIG om någonting som du inte vet!!!

Annat än frågor förstås. Det stora antalet av självsäkra påståenden baserade på en total okunskap om ämnet ifråga - således enbart enbart baserat på tro, önsketänkande och okunnighet - och därmed helt meningslösa inlägg, är numera förskräckkande. :-(

Alla dessa skräpinlägg är enligt min mening mycket värre än ett och annat Off-Topic inläggl (förutsatt att det är skrivet av någon som vet vad han/hon talar om förstås).

Till sist tycker jag att det var en utomordentligt bra idé att skriva "sansad" redan i ämnesrubriken... :)

Hmm, inser att detta inlägg ev. kanske kan komma att ge lite moderatorbekymmer, eller? Men jag är säker på att moderatorer hela tiden kommer att stöta på en massa mer eller mindre otydliga gränsfall, så det är väl bara att börja öva på att skaffa sig en för sammanhanget lagom flexibilitet. :)

/Gunnar
.

Jodå, klart man ska skriva svar på saker man inte helt är expert på och vet. Särskilt i en spekulationstråd. Det kan vara mycket givande och många kan svara lite och man måste våga säga saker som efteråt kan visa sig felaktiga, de kommer med säkerhet korigeras i så fall.

Nu byter vi tillbaka till den gamla trevliga stämningen istället. Tyckte det kändes lite vresigt faktiskt med versaler i fetstil osv. för en bagatell. Kom igen nu, jag vill se den gamla Gunnnar igen :)

/Mats

Hej på er
För att få igång detta forum igen och för att slippa gå tillbaka till den gamla tråden beträffande vad vi vet om kommande A99 och vad vi spekulerar i kan väl någon kunnig och insatt i ämnet skriva ner vad vi vet till dags datum.
Själv väntar jag med spänning på kommande kamerasläpp från Sony då jag känner att det hade varit trevligt att uppgradera mig från min A900 och nex5 (om det kommer en FF nex vill säga).
- Samma ergonomi som A900 (med vertikalgrepp) då jag anser det vara det bästa greppet på marknaden.
- Så många funktionsstyrningar som möjligt på kameran för snabba justeringar, inte gömma undan dom i menyer mm.
- Trådlös uppkoppling till datorn i studion och samkörning med Adobe CS och CaptureOne.
- Styrning av externa blixtar från kameran utan att behöva koppla in en på toppen.

Är själv inte så intresserad av filmegenskaper för A99 då min nex och Canon (filmkamera) löser detta.

Patrik

Sony har definitivt hittat sitt signum vid det här laget och det går att få en ganska klar bild hur A99 komer att bli, trots att Sony varit väldigt skickliga på att hålla utvecklingsarbetet hemligt.

A99 kommer att likna A77 väldigt mycket. Möjligen aningen större.

Vertikalgrepp kommer att vara världsklass, fast kanske med lite annan konstruktion där

Jag har haft A900 med VG-C900AM och har nu en A77 med greppet VG-C77AM och kan försäkra att det är precis lika fantastiskt och välbyggt som det till A900. kamerakroppen är dock lite kortare på A77 så det kan upfattas som lite klumpigare, men ingen stor skillnad.

Vad gäller externa kontroller så hoppas jag främst på att 1/2/3-lägena på programratten kommer tillbaka, men då det numera finns så många funktioner i kamerorna så får det förmodligen inte plats, utan vi får nöja oss med MR som på A700 och A77.

Extern kontroll för SSS av/på kommer inte att finnas, men det går ju att tilldela funktionen till en minnesplats, så då blir det snabbt tillgängligt ändå.

Självklart kommer bildkvaliten och framförallt lågljusegenskaperna att vara avsevärt bättre än A90 och därtill en massa ny funktioalitet.

Videoimplementationen är en huvudfunktion på den här kameran och med ett komplett program av tillbehör som passar.

Snabbheten lär också bli bra. Snabb framerate på 10 fps och rapphet på andra sätt.
Dubbla minneskort. SD + SD/MS

Mycket avancerad Autofocus med någon ny teknik sm ingen vet så mycket om ännu.

Ny tillbehössko för blixt och andra tillbehör som är standard ISO och en medföljande adapter för att använda Sony/Minolta-blixtar med iISO hot-shoe.

Pris gissar jag på att kamerahus kommer kosta 24995 kr i Sverige vid introduktionen och kommer att finnas tillgänglig första veckan i november och att sedan priset kommer att droppa till 22950 eller så och i mars är nere i 20000. Förhoppningsvis kommer den i ett prisvärt kit också, men jag är orolig för att det blir med 28-75SAM som inte är bra i dagens utförande med den gamla typen av långsam AF-motor. Hoppas det blir uppgraderat i samband med detta, då kan det vara bra.

Så långt är det nog inga större överraskningar, men jag tror Sony har betydligt mer i bakfickan.

Riktigt "awesome" funktioner som det ryktats om är möjligheten att ta högkvalitativa stillbilder med full upplösning mitt under filmning uan att störa filmningsfunktionen, samt att sökarilden blir flytande och helt ostörd även under serietagning.

Jämfört med A77 kommer säkert minnesbufferten att vara större och med snabbare processorer och skrivning till korten så kommer rapphetskänslan att vara mycket påtagligare än i A77.

Det är den ena av mina förhoppningar.

Den andra är bildkvalitet i särklass med de där lite kryptiska beskrivningarna
•New multi-segment low pass filter
•Photodiode expansion technology
•Light concentration technology

Det kan betyda svagare AA-filter utåt kanterna och grundare photositer som ger bättre resultat med vidvinklar och ökar ljuskänsligheten.

Det kan också vara pixel-binnin så kameran kan ta bilder i lägre upplösning men ändå utnyttja alla pixlar för ljusinsamling, vilket också kan användas i video för att få betydligt bättre lågljusegenskaper och mindre aliasing vid filmning.

Och något mer överraskande.

Sammantaget kan det innebära ett otroligt stort lyft i bildkvalitet på höga ISO. Äntligen en mer högupplöst kamera med lågljusegenskaper i närheten av de snabba lågupplöstafullformatarna 1DX och D4.

Tack vare sin snabbhet och bra lågljusegenskaper kan det vara så att A99 helt enkelt hamnar mitemellan 5Dmk3 och 1DX, respektive D800 och D4. Alltså ett helt nytt segment som inte funnits förut, fast ändå prissatt aningen under 5D3 och D800 och därmed bara en dryg tredjedel av priset för de större kamerorna från Nikon och Canon.

Sen att sony också jobbar på med otroligt mycket NEX-nyheter, fler objektiv och en helt ny infrastruktur med video-grejer gör det här väldigt intressant.

Jag tror sonys presentation på onsdag kommer att vara revolutionerande och sätta fokus på Sony inom kameraindustrin på ett helt annat sätt än tidigare, vilket jag också rubbar maktpositionerna på kameramarknaden i stort.

Saken är att vi inte vet egentligen nånting med säkerhet, men jag tror det kommer att bli chockartade nyheter för väldigt många.

/Mats

Bara fyra dagar kvar

Snart så mina damer och herrar! Det har varit extremt mycket spekulationer om A99. Då ska ja ge er lite fakta istället :) den kommer att vara svart, och ha FF världens fjantigaste slutarljud. Men den kommer att vara mycket potent gällande stillbildskvalité och filmkvalité. Batterikapacitén kommer att vara betydligt sämre än t.e.x D800 och 5Dmk3 pga allt lull lull. Autofokusen kommer INTE att kunna matcha 5DMK3 gällande snabbt rörliga motiv pga endast 11 korslagda punkter och ja... Det är ingen annan kamera förutom 1DX som kan matcha 5D3 för den delen heller. Iso då? Kommer att bli mycket bra! Helt i klass med dom bästa kameror på marknaden! Detta inlägg vill jag inte ha betalt för, utan gör detta helt "pro bono".

Snart så mina damer och herrar! Det har varit extremt mycket spekulationer om A99. Då ska ja ge er lite fakta istället :) den kommer att vara svart, och ha FF världens fjantigaste slutarljud. Men den kommer att vara mycket potent gällande stillbildskvalité och filmkvalité. Batterikapacitén kommer att vara betydligt sämre än t.e.x D800 och 5Dmk3 pga allt lull lull. Autofokusen kommer INTE att kunna matcha 5DMK3 gällande snabbt rörliga motiv pga endast 11 korslagda punkter och ja... Det är ingen annan kamera förutom 1DX som kan matcha 5D3 för den delen heller. Iso då? Kommer att bli mycket bra! Helt i klass med dom bästa kameror på marknaden! Detta inlägg vill jag inte ha betalt för, utan gör detta helt "pro bono".

Insiktsfullt inlägg Mahdad!

Kommer du att vara den första på FS som får hålla i kameran i verkligheten nere i Köln?

Lite justeringar bara.
Det har INTE varit extremt mycket spekulation, snarare precis tvärtom.

Inget uppseendeväckande alls har läckt ut som get upphov till spekulation.
Sony håller så tätt som (borttaget ordval för att slippa bli utslängd) vilket är rätt häftigt. Jag tror de har något extremt på gång!

Jämfört med spekulationerna kring A77 är det ingenting. Där vändes kameran ut och in på ett år innan den äntligen kom och då var varenda grej dissikerad in i minsta detalj.

Förmodligen rätt om batteriet, men det är ändå en ickefråga tack vare sony överlägsna infolithium-teknik och det faktum att det går att sätta tre st. NP-FM500H batterier i kameran med vertikalgreppet, så det kommer att räcka hur länge som helst.

AF! :)
Jo, Canon är herre på täppan i den grenen och det skulle vara förödmjukande om de blev slagna på hemmaplan av en uppstickare, eller hur?

Vet inte riktigt där om det överhuvudtaget går att göra bättre för det är tydligen så förbaskat bra.
Däremot har Sony ett par ess i rockärmen eftersom AF-sensorerna aldrig får någon blackout alls, vilket de får i alla DSLR-kameror. Det gör att predictive-AF algoritmerna är fullständigt onödiga, så hur bra Canons sådana är så är det i slutändan ändå bara gissningar, medan Sonykameran sitter med facit på hand.

Det gör att tekniken som sådan gör det möjligt att förbättra det till en nivå som ingen DSLR ens teoretiskt kan nå.

Snabbheten i reaktionerna hos AF-systemet kommer Sony att kunna matcha.
De är rätt bra på motivigenkänning också.

Om de lyssnat tillräckligt på erfarna sportfotografer och infört sådana funktioner är en annan sak.

Kommer att duga åt mig i alla fall, men kanske inte slå Canons.

/Mats

Hej på er

Patrik
Svarar på dina frågor i tur och ordning (baserat på vad som hittills kommit fram).
A900 har en suverän yttre ergonomi. Men det har A77:an verkligen också (för mina händer), och A8X (eller vad den kan komma att kallas) kommer att (som man förstås har kunnat inse hela tiden) bli världens lättaste fullformatare av "tjockkameratyp" (det finns ju som bekant rykten även om en NEX FF).

Med sitt "Quick Navi" system är också A900:ans inre ergonomin helt underbar. Tyvärr går "Quick Navi" inte helt ihop med liveview, som ju blivit så viktigt nu. Sony har dock enligt min uppfattning gjort ett väldigt gott jobb med detta på A77 - dom har tänkt igenom VÄLDIGT mycket (dock inte allt för alla, förstås...). Jag upptäckte efter ett tag att A77:an faktiskt också har ett "Quick Navi Light" system, men det verkar inte som att så många andra (inga?) har hittat detta (håller på att skriva om detta och om en massa annat jag funnit medan jag haft förmånen av att kunna disponera en A77). A8X kommer sannolikt att ha fler direktknappar än A900:an, eftersom jag tror att redan A77:an har detta (har dock ingen A900 själv, så jag har inte räknat).

Du kan högst sannolikt räkna med att den kommer att ha en skärm av samma typ som den på A77, dvs mycket mera flexibel än den på NEX:arna. Den har en inre platta med dubbla gångjärn plus en yttre kulled, vilket gör den till den särklassigt bästa man kan hitta (får skriva någonannastans varför), och den är mycket robust byggd till skillnad från de flesta, ehhh..., alla andra... :)

Att hög-ISO-presanda kommer att var bättre än på A900 kan du vara tämligen förvissad om.

Eftersom A8X kommer att ha så väldigt mycket fler funktioner och möjligheter än vad A900 har, så går detta inte att jämföra rakt av. Jag tyckte att det gick lätt att vänja sig vid A77:ans knappar och menyer, men eftersom den har så väldigt många fler funktioner och möjligheter så får du räkna med en längre inlärningstid jämfört med en DSLR-kamera innan du har lärt dig flertalet. Vilket inte alls är detsamma som att den är svår att komma igång med - den är snarare lättare! Och står du frågande så trycker du bara på "?"-knappen. Då får du svar på vad den knapp, funktion eller menyval du håller på och jiddrar med faktiskt gör. Ifall Sony nu inte har hotats med att få på skallen ifall de sätter på en "?"-knapp på en "pro-kamera". :)

Tethering är fortfarande ett frågetecken. D7D, A700, A850 och A900 är de enda som hittills haft detta. Det var en besvikelse att A77 inte också fick det (min bedömning är dock att denna funktion skulle vara möjlig att implementera mha en FW uppdatering).
Vi får väl anse det vara troligt att A8X kommer att ha denna möjlighet (eller ev. senare komma att bli kompletterad med denna funktion via FW).

Trådlös styrning kommer den att ha (till skillnad från A850 och A900) utan att man behöver koppla in någon kontroller eller blixt på toppen. Den kommer att vara försedd med en inbyggd blixt.

Edit: Såg att du redan fått svar medan jag skrev. Kan bara sitta korta stunder framför datorn och skriva småbitar i taget f.n. Men, som sagt, bättre ett svar för mycket än inga allls! :)
.
.

Senast ändrad:
Jag förstår fortfarande inte riktigt vad de tänker använda de fasdetekterande AF-sensorerna på sensorn till. Just förklaringen till dessa tycker jag är nästan mest intressant, då man kan anta att de måste hittat på nåt rätt speciellt för att ha nån nytta av dem.

afe, det är jag också intresserad av. Det finns inte tillräckligt med info för att det ska gå att göra någon rimlig förutsägelse (det kan peka åt så väldigt många olika håll) så jag avvaktar för min del när det gäller detta.
.
.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar