Hej på er
För att få igång detta forum igen och för att slippa gå tillbaka till den gamla tråden beträffande vad vi vet om kommande A99 och vad vi spekulerar i kan väl någon kunnig och insatt i ämnet skriva ner vad vi vet till dags datum.
Själv väntar jag med spänning på kommande kamerasläpp från Sony då jag känner att det hade varit trevligt att uppgradera mig från min A900 och nex5 (om det kommer en FF nex vill säga).
Min önskan beträffande A99 är följande (några önskningar).
- Samma ergonomi som A900 (med vertikalgrepp) då jag anser det vara det bästa greppet på marknaden.
- Skärm som går att vinkla så som nex.
- Bättre ISO prestanda än A900 på höga iso.
- Så många funktionsstyrningar som möjligt på kameran för snabba justeringar, inte gömma undan dom i menyer mm.
- Trådlös uppkoppling till datorn i studion och samkörning med Adobe CS och CaptureOne.
- Styrning av externa blixtar från kameran utan att behöva koppla in en på toppen.
Är själv inte så intresserad av filmegenskaper för A99 då min nex och Canon (filmkamera) löser detta.
Patrik
Sony har definitivt hittat sitt signum vid det här laget och det går att få en ganska klar bild hur A99 komer att bli, trots att Sony varit väldigt skickliga på att hålla utvecklingsarbetet hemligt.
A99 kommer att likna A77 väldigt mycket. Möjligen aningen större.
Vertikalgrepp kommer att vara världsklass, fast kanske med lite annan konstruktion där
Jag har haft A900 med VG-C900AM och har nu en A77 med greppet VG-C77AM och kan försäkra att det är precis lika fantastiskt och välbyggt som det till A900. kamerakroppen är dock lite kortare på A77 så det kan upfattas som lite klumpigare, men ingen stor skillnad.
Vad gäller externa kontroller så hoppas jag främst på att 1/2/3-lägena på programratten kommer tillbaka, men då det numera finns så många funktioner i kamerorna så får det förmodligen inte plats, utan vi får nöja oss med MR som på A700 och A77.
Extern kontroll för SSS av/på kommer inte att finnas, men det går ju att tilldela funktionen till en minnesplats, så då blir det snabbt tillgängligt ändå.
Självklart kommer bildkvaliten och framförallt lågljusegenskaperna att vara avsevärt bättre än A90 och därtill en massa ny funktioalitet.
Videoimplementationen är en huvudfunktion på den här kameran och med ett komplett program av tillbehör som passar.
Snabbheten lär också bli bra. Snabb framerate på 10 fps och rapphet på andra sätt.
Dubbla minneskort. SD + SD/MS
Mycket avancerad Autofocus med någon ny teknik sm ingen vet så mycket om ännu.
Ny tillbehössko för blixt och andra tillbehör som är standard ISO och en medföljande adapter för att använda Sony/Minolta-blixtar med iISO hot-shoe.
Pris gissar jag på att kamerahus kommer kosta 24995 kr i Sverige vid introduktionen och kommer att finnas tillgänglig första veckan i november och att sedan priset kommer att droppa till 22950 eller så och i mars är nere i 20000. Förhoppningsvis kommer den i ett prisvärt kit också, men jag är orolig för att det blir med 28-75SAM som inte är bra i dagens utförande med den gamla typen av långsam AF-motor. Hoppas det blir uppgraderat i samband med detta, då kan det vara bra.
Så långt är det nog inga större överraskningar, men jag tror Sony har betydligt mer i bakfickan.
Riktigt "awesome" funktioner som det ryktats om är möjligheten att ta högkvalitativa stillbilder med full upplösning mitt under filmning uan att störa filmningsfunktionen, samt att sökarilden blir flytande och helt ostörd även under serietagning.
Jämfört med A77 kommer säkert minnesbufferten att vara större och med snabbare processorer och skrivning till korten så kommer rapphetskänslan att vara mycket påtagligare än i A77.
Det är den ena av mina förhoppningar.
Den andra är bildkvalitet i särklass med de där lite kryptiska beskrivningarna
•New multi-segment low pass filter
•Photodiode expansion technology
•Light concentration technology
Det kan betyda svagare AA-filter utåt kanterna och grundare photositer som ger bättre resultat med vidvinklar och ökar ljuskänsligheten.
Det kan också vara pixel-binnin så kameran kan ta bilder i lägre upplösning men ändå utnyttja alla pixlar för ljusinsamling, vilket också kan användas i video för att få betydligt bättre lågljusegenskaper och mindre aliasing vid filmning.
Och något mer överraskande.
Sammantaget kan det innebära ett otroligt stort lyft i bildkvalitet på höga ISO. Äntligen en mer högupplöst kamera med lågljusegenskaper i närheten av de snabba lågupplöstafullformatarna 1DX och D4.
Tack vare sin snabbhet och bra lågljusegenskaper kan det vara så att A99 helt enkelt hamnar mitemellan 5Dmk3 och 1DX, respektive D800 och D4. Alltså ett helt nytt segment som inte funnits förut, fast ändå prissatt aningen under 5D3 och D800 och därmed bara en dryg tredjedel av priset för de större kamerorna från Nikon och Canon.
Sen att sony också jobbar på med otroligt mycket NEX-nyheter, fler objektiv och en helt ny infrastruktur med video-grejer gör det här väldigt intressant.
Jag tror sonys presentation på onsdag kommer att vara revolutionerande och sätta fokus på Sony inom kameraindustrin på ett helt annat sätt än tidigare, vilket jag också rubbar maktpositionerna på kameramarknaden i stort.
Saken är att vi inte vet egentligen nånting med säkerhet, men jag tror det kommer att bli chockartade nyheter för väldigt många.
/Mats