Annons

Sony RX 100 mk iii

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, om det inte kommer någon modul som gör det möjligt via USB-kontakten, men det känns inte så troligt.

Jag har inte kopplat in en extern mikrofon någonsin, men känner mig lite begränsad. Annars tror jag det är denna kameran som gör att jag kommer lämna NEX-6 hemma i sommar.

RX100 kostade 6200 kr när den kom för två år sedan, så med tanke på EVF och förhoppningsvis bättre objektiv är 8000 kr nog rimligt.

8000 kr för RX100M3 känns lite väl svettigt jämfört med vad RX100M2 kostar (ca: 5600 kr) men jag tror att priserna kan gå ned relativt snabbt efter att det första hypen har lagt sig. Man kan ta USA som exempel, där skiljer det "bara" $100 mellan M2 och M3, så med tanke på vad M2 kostar så "borde" M3 kosta runt 6500 kr.

Har RX100-kamerorna förresten mic-ingång och hörlursuttag, nån som vet? Har den HDMI ut?

Jag tycker de här små kompakterna börjar bli riktigt intressanta. Suverän bildkvalitet för det lilla formatet och RX10 inte minst är ju grym att filma med, men är lite stor och klumpig. Kan den här göra det lika bra, eller ännu bättre, så är det en succé. Bra också med den större bländaren som även på en såpass liten sensor kan ge smörig bakgrund.

/Mats

Hej
Tråden berör ju RX 100 III och den har INTE mikrofoningång eller uttag för hörlurar
Sedan skriver du plötsligt om RX10 !, vad har den här att göra.
RX10 är ju en "bull-kamera" om man uttrycker sig i "TV-snackstermer"

Det är mycket synd att Sony gjorde bort sig på modell 3. Att ta bort tillbehörsskon och sätta dit en ynklig blixt.......
Nu är den inte lika intressant längre, man får nöja sig med en RX II, men den har så dålig vidvinkel

Kan någon säga hur 28 mm vidvinkel som det är på RX II blir om man sätter dit en 0,7x vidvinkeladapter?

Jag vet att 0,7 på en 24 mm blir typ 17 mm (LX7)

Nej, om det inte kommer någon modul som gör det möjligt via USB-kontakten, men det känns inte så troligt.

Hej
Ja det är mycket synd.
Jag som filmar till 90 procent vill gärna ha en extern stereo-mikrofon, för att kunna sätta på en yllestrumpa mot vindbruset (åskan)
Man får vänta och se om version 4 blir bättre, för den lär nog komma snart...

Ursäkta.
Efter att kollat på x10 så ser jag att den har mycket gemensamt med RX 100 mk3, men va dyr den va !!!, och ändå ingen "äkta" systemkamera

Konstant f2.8, fet zoom, bra features för filmning och framförallt inbyggda ND-filter. Billigare finns i vart fall inte.

BTW,
Jag har varit sjukt sugen på en RX100iii och iprincip bestämt mig för den. Men igår kom ju rycktet om att Panasonics LX8 komer filma 4K. Det ger verkligen rx100iii en match, annars hade den varit ohotad i kompaktsegmentet imo.

Hej
Tråden berör ju RX 100 III och den har INTE mikrofoningång eller uttag för hörlurar
Sedan skriver du plötsligt om RX10 !, vad har den här att göra.
RX10 är ju en "bull-kamera" om man uttrycker sig i "TV-snackstermer"

Det är mycket synd att Sony gjorde bort sig på modell 3. Att ta bort tillbehörsskon och sätta dit en ynklig blixt.......
Nu är den inte lika intressant längre, man får nöja sig med en RX II, men den har så dålig vidvinkel

Kan någon säga hur 28 mm vidvinkel som det är på RX II blir om man sätter dit en 0,7x vidvinkeladapter?

Jag vet att 0,7 på en 24 mm blir typ 17 mm (LX7)

Det är väl naturligt att ta upp andra kameror att jämföra med.

RX10 har massa grejer optimerade för filmning som RX100II inte har, bl.a. utläsning av hela pixelmängden osv. Nackdelen med den är precis som du säger att den är stor och klumpig (i jämförelse), så om nu Sony lyckats bygga in samma funktionalitet i RX100III så är det ju fantastiskt.

Fast utan mic-ingång och att tillbehörsskon är bortplockad så minskar ju attraktionen. klart man kan använda en extern recorder och synka ljudet i post, men det är en stor fördel att få in det riktiga ljudet tillsammans med filen direkt.

Jag begriper mig inte på Sony. De släpper nya förbättrade modeller där vissa grejer är fantastiska, men så av nån anledning plockar de bort nån viktig funktion, som tillbehörsskon i det här fallet. Underligt minst sagt. Sen finns det att välja på flera olika modeller, antingen bra ljud eller bra vidvinkel typ, men inte båda i samma kamera. Begriper inte den här strategin, det är likadant inom andra kamerasegment.

/Mats

Inbyggd EVF och blixt är nog mer säljande argument för de flesta den här kameran riktar sig till än en tillbehörssko de sällan eller aldrig kommer använda. Ska man ändå hänga på extraprylar och dylikt för mer avancerad filmning är nog RX10 ett bättre val - den är en ruggigt bra videokamera, men kanske inte lika rolig för stillbild.

Senaste uppdateringen om LX8ans brännvidd på 24-90 F2.0-2.8 tror jag dödar mitt intresse för rx1ooiii helt om inte codecen visar sig vara helt kass på LX8 eller Sonyn har ytterligare ett ess i rockärmen.
Sjukt, för två dagar sedan var jag helt övertygad och skulle jag förboka, nu kommer jag sitta still tills bägge släppts.

http://www.43rumors.com/ft4-new-lx8-has-a-24-90mm-f2-0-2-8-lens/

(vilket kanske är bra för jag har redan tre Sonykameror i skåpet, måste få lite mångfald ;) )

Ja, jag tycker prisökningen mot II:an är väl saftig. Vare sig specarna på LX8 stämmer eller ej så kommer säkert något sådant från Pana snart, liksom från Nikon. Då kan Sony bli tvungen att sänka priset, eller också har man andra alternativ.

Ja, jag tycker prisökningen mot II:an är väl saftig. Vare sig specarna på LX8 stämmer eller ej så kommer säkert något sådant från Pana snart, liksom från Nikon. Då kan Sony bli tvungen att sänka priset, eller också har man andra alternativ.

Prisökning? RX100II + sökare kostar 5580 + 3790 = 9370. III har dessutom bättre filmning, ljusstarkare optik mm (men ingen tillbehörssko och kortare zoom).

Om LX8 har lika stor sensor blir den definitivt en stark konkurrent (beroende på övrig prestanda förstås).

Prisökning? RX100II + sökare kostar 5580 + 3790 = 9370. III har dessutom bättre filmning, ljusstarkare optik mm (men ingen tillbehörssko och kortare zoom).

Externa sökare har alltid kostat mycket mer än att få den inbyggd. Däremot, vad man anser vara ett rimligt pris beror på var och en. Tycker man om kameran och tycker att priset är helt OK är det väl bara att köpa?

Är också rätt besviken på att tillbehörsskon rök. Har RX100 idag och har väntat på att ver 3 skulle släppas ungefär sedan ver 2 släpptes, med framförallt vinklingsbar skärm + möjlighet att sätta på extern mic som främsta syften. Ja detta finns ju på ver 2 men då kändes hoppet för litet och pengarna för mycket, och jag går inte och köper en gammal kamera idag.. Planen var att vänta in ver 3 med ytterligare ett snäpp bättre prestanda och samtidigt komplettera med en mic. Är redan idag nöjd med ver 1 men just ljudet lämnar en hel del att önska, speciellt utomhus.

En annan tanke är att visst är det otroligt coolt och imponerande att de fått in en pop-up EVF i det lilla huset, men är det ens något som kommer till användning? En vinklingsbar skärm är ju toppen för filmning i låga vinklar osv men en sökare på en sån liten kamera, där lite av syftet är att fotandet ska vara smidigt (ala point and shoot) känns tveksamt. Starkt solsken, ja visst, där finns kanske en poäng, men redan på första kameran fungerade solljus helt ok med Sunnyläget påslaget. Det blir ju ändå bilder även om man ser lite sämre, ljudet däremot blir ju som det blir när ingen möjlighet för extern mic finns...

Aja, får nog spara slantarna och överleva på ver. 1 ett tag till, även om det finns sug efter att byta upp sig.

Ja inte lätta detta att plocka på RX100-serien alla möjliga fasta grejer, modellen börjar så sakta att öka i vikt, och risken finns att den tappar sin fickvänlighet, RX100 har jag i en liten väska i bältet och jag får känna efter att den finns kvar för jag märker inte av den, så himla smidigt att ha med sig.

Efter så mycket skäll efter det ljussvaga teleläget ( f/4,9 )- så lyssnar Sony och förändrar, Fotoexperter skriker ju efter så ljusstark optik som möjligt, men nu är zoomen för kort i stället, fast dom envetet kör med sina tunga 28-70 på sina riktiga kameror.

Canons G-serie var ovanligt sena med Full-HD-filmning, men flera testare tyckte 1280-720 räckte gott, och det gör det ju faktiskt om man tittar noga, räcker långt för familjefilmning som exempel.

Enda lösningen är nog att använda flera kameror.

//Bengt.

En annan tanke är att visst är det otroligt coolt och imponerande att de fått in en pop-up EVF i det lilla huset, men är det ens något som kommer till användning? En vinklingsbar skärm är ju toppen för filmning i låga vinklar osv men en sökare på en sån liten kamera, där lite av syftet är att fotandet ska vara smidigt (ala point and shoot) känns tveksamt. Starkt solsken, ja visst, där finns kanske en poäng, men redan på första kameran fungerade solljus helt ok med Sunnyläget påslaget. Det blir ju ändå bilder även om man ser lite sämre, ljudet däremot blir ju som det blir när ingen möjlighet för extern mic finns...

RX100 är för mig en resekamera som ska vara liten och smidig och något som jag saknar på M1 och M2 är just en EVF då hälften av bilder tas i starkt solljus. Andra hälften tas i mörka miljöer; på en dunkel restaurang, museum, slottsruin etc. Då kommer det ljusstarka objektivet till användning.

Syftet är nog att både fotograferande och filmning ska vara enkelt, och jag tycker att Sony har prioriterat rätt när dem har valt att uppgradera objektiv och lägga till EVF, extern mic känns inte som ett krav på en "point & shoot". But that's me.

Jag kommer däremot inte att köpa någon RX100 M3 innan priset känns rätt, för mig så måste den gå ned mot närmare 6 tkr.

Någon som köpt den än? Jag måste säga att jag blev lite besviken på att man va tvungen att dra ut sökaren, har liksom inte greppat det förrän jag testade den i butik idag.

Någon som köpt den än? Jag måste säga att jag blev lite besviken på att man va tvungen att dra ut sökaren, har liksom inte greppat det förrän jag testade den i butik idag.

Just det har framgått tydligt i alla filmer som visar kameran, så det är nog du som missat

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar