Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony RX 100 mk iii

Produkter
(logga in för att koppla)
Den har väl lite snabbare processor än föregångarna, så det är inte omöjligt att den laggar lite mindre (fast mk II är inte så seg tycker jag).

Hur var det med RX100MKII har den samma sensortyp som A7-A7r-A7s, RX100MKIII beskrivs att ha samma sensortyp som dom. 1,8-2,8 är ju inte illa eller, tidigare f/4,9 gjorde väl en liten försämring vid max-tele och hur kameran kan teckna detaljer vid filmning bland annat om man måste kompensera med högre Iso inställning.

//Bengt.

I så fall vinner jag inget i bildkvalitet på att uppgradera. De enda jag vinner är EVF och vinklingsbar skärm med Mk3 eller Tillbehörssko och vinklingsbar skärm med Mk2 om jag skulle ta den i stället.
Nja, det kan man ju inte säga nu. Optiken har ju en viss betydelse för bildkvalitén säger de lärde. Det är ju två helt olika objektiv. Den förra hade ju en bedrövlig distorsion i vidvinkelläget.

Nja, det kan man ju inte säga nu. Optiken har ju en viss betydelse för bildkvalitén säger de lärde. Det är ju två helt olika objektiv. Den förra hade ju en bedrövlig distorsion i vidvinkelläget.

Instämmer. Och även om sensorn hade exakt samma prestanda och optiken vore exakt lika skarp så skulle kamerorna bara prestera samma runt 28mm vid annat än rbra ljus. Vid längre brännvidd vinner man ca 1,5 EV i ljusstyrka med III:an vilket translaterar till lägre brus och/eller bättre detaljåtergivning p g a att II:an måste öka ISO under många omständigheter j f med III:an.

Är man bara ute efter 28mm och inte zoomar, alltså där RX100 II och III är lika, borde man nog titta på Ricoh GR (eller vad den nu heter) med APS-C sensor och fast 28mm istället. Vad som är unikt med III:an är just kombinationen av liten storlek, relativt stor sensor och relativt bra ljusstyrka bortom vidvinkelläget.

Kanske lite bättre sensorprestanda pga bättre processor. Jag vet inte men gissar det blir lite bättre vid jömförelse med RX 100 II om alla förutsättningar vore lika. Kanske ungefär som med D4 och D4s

RX100 har en "koventionell" bildsensor, medan RX100 II har en bakbelyst - ger lite lägre brus.

ePhotozine skriver detta om sensorn i RX100 III:
"The camera features a new BIONZ X processor as used in other Sony cameras – this offers improved detail reproduction technology, diffraction reducing technology when using smaller apertures, as well as improved area-specific noise reduction."

Mig förefaller det som att det är ett avsevärt större steg mellan RX100 II och III, än det är mellan RX100 I och II.

****************************************************************************************

Saxar från SAR:

"May 17, 2014
34 Comments
Posted in reviews

All you need to know about the new RX100M3: Has 5 axis stabilization, 3 times faster processing, AA aspherical elements and more!
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

The Sony RX100M3 is still leading the Amazon camera ranking (see the list here). Also the Sony A7s is doing well but is falling behind after reaching top 10 yesterday.

But now let’s take a look to some very interesting info about the camera shared by sites that actually had the RX100M3 in their hands. And there are actually some info I am sure most of you were not aware of like 5axis stabilization and the new “AA” aspherical lens type:

Image Quality:
ePhotozine: The camera features a new BIONZ X processor as used in other Sony cameras – this offers improved detail reproduction technology, diffraction reducing technology when using smaller apertures, as well as improved area-specific noise reduction.

Lens:
Dpreview: Sony is immensely proud of one of the technologies it has developed: the combination of two aspherical lens elements. This has been key to allowing such a wide and bright lens to be built into such a compact design. The lens can focus as close as 5cm at wide-angle and 30cm at the long end of the zoom.
ePhotozine: This is designed to enable better background blur and portrait shots in combination with the brighter f/2.8 aperture at the telelphoto end of the lens – a noticeable improvement over the RX100 and RX100 II.
DSLRmagazine: Note that of these 10 elements (lenses) 9 are aspheric, which certainly represents a record for a compact camera. The up to 3 stop ND filter comes handy seen that the maximum shutter speed is 1/2000.
Trustedreviews: Focusing distance has also improved with it now able to focus within 30cm of a subject at the long end of the zoom.
Photoscala: The lens has 9 aspherical elements and two of them are “AA” (=advanced aspherical). Lens is definitely not a Zeiss Biogon because distortion is corrected in camera.

Autofocus:
ePhotozine: Focus features have been updated to include: Lock on AF – continuously tracks moving subject, Easier auto focus area settings, Eye-detection auto focus for portraits, Auto object framing, MF assist, Focus peaking, and a Zebra mode has been added. You can also customise the size of the of the fous point, setting the size from large, medium and small.
Trustedreviews: Auto-focus performance was as good as we’d expect with the RX100 II locking onto subjects with minimal fuss, even in relatively low-light conditions.

Speed:
Trustedreviews: Claimed to operate three times faster than the previous Bionz engine, the RX100 III maintains a maximum ISO sensitivity of ISO 25,600 and is capable of shooting at up to 10fps in its Speed Priority Continuous Shooting mode.

LCD:
Dpreview: While the LCD has a total of 1.23 million dots, the actual resolution of what you see on the screen is VGA – 921,000 dots worth. The difference between those numbers comes from Sony’s WhiteMagic technology, which has a fourth white pixel, which allows for both a brighter screen along with reduced power consumption.
ePhotozine: The 3inch screen now tilts forwards to enable “Selfie” shots or group shots.

EVF:
Dpreview: At the push of the button, the EVF rises up and turns the camera on and off when you put it back down. If you look right into the EVF on engaging it everything will be blurry, but that’s because you need to ‘pull’ the finder toward you. Once that’s done you’ll be impressed with the quality of this OLED display, despite the 800×600 pixel SVGA resolution (compared to XGA on some other Sony cameras). The company stresses the value of the Zeiss T* coating on the EVF’s outer glass, which attempts to reduce reflection on a finder with no enclosing eyepiece.
ePhotozine: It can be used to switch the camera on when activated. It also features eye-detection. The EVF measures 0.38inches in size, which is larger than most other compact cameras, which tend to use a 0.2inch EVF.
Trustedreviews: It offers a clear, bright view with good clarity, despite the resolution not matching that of the clip-on viewfinder offered for the RX100 II. Fundamentally, it’ll be more than good enough for most users.
Photoscala: There is a bit of lag when you move the camera very fast (but still it’s a very good EVF). And at the end I used the pop-up viewfinder more than I used the external EVF on the predecessor.

Video:
DSLRmagazine: It has clean HDMI output.
Trustedreviews: Dual video recording will also be appreciated by those who’d like to record high quality AVCHD/XAVC S footage alongside a smaller MP4 format file that’s easier to share.

Extra 3mm thickness:
Dpreview: The extra depth of the camera isn’t particularly noticeable though it restricts, still further, the number of pockets into which the camera will comfortably fit.
ePhotozine: The camera will be available with an optional leather case, and a rubber grip that attaches to the front of the camera is also an option.
Photoscala: While the camera became 3mm thicker it only weights 1 gram more than it’s predecessors.

More:
DSLRmagazine It’s the first RX100 series camera with Playmemories APP support.
Another first for the RX100 series is a 5-axis stabilisation system, which should help to ensure steadier movies are created. {Inte vid stillbild tydligen}
Photoscala: Sony didn’t unveil the pricing in Europe yet.

Here are the full updated preorder links to the A7s and RX100M3:
Sony A7s preorder in USA/CA at Amazon (Click here), Adorama (Click here), BHphoto (Click here), Sony (Click here), Sony Canada.
RX100M3 preorders in USA at Amazon (Click here), Adorama (Click here), BHphoto (Click here), Sony (Click here).
RX100M3 preorders in Eu at Sony DE, UK, ES, FR, IT, NL, BE, AT, CH, SE, NO, FI, PT.
RX100M3 in Asia at Amazon Japan.
Sony A7s EU pages (no preorder yet): Sony DE, UK, ES, FR, IT, NL, SE, FI, PL.

SonyAlphaRumors support note: If you use these store links to preorder the camera I will earn a small commission that will help me to cover the cots and if preorders are high also reward me a bit for the daily work I do on SAR. Thanks for your help guys!!!!"

Men allt ovan är mer eller mindre försumbara småsaker, jämfört med detta ENDA OCH STORA:
Skärmen kan vinklas upp så att det blir enkelt att ta "Selfies" med precision.
:)

Senast ändrad:
QUOTE "The camera features a new BIONZ X processor as used in other Sony cameras – this offers improved detail reproduction technology, diffraction reducing technology when using smaller apertures, as well as improved area-specific noise reduction." QUOTE

BIONZ kommer bara påverka JPEG inte råfiler. Brusreduceringen och diffraktionskorrigeringen bl a är för JPEG.

Sedan att kameran är väldigt väl specad f ö, det är intressant.

Ja, det är självklart så. Alla bildbehandlingsgrejer är självklart enbart för jpeg, det är ju först då det är en bild sm kan bildbehandlas. Raw är ju just rådata, en dump av värdena från sensorn. Förstår inte att folk fortfarande blandar ihop det så här. Kommer idéer om att kameran skulle flytta runt pixlar (som inte finns än då det inte är demosaicat) i raw-filen för att ta bort distorsion, eller blandar ihop begrepp som hur mycket brus som genereras med hur bra den inbyggda programvaran är på att dölja det i jpeg-bilden, eller hur stark saturering som läggs på osv.

Konstigt att seriösa testare och fototidningar också blandar hel villt, men att "vi" här fortfarande inte kan hålla isär begreppen är inget annat än underligt och lite sorgligt. Det ska väl inte behöva påpekas att dessa saker enbarrt gäller för jpeg.

Skilj på kamera och bjäfs helt enkelt!

Däremot fastnade jag för det här påståendet.

Lens:
Dpreview: Sony is immensely proud of one of the technologies it has developed: the combination of two aspherical lens elements. This has been key to allowing such a wide and bright lens to be built into such a compact design. The lens can focus as close as 5cm at wide-angle and 30cm at the long end of the zoom.

Det sitter ju ett Zeiss-objektiv på kameran. Hur kan då Sony vara stolta över att de har gjort allt detta? De har ju anlitat Zeiss för att göra objektivkonstruktionen åt dem.

Om det skulle vara så att det är Sony som utvecklat objektivet så är det bara strunt med den där loggan. Zeiss sätter ju inte sitt märke på något som andra har gjort och det skulle vara fullständigt bedrägeri om Sony betalar för att få sätta dit loggan utan att Zeiss gör konstruktionen. Tror jag knappast, det skulle vara ett lågvattenmärke om något och jag tror inte heller Zeiss skulle sjunka så lågt.

Nu är det ju inte Sony som säger det här, utan DpReview, men jag fattar inte hur de resonerar, de borde veta bättre kan man tycka.

/Mats

Det sitter ju ett Zeiss-objektiv på kameran. Hur kan då Sony vara stolta över att de har gjort allt detta? De har ju anlitat Zeiss för att göra objektivkonstruktionen åt dem.

Om det skulle vara så att det är Sony som utvecklat objektivet så är det bara strunt med den där loggan. Zeiss sätter ju inte sitt märke på något som andra har gjort och det skulle vara fullständigt bedrägeri om Sony betalar för att få sätta dit loggan utan att Zeiss gör konstruktionen. Tror jag knappast, det skulle vara ett lågvattenmärke om något och jag tror inte heller Zeiss skulle sjunka så lågt.

När jag pratade med en Zeiss-representant vid lanseringen av A77 så gjorde han stor skillnad mellan Zeiss-objektiv och Sony-objektiv som gjorts i samarbete med Zeiss. Bland annat så är det olika slags autofokusmotorer i objektiven eftersom de jobbar olika med hur linserna rör sig.

Jag vet inte exakt hur samarbetet mellan Sony och Zeiss fungerar, men för Leica och Panasonic fungerar det så att Panasonic skickar ritningar mm till Leica som sedan godkänner att objektivet får bära deras varumärke. Panasonic/Leica 42,5 mm f/1,2 blev försenad och dyrare än först tänkt för att Leica underkände den första konstruktionen.

Nej det är inte så att Zeiss behöver vare sig rita eller tillverka objektivet i sin(a) tyska fabriker för att få bära namnet. SonyZeiss tillverkas av Sony. Många Zeiss objektiv förstår jag tillverkas av Cosina och Hartblei (
Ukraina) har fått sätta Zeiss logga på vissa av deras objektiv. Vad jag förstått sker den fysiska tillverkningen av många Zeissobjektiv hos Cosina inte av Zeiss själva i en egen fabrik. Så det är inte så enkelt som man kan tycka. Nu är inte Zeiss ensamma om detta. Vissa Sony objektiv är samma som Tamron men med t ex annan AF motor. Om de tillverkas på Sonyfabrik eller Tamronfabrik eller annan vet jag inte. Pentax gör samma sak med en kosmetisk förändring av Tokina objektiv med ibland annan fokusmotor och tar också mycket mer betalt för detta. Likaså är det inte osannolikt att vissa enklare Nikonobjektiv i varje fall också görs av en tredje part men sådan information delas inte. Samma gäller, har jag förstått, vissa kompaktkameror där de tillverkas av Casio under olika namn och detta har tydligen omfattat vissa av bl a Nikons superzoomkompakter och Pentax ditto. Med tanke på objektivkonstruktionen och specarna ter det sig sannolikt att objektivet i Olympus XZ-1 och 2 delas med Pentax MX. Likaså är "Made in Germany" Leica M serien till stor del tillverkad i Portugal.

Sammanfattning: om man bryr sig är det alltså väldigt svårt att veta vem som gjort vad och var den avgörande delen av något är tillverkad då slutmonteringslandet brukar stå.

Man måste helt enkelt se förbi märkesnamn och bedömma varan på dess egna meriter.

Ja, det verkar ju rimligt (Magnus). Vad jag förstått och är relativt säker på är att Zeiss definitivt är med i den optiska konstruktionen, annars är det inte Zeiss.

Sedan runtomkringverket med elektronik och fokusdrivning osv. är det Sony som gör. Det är en avgörande skillnad mot tredjepartsobjektiv att Sony gör detta själva med originalspecifikationer.

Det är såklart ett samarbete där som i det här fallet Sony konstruerat kameran och om inte annat har en specifikation för hur objektivet ska vara och att det görs tilsammans med Zeiss. Kan vara lite eller mycket, men att Zeiss inte skulle vara inblandade i den optiska konstruktionen är inte möjligt.

Var tillverkning sker är inte så styrande. I det här fallet tillverkas de i Japan av Cosina, men det är fortfarande Sony-prylar. Zeiss-märke utan att det är konstruerat av Zeiss tror jag inte alls på.

Exemplet med Tamron är en helt annan femma. Klart att en tillverkare kan köpa en färdig komponent, eller hel produkt för den delen och sedan applicera sitt varumärke på den. Det är helt korrekt och legitimt och mycket vanligt i massor av brancher Att däremot sätta en annan tillverkare logga på en sak som man själv levererar kan inte göras utan att det verkligen kommer från den angivna tillverkaren.

I fallet Tamron så är inte det varumärket så starkt att det tillför något utöver Sony, vilket det är när det gäller Zeiss.

Precis som att i Porsche kan man välja på vanlig stereo eller Bose. Den "vanliga" står det Porsche på, men den är i själva verket utvecklad och tillverkad av Philips, medan med Bose är det så att det varumärket är starkare på ljudsidan och något som tillför något utöver bilmärket.

/Mats

Nej det är inte så att Zeiss behöver vare sig rita eller tillverka objektivet i sin(a) tyska fabriker för att få bära namnet. SonyZeiss tillverkas av Sony. Många Zeiss objektiv förstår jag tillverkas av Cosina och Hartblei (
Ukraina) har fått sätta Zeiss logga på vissa av deras objektiv. Vad jag förstått sker den fysiska tillverkningen av många Zeissobjektiv hos Cosina inte av Zeiss själva i en egen fabrik. Så det är inte så enkelt som man kan tycka. Nu är inte Zeiss ensamma om detta. Vissa Sony objektiv är samma som Tamron men med t ex annan AF motor. Om de tillverkas på Sonyfabrik eller Tamronfabrik eller annan vet jag inte. Pentax gör samma sak med en kosmetisk förändring av Tokina objektiv med ibland annan fokusmotor och tar också mycket mer betalt för detta. Likaså är det inte osannolikt att vissa enklare Nikonobjektiv i varje fall också görs av en tredje part men sådan information delas inte. Samma gäller, har jag förstått, vissa kompaktkameror där de tillverkas av Casio under olika namn och detta har tydligen omfattat vissa av bl a Nikons superzoomkompakter och Pentax ditto. Med tanke på objektivkonstruktionen och specarna ter det sig sannolikt att objektivet i Olympus XZ-1 och 2 delas med Pentax MX. Likaså är "Made in Germany" Leica M serien till stor del tillverkad i Portugal.

Sammanfattning: om man bryr sig är det alltså väldigt svårt att veta vem som gjort vad och var den avgörande delen av något är tillverkad då slutmonteringslandet brukar stå.

Man måste helt enkelt se förbi märkesnamn och bedömma varan på dess egna meriter.

Mycket bra skrivet, reder för mig i alla fall ut hur det fungerar bland alla tillverkare. Det Fröderberg nämner om Panasonics samarbete med Leica med godkännande om att få bära loggan, är ju en gammal nyhet om man kan tillåta sig att skriva så. Panasonic sålde riktigt bra tack vare den där loggan, fortfarande i alla fall innan telefonerna tog över från kompaktkamerorna.

Alla bildbehandlingsgrejer är självklart enbart för jpeg, det är ju först då det är en bild sm kan bildbehandlas. Raw är ju just rådata, en dump av värdena från sensorn. Förstår inte att folk fortfarande blandar ihop det så här. [...]

Det ska väl inte behöva påpekas att dessa saker enbarrt gäller för jpeg.

Fast kör du med en rawkonverterare som lägger på t ex distortionskorrigering automatiskt som du inte kan stänga av, vilket ACR/LR gör med RX100 filer, gäller det i praktiken inte enbart för jpeg. Jag är också övertygad om att det görs brusreducering automatiskt, även om man nollar brusreduceringen i rawkonverteraren. Rå rådata är nog en utopi numera.

Fast kör du med en rawkonverterare som lägger på t ex distortionskorrigering automatiskt som du inte kan stänga av, vilket ACR/LR gör med RX100 filer, gäller det i praktiken inte enbart för jpeg. Jag är också övertygad om att det görs brusreducering automatiskt, även om man nollar brusreduceringen i rawkonverteraren. Rå rådata är nog en utopi numera.

Detta är säkert sant - i många år har tillverkare upptäckts ha bakat in både brusreducering och skärpning i råfiler. Men - trots detta, med en tredjeparts råkonverterare som t ex Lightroom så är skillnaderna mellan generationerna av en kamera i regel betydligt mindre i råformat än med JPEG då råkonverteraren har möjlighet att applicera en bättre, och med en nyare programvara, modernare brusreducering än vad kamerans JPEG motor klarade av då den äldre kameran var ny. Så, ja, även om den nya sensorn i sig bara är lite bättre men mjukvarubehandlinen i kameran av råfilerna är bättre, kommer en modern upplaga av ett tredjepartsprogram att tendera att jämna ut skillnaderna. När det gäller reella hårdvaruförbättringar kvarstår skillnaderna mer tydligt efter redigering. Jag är därför djupt skeptisk när en tillverkare hänvisar till processorer och mjukvarubaserade anledningar till förbättringar och ofta framhävs förbättringar i JPEG - även hos renodlade proffskameror!

Jag skulle önska att tillverkarna kunde särskilja i sin reklam vad de anser om förbättringar i råfiler och JPEG separat.

Man får komma ihåg att det kan ibland vara intressant att kolla hur mycket man kan uppnå med en äldre digitalkamera med det nyaste bildbehandlingsprogrammet i datorn. I många fall uppnås bättre brusprestanda med bibehållen detaljteckning med samma kamera idag som då den var ny tack vare förbättrade program i datorn. Förbättringar i JPEG hanteringen i kameran är ofta låsta för den kameramodellen i all framtid men med råformat kan man behandla om bilden i framtiden och få ännu bättre resultat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar