Palletheking
Aktiv medlem
Om de speedat upp shutterlag så är kameran högintressant för mig.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Är det samma sensor i mk3 som i den allra första eller har man förbättrat den?
Sensorn verkar i grunden vara den samma
Nja, det kan man ju inte säga nu. Optiken har ju en viss betydelse för bildkvalitén säger de lärde. Det är ju två helt olika objektiv. Den förra hade ju en bedrövlig distorsion i vidvinkelläget.I så fall vinner jag inget i bildkvalitet på att uppgradera. De enda jag vinner är EVF och vinklingsbar skärm med Mk3 eller Tillbehörssko och vinklingsbar skärm med Mk2 om jag skulle ta den i stället.
Nja, det kan man ju inte säga nu. Optiken har ju en viss betydelse för bildkvalitén säger de lärde. Det är ju två helt olika objektiv. Den förra hade ju en bedrövlig distorsion i vidvinkelläget.
Kanske lite bättre sensorprestanda pga bättre processor. Jag vet inte men gissar det blir lite bättre vid jömförelse med RX 100 II om alla förutsättningar vore lika. Kanske ungefär som med D4 och D4s
Lens:
Dpreview: Sony is immensely proud of one of the technologies it has developed: the combination of two aspherical lens elements. This has been key to allowing such a wide and bright lens to be built into such a compact design. The lens can focus as close as 5cm at wide-angle and 30cm at the long end of the zoom.
Det sitter ju ett Zeiss-objektiv på kameran. Hur kan då Sony vara stolta över att de har gjort allt detta? De har ju anlitat Zeiss för att göra objektivkonstruktionen åt dem.
Om det skulle vara så att det är Sony som utvecklat objektivet så är det bara strunt med den där loggan. Zeiss sätter ju inte sitt märke på något som andra har gjort och det skulle vara fullständigt bedrägeri om Sony betalar för att få sätta dit loggan utan att Zeiss gör konstruktionen. Tror jag knappast, det skulle vara ett lågvattenmärke om något och jag tror inte heller Zeiss skulle sjunka så lågt.
Nej det är inte så att Zeiss behöver vare sig rita eller tillverka objektivet i sin(a) tyska fabriker för att få bära namnet. SonyZeiss tillverkas av Sony. Många Zeiss objektiv förstår jag tillverkas av Cosina och Hartblei (
Ukraina) har fått sätta Zeiss logga på vissa av deras objektiv. Vad jag förstått sker den fysiska tillverkningen av många Zeissobjektiv hos Cosina inte av Zeiss själva i en egen fabrik. Så det är inte så enkelt som man kan tycka. Nu är inte Zeiss ensamma om detta. Vissa Sony objektiv är samma som Tamron men med t ex annan AF motor. Om de tillverkas på Sonyfabrik eller Tamronfabrik eller annan vet jag inte. Pentax gör samma sak med en kosmetisk förändring av Tokina objektiv med ibland annan fokusmotor och tar också mycket mer betalt för detta. Likaså är det inte osannolikt att vissa enklare Nikonobjektiv i varje fall också görs av en tredje part men sådan information delas inte. Samma gäller, har jag förstått, vissa kompaktkameror där de tillverkas av Casio under olika namn och detta har tydligen omfattat vissa av bl a Nikons superzoomkompakter och Pentax ditto. Med tanke på objektivkonstruktionen och specarna ter det sig sannolikt att objektivet i Olympus XZ-1 och 2 delas med Pentax MX. Likaså är "Made in Germany" Leica M serien till stor del tillverkad i Portugal.
Sammanfattning: om man bryr sig är det alltså väldigt svårt att veta vem som gjort vad och var den avgörande delen av något är tillverkad då slutmonteringslandet brukar stå.
Man måste helt enkelt se förbi märkesnamn och bedömma varan på dess egna meriter.
Alla bildbehandlingsgrejer är självklart enbart för jpeg, det är ju först då det är en bild sm kan bildbehandlas. Raw är ju just rådata, en dump av värdena från sensorn. Förstår inte att folk fortfarande blandar ihop det så här. [...]
Det ska väl inte behöva påpekas att dessa saker enbarrt gäller för jpeg.
Fast kör du med en rawkonverterare som lägger på t ex distortionskorrigering automatiskt som du inte kan stänga av, vilket ACR/LR gör med RX100 filer, gäller det i praktiken inte enbart för jpeg. Jag är också övertygad om att det görs brusreducering automatiskt, även om man nollar brusreduceringen i rawkonverteraren. Rå rådata är nog en utopi numera.