Annons

Sony RX 100 mk iii

Produkter
(logga in för att koppla)
Finns nog risk att Sony fortsätter att vara herre på täppan i den här kategorin.

/Stephan

Det där med popupsökare och 2,8 i teleläget är ju inte helt fel :)

Uppföljaren till A77 har förmodligen en hel del vettiga fixar, men det där med tjockkameror har jag vuxit från ...

Det där med popupsökare och 2,8 i teleläget är ju inte helt fel :)

Uppföljaren till A77 har förmodligen en hel del vettiga fixar, men det där med tjockkameror har jag vuxit från ...

Ja, det är lite sent.
A77 II verkar bli en grym kamera och vad A77 borde varit från början.

Nu har tåget gått och knappt någon lär köpa den oavsett hur bra den är.

Fast som samlarobjekt kanske - den sista A-mount kameran :)
Kanske blir en Limited Edition med förgyllda knappar. Skulle kunna samsas med min Dynax 7D LE :)

RX100M3 verkar också intressant, jag höll på att bli alldeles till mig först för att jag trodde det var en RX1M3 FF med 24-70/1,8-2,8, men insåg sen att det var en med pyttesensor.

/Mats

Ja, det är lite sent.
A77 II verkar bli en grym kamera och vad A77 borde varit från början.

Nu har tåget gått och knappt någon lär köpa den oavsett hur bra den är.

Fast som samlarobjekt kanske - den sista A-mount kameran :)
Kanske blir en Limited Edition med förgyllda knappar. Skulle kunna samsas med min Dynax 7D LE :)

RX100M3 verkar också intressant, jag höll på att bli alldeles till mig först för att jag trodde det var en RX1M3 FF med 24-70/1,8-2,8, men insåg sen att det var en med pyttesensor.

/Mats

Sensorn är ju inte så pyttig med tanke på kamerastorlek, men visst :)

Ja det är många Profotografer som har slitit ut kameror ur Canons G-serie, och den sensorn är inte jättestor den eller.

//Bengt.

20MP sensor (same as RX100/M2 models)
ISO 125-25600
24-70mm f/1.8-2.8 lens
Built in View finder (SVGA OLED Tru-Finder 1440k dots)
Tiltable screen (180 degrees up)
Record in XAVC S format (Same format of the Sony A7s but with no 4K output option).
Almost same size and weight as the current RX100/M2 models.
I have been told all other specs are the same of the current RX100II model.
Price is said to be around 800-850 Euro in Europe. Should be around $800-850 in USA (US price is my guess)

Finns nog risk att Sony fortsätter att vara herre på täppan i den här kategorin.

/Stephan

Ja, en sanning med modifikation - det beror på perspektivet. Som kompakt 1" kamera - ja. Men det är inte natt och dag jämfört med 2/3" eller 4/3. Fuji har en väldigt kompakt kompakt med 2/3" och Panasonic GM1 är inte mycket större med pankakszoomen - men visst, den är inte EXAKT lika liten. Hur som helst, blir detta en väldigt intressant seriös kompakt. Hur har de lyckats kombinera f/2,8 vid motsv 70mm med 1" sensor? Imponerande!

Jo det vimlar av goda kameror där ute av mindre slag, inte lätt att välja i dag.

//Bengt.

Hur har de lyckats kombinera f/2,8 vid motsv 70mm med 1" sensor? Imponerande!

Förmodligen genom att tillåta kraftig distorsion i den optiska konstruktionen som de sedan korrigerar efteråt i bildbehandlingen. Min gisning, men vi slutar där för vi skulle ju inte sprida ut den diskussionen till de andra trådarna uppmanades det om :)

Intressant med ryktet att den ska ha en annan codec än AVCHD. Vet inte så mycket om XAVC-S om den är ALL-Intra eller IPB eller vilken bitrate den arbetar med, men bättrre kvalitet och snällare mot redigeringsprogrammen lär den ju bli.

Har RX100-kamerorna förresten mic-ingång och hörlursuttag, nån som vet? Har den HDMI ut?
Den där "multi-interface skon, är det full kompatibilitet mellan alla kameror för den? Alltså, det finns ju en del tillbehör som micar och annat, men funkar dessa på alla kameror som har den skon, eller mpste det finnas explicit stöd i kameran X för tillbehöret Y osv.?

Jag tycker de här små kompakterna börjar bli riktigt intressanta. Suverän bildkvalitet för det lilla formatet och RX10 inte minst är ju grym att filma med, men är lite stor och klumpig. Kan den här göra det lika bra, eller ännu bättre, så är det en succé. Bra också med den större bländaren som även på en såpass liten sensor kan ge smörig bakgrund.

/Mats

Sensorn är ju inte så pyttig med tanke på kamerastorlek, men visst :)

Hur tänker du då?
13,2 x 8,8 mm. jämfört med 23,6 x 15,7 mm för APS-C.

Jo, det är visst pytte i sammanhanget, speciellt med tanke på kamerastorleken då den faktiskt är nästan exakt lika stor som en NEX-5N t.ex. http://camerasize.com/compare/#34,332

Det lär ju vara världens största sensor med back-lit teknik i alla fall.

Den presterar ju klart bättre än Nikons 1-kameror med samma sensorstorlek. Det är lite märkligt tycker jag att Nikon inte sourcar den här braiga sensorn från Sony.
http://www.dxomark.com/Cameras/Comp...versus-Sony-Cyber-shot-DSC-RX100-II___947_896

/Mats

Hur tänker du då?
13,2 x 8,8 mm. jämfört med 23,6 x 15,7 mm för APS-C.

Jo, det är visst pytte i sammanhanget, speciellt med tanke på kamerastorleken då den faktiskt är nästan exakt lika stor som en NEX-5N t.ex. http://camerasize.com/compare/#34,332[/ur /Mats[/QUOTE] Nähä du. Du glömde ju objektivet....

Nähä du. Du glömde ju objektivet....

Ok då. Visst är den mindre. :)

Vi vet ju inte hur stort objektivet är på RX100M3, men hela ekipaget lär säkert bli betydligt mindre än en A6000 med ett motsvarande zoomobjektiv.

En intressant tanke förresten ang. objektiven. Till E-mount finns det ju inga ljusstarkare zoomar än F/4.

Den här kameran har objektiv med ljusstyrka mellan 1 och 2 1/2 steg bättre än det beroende på zoom-graden. Det gör att sammantaget presterar denna ytterst lilla kamera bättre med mindre brus än A6000 utrustad med t.e. E16-70/4 ZA OSS!
rx100vsa6000.jpg

Skillnaden (i Print, vilket är det intressanta vid filmning) är bara aningen över 1EV, trots att sensorytan bara är en tredjedel av den hos APS-C.

Imponerande liten kamera!

Undrar om de lyckas få till snabb autofokus av PDAF-liknande typ som inte jagar och funkar bra vid målföljning med ansiktsigenkänning osv.

/Mats

…Har RX100-kamerorna förresten mic-ingång och hörlursuttag, nån som vet? Har den HDMI ut?
Den där "multi-interface skon, är det full kompatibilitet mellan alla kameror för den? Alltså, det finns ju en del tillbehör som micar och annat, men funkar dessa på alla kameror som har den skon, eller mpste det finnas explicit stöd i kameran X för tillbehöret Y osv.?…

MultiShoeInterfacet fungerar bara med Sonys prylar. Micen ECM-XYST1M har 3,5mm utgång (sladd medföljer).
RX100/II har inte hörlursuttag, men HDMI utgång. (Osäker om det fungerar som live-visning).

Ser minsann ut som att mk III ska presenteras i morgon.
De första bildläckaget har i all fall ägt rum:
http://www.sonyalpharumors.com/sr5-hot-first-rx100m3-images-leaked/

Riktigt kul att se att pop-up-EVF:en inte var ett rykte fött ur önsketänkande.

Verkar dock som att blixtskon har fått utgå när EVF:en tågade in. Det är väl inte så många som har satt dit en stor blixt på den lilla kameran. Jag misstänker att det är fler som kommer att sakna anslutning för mikrofon... om det nu inte gömmer sig någonstans... för jag misstänker att multi interface anslutningen som nämns i specarna (http://www.sonyalpharumors.com/sr5-rx100miii-priced-at-899-canadiad-us-dollars-full-specs-leaked/) är ett copy-and-paste misstag från specen för mk II.
Var skulle en sådan få plats?

Multiinterface är nog USB-kontakten som också kan användas för trådad fjärrkontroll och annat.

Så är det nästan garanterat; däremot går det som tur är att använda vilken USB-kabel som helst för laddning och filöverföring.

Den där utfällbara EVF:en verkar praktisk. Hoppas bara konstruktionen känns mer gedigen än de utfällbara blixtarna på Mk II och NEX :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar