Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony NEX-7 + M-objektiv??

Produkter
(logga in för att koppla)

Shibbydude

Aktiv medlem
Hej!

Nu ska det inhandlas ny kamerautrustning, men har svårt att välja.

Jag funderar på NEX-7 tillsammans med något manuellt objektiv med M-gänga
(max 7-8 tusen (begagnat går bra).

Manuell fokusering med NEX verkar vara enkelt med deras "peaking" funktion (dela med av erfarenheter??).

Den stora frågan är då, vilket objektiv skall man ha till detta hus?
jag har tidigare kört 35mm 1,4L på en 50D. Samt 20mm 1,7 på GF1.

Så objektivet ska som sämst ha F2.8 samt runt 25 till 35mm i bränddvidd (fast)

Dessa objektiv har jag snubblat in på.
http://www.stevehuffphoto.com/2009/12/17/zeiss-zm-35-c-biogon-2-8-lens-review/
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=Z1365659


Ifrågasätt gärna mitt systemval om du har nåt annat tips?, inbyggd sökare är krav
(Tycker dock X-Pro1 är för dyr.)
 
Funkar fint

Ja nått svar får du ju få tycker jag. Jag kan egentligen inte svara varken på NEX 7 eller M-gänga förstås, men vill ändå ge dig feedback på focus peaking då jag har en NEX 5n och använder både manuella Rokkor och Sigma och tycker det fungerar riktigt fint. T.ex mitt Sigma super wide 24/2.8 Macro som är ungefär den brännvid du talar om. Så bra att jag numer bara intresserar mig för gamla godingar ihop med min NEX. Billigare att få bra bildkvalitet och bara att använda de här gamla sköna objektiven gör ju sitt för känslan.

Det går snabbt att ställa in skärpan tack vare den fina OLED-skärmen och focus peakingen såklart samt att du med en touch på skärmen (knapp på 7?) får förstoring av ett område dessutom. Nu fotar jag inte sport direkt men det gör man nog inte med den kameran ändå. Men för lite porträtt, natur och annat fungerar det utmärkt så jag kan rekommendera NEX ihop med manuell fokus.
 
Det som avgör ifall du hela tiden ska kunna få ut den maximala skärpa som högklassiga objektiv kan ge, gång på gång på gång, och inte bara emellanåt när det slumpar sig, så är kamerans manuell-fokushjälpmedlen helt avgörande. De som är instoppade i NEX-kamerorna står i detta avseende helt i en klass för sig (finns också i Sonys nyare SLT-kameror).

Fujifilm X Pro 1 saknar f.ö. Focus Peaking.

Det enda andra alternativet med Focus Peaking f.n. är Ricoh GXR-kamerans A12-modul. Den sägs dock inte vara lika bra som Sonys (har dock inte provat den själv - valde också NEX).
Förutsättningen för att det systemet överhuvudtaget ska vara intressant för dig är att du inte tänker använda några andra "legaxy"-objektiv än Leica M, eftersom det är den enda fattning som det systemet supportar. Som bekant raka motsatsen till NEX-systemet, där det verkar gå att hitta adaptrar till nära nog alla objektiv som finns eller någonsin har funnits... :)

Till sist, de manuell-fokushjälpmedel som Sony har utvecklat ger såväl väsentligt högre fokuseringsexakthet som snabbhet i jämförelse med vad även de dyraste digitala värstingkamerorna mäktar med.

Är personligen väldigt förundrad över att inte alla andra tillverkare med liveview-kapabla kameror redan för längesedan har plankat detta (men de kanske tycker att idén att fokusera manuellt är en så ringa del av marknaden att de inte tycker att det är lönt att bry sig).
.
 
Från the luminous landscape har jag förstått att det egentligen bara är symmetriska vidvinklar som är problematiska för NEX 7ans 24mp sensor med CA, vignettering och sämre kantskärpa som följd - allt annat skall fungera fint.
 
Tack för alla svar!
Efter era erfarenheter låter det som jag spikar valet NEX-7.

Men då återstår en fråga, vilken av alla "gamla godingar" ska jag montera på huset?

/Johan
 
Haha! Ja, FÖR stor valfrihet kan ju också ge vissa bekymmer, och där är ju som sagt NEX-systemet värst... Men det går förstås att väsentligt reducera detta problem genom att satsa på Ricoh GXR istället - då begränsas urvalet i alla fall till enbart Leica M-objektiven. :)

Men allvarligt talat så måste du ge mera information, annars är det omöjligt att ge några råd överhuvudtaget. Vill du ha ett enda objektiv och gå och vandra omkring med? I så fall, vill du ha ett fast eller är det OK med ett zoom? De som väljer ett enda fast brukar välja något inom intervallet 20-50 mm (ger samma bildvinkel som 30-75 mm vid fullformat). 30-35 mm ger samma bildvinkel som ett traditionellt 50 mm "normalobjektiv" ger på fullformat. Somliga är förtjusta i den bokeh som extremljusstarka 1:1,2 objektiv ger (legacy-objektiv på mellan 50 och 58 mm förefaller att föredras).

Exakt vilka objektiv man skaffar sig brukar väl främst bestämmas av ens kassa. Är den god bör Zeiss E 24/1,8 Sonnar T* absolut övervägas. Det ger samma bildvinkel som 35-37 mm ger på fullformat, och då får du förstås möjlighet till såväl autofokus, autoexponering, autonedbländning som EXIF-information. Samt makalös bildkvalitet givetvis. Med detta (liksom med alla övriga E-objektiv) kan du inte bara fininställa manuellt så fort autofokuseringen är klar, utan du kan även ställa in kameran så att utsnittsförstoringen aktiveras automatiskt så fort du därefter börjar vrida på fokusringen (just detta är många väldigt förtjusta i).

Zeiss 24/1,8 + Sony 50/1,8 OSS är en synnerligen kraftfull och mångsidig combo (motsvarar 35 + 75 på FF) kapabel att verkligen få dig att förstå vitsen med 24 Mp... :)

Förtjänar starkt att övervägas ifall du har råd (i runda slängar 9 + 3 tusenlappar).
.
 
Gunnar!

Vilken information saknar du?

Det står tydligt vad jag söker. Ett manuellt objektiv (m-gänga) med fast brännvid mellan 25 och 35mm.
7-8000:- ( begagnat går bra)
 
Oj, så berättigad man kan känna sig.

Hur som helst, Cosina Voigtländer Nokton 35/1.4 är en ganska fin pjäs inom de prisramar du satt upp. Jag kör själv en CV 35/2.5 Color Skopar på min M4, och även den ryms inom din budget. Detta gäller även deras Ultron 28/2. Av de två du velar mellan i urinlägget så skulle jag nog själv valt 35/2:an.

Voigtländer Nokton 35/1.4 verkar inte vara särskilt skarp enligt Stevehuffs recension.
Men för all del, han kan ha fel.

tack för svar hur som!
 
Tja, jag gav ju som sagt andra alternativ också. Vill man ha ett relativt ljusstarkt objektiv så är CV 35/1.4 ett bra val, men det framkom ju att du mest bryr dig om skärpa. Att ett så pass ljusstarkt objektiv inte är laserskarpt vid fullt öppen bländare är knappast något som borde överraska någon, däremot är det inte sällan trevligt att ha möjligheten att öppna upp så pass mycket om det skulle behövas..

CV 35/2.5 är ett bra val, skarp redan vid f/2.5 och dessutom väldigt raktecknande.

Sedan låter det ju mer som om du är upprörd, då du framstår som något indignerad när ingen först bryr sig om att bekräfta dig.

Du har väl förresten inte riktigt berättat vad du förväntar dig av objektivet ifråga, egentligen. Vad för sorts bilder tänkte du ta? Hur viktigt är dess fysiska dimensioner kontra optiska egenskaper? Vilka optiska egenskaper är viktigast för dig (nu vet vi ju förstås att det är viktigt att MFT-tabellerna är helt raka, men det finns ju kanske andra som är viktiga?)? Hur stor roll spelar distorsion? Vignettering? Slaglängd? Minsta fokusavstånd? Filterstorlek? Bakgrundsrendering? Fokusändring vid nerbländning?

vad är CV 35/2,5 ?
är det "Voigtländer 35/2,5 Color Skopar Pancake II"

det som kom upp via google.

jag är inte upprörd.
 
Ja. Eller för den delen den utan Pancake i namnet, samt den utan II. Optiskt sett lika, skillnaden ligger i handhavandet.

Har du kanske lust att svara på mina frågor så det går att komma någon vart nu?

Ok.

Återigen så står det vad jag söker i första inlägget.

Sen är det bara att rekommendera på. Jag väljer ju själv vilket jag köper, inte du.

Men för att återgå till objektivet, så verkar "Voigtländer 35/2,5 Color Skopar Pancake II" vara riktigt bra med tanke på det låga priset.
 
Voigtländer Nokton 35/1.4 verkar inte vara särskilt skarp enligt Stevehuffs recension.
Men för all del, han kan ha fel.

tack för svar hur som!

Tänk på att Huff har använt en fullformatskamera (Leica M9) när han testat och att när du använder objektivet på en crop-kamera så kommer inte hörnen med. Så oskarpa kanter och hörn spelar inte så stor roll. Däremot måste du kolla en massa bilder och se om du gillar hur den drar på full öppning. "Klassiskt" , "drömlikt" o.s.v.

Försök hitta bilder som bara är Nex 7 + Nokton 35/1,4.

Själv använder jag Leica Summarit 35/2,5, dock på film. Den är också ett bra köp om du lyckas hitta en begagnad inom din prisram.

Sista tips: kolla mycket på bilder och kom fram till vad du gillar i hur ett objektiv ritar. Vad folk skriver i recensioner på internet är sällan vad man själv tycker när man testat ett objektiv på riktigt, under en längre tid. Lycka till med ditt köp.
 
Tänk på att Huff har använt en fullformatskamera (Leica M9) när han testat och att när du använder objektivet på en crop-kamera så kommer inte hörnen med. Så oskarpa kanter och hörn spelar inte så stor roll.
Detta stämmer tyvärr inte. NEX-7 har visat sig ge rätt usel hörnskärpa med en del M-objektiv för att sensorn inte klarar av ljus som faller in alltför snett, så det kan till och med bli sämre än på en fullformatskamera som M9, som har en sensor vars mikrolinser är väl anpassade för objektiven.
Allt längre än 35 mm torde funka bra, men nedåt är det lite lotteri om man inte har möjlighet att prova eller läsa tester av specifika objektiv på en specifik kamera. NEX-5n ska till exempel prestera avsevärt bättre i hörnen än både NEX-5 och NEX-7 med objektiv som har kort avstånd mellan utgångspupill och sensor.

Jag hade personligen kikat efter Voigtländer 28/1,9 eller 28/2. Det blir lite trevligare allround-bildvinkel än 35 mm, samtidigt som ljusstyrkan är bättre än hos prisöverkomliga kortare objektiv. Jag har haft båda och de är mycket bra rent optiskt på Leica M8. Däremot har jag ingen aning om hur det är med hörnskärpan på NEX-7. Båda är dock större än till exempel Nokton 35/1,4 (som för övrigt presterade uselt i hörnen på M8 på långt håll) men inte så mycket större än Zeiss 35/2.

Tillägg: ZM 35/2,8 är för övrigt ett av de bästa objektiv jag någonsin provat, så om det lirar med NEX-7 (vilket jag har för mig att det ska göra) och du står ut med endast f/2,8 så kan det varmt rekommenderas. Litet är det också!
 
Ursäkta en lite amatörmässig fråga angående diskussionen ovan.

"Lönar" det sig verkligen att lägga ut t ex 6190 kr för ett ZM 35/2,8 (cyberphoto) till en Nex7? Jag menar får man ut en tydligt märkbar kvalitetskillnad för pengarna på en kamera med den sensorstorleken?

Det verkar ju onekligen vara ett attraktivt "kit" när det gäller storlek o hanterbarhet om det stämmer.
 
Ursäkta en lite amatörmässig fråga angående diskussionen ovan.

"Lönar" det sig verkligen att lägga ut t ex 6190 kr för ett ZM 35/2,8 (cyberphoto) till en Nex7? Jag menar får man ut en tydligt märkbar kvalitetskillnad för pengarna på en kamera med den sensorstorleken?

Det verkar ju onekligen vara ett attraktivt "kit" när det gäller storlek o hanterbarhet om det stämmer.

Nja, frågan är om det är så mycket bättre än Sigmas 30/2,8 på en NEX-7 att det motiverar den högre kostnaden. Enligt rykten kommer Sony med ett 35/1,8 till NEX inom kort, och det kan nog vara intressant att se hur det presterar. Det billiga Sigmat presterar oerhört bra för sitt pris i alla fall :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.