Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Nex-6 eller Nex-7, bästa valet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Köpte nu en NEX-7, trotts "deffekt" sensor ;)
I och med cash backen blev den mycket billigare än NEX-6. Det avgjorde.
Förstår inte att de kan säljer den så billigt. Kostar nästan 3000 mer i USA??? Kommer väl en ny till våren?
Hoppas jag inte ångar mig, Wifi och appar hade varit roligt. Det som drog i byte av NEX var att dotter #2 villle ha NEX-5 med sig överallt. Och jag brukar ha 5 med mig på tjänsteresor...
Får väl bli en jul klapp till henne och en 7 till mig :). Länges sedan tomten var snällare mot far i huset....

Jag tror att det kommer en ny snart. De försöker säkert rensa kanalen lite. Jag såg ingen NEX 7 på mässan men flera ex av allt annat spegellöst (men jag kanske missade men fokus var inte på NEX 7 utan på 6 och 5n). Spenderade inte mycket tid i Sony-montern. Klämde bara på A99 lite.

Hoppas du blir nöjd med din 7:a. Du har fått mycket för pengarna.

Jag har en Sony Nex-5 som jag är väldigt nöjd med. Men tänkte nu förnya mej framförallt för att jag saknar en elektronisk sökare.
Tänkt köpa en Sony Nex-6. Men när jag kollade runt på priser ser jag att jag kan köpa en en NEX-7 till samma pris och med Sonys Cashback t.o.m billigare än Nex-6.

Vilken skulle ni satsa på ? Vilka för och nackdelar med den ena eller andra ser ni?.

Carina

Man kanske inte ska svära i kyrkan och jag ser att du har en NEX 5 sedan tidigare men det är ju i sammanhanget ingen större inlåsning så då kan man ju titta på annat också. När jag köpte min NEX 7 var den enligt min mening det absolut bästa köpet sett till vad man fick för pengarna. (Jag köpte min NEX 7 i december 2011. Fick en i den allra första batchen som kom till Stockholm. Många andra fick vänta till februari p.g.a. tsunamis och översvämningar i Thailand. Så jag har haft min 7:a nästan ett år nu.). Inget spegellöst var mer anpassningsbart eller hade bättre prestanda generellt sett om man hade Sony-grejor tidigare.

Mitt hjärta tillhör sedan 70-talet egentligen Olympus som gjorde den tidens för mig trevligaste bekantskap, Olympus OM-1. Fulländad design, fina objektiv och ett mycket kompakt och tåligt kamerahus.

Så min undran idag är verkligen vad jag skulle köpt idag om OM-D funnits på marknaden. Riktigt bra bildkvalitet trots en mindre sensor, mindre och smidigare objektiv och en inbyggd bildstabilisering som kanske är marknadens idag bästa i kamerahuset med inbyggda stabilisering. Jag föredrar nämligen att man får bildstabilisering till alla objektiv utan att behöva fundera vidare på det.

http://www.fotosidan.se/cldoc/vi-testar-olympus-om-d-e.htm

Jämför vi med NEX-systemet så håller det på att dra på sig samma typ av problem som Nikon och Canon haft i ett decenium med sina tjockkameror. Nu finns ett antal objektiv och det innefattar exv. Zeiss 24mm för drygt 8000-spänn. Det saknar stabilisering och en hel hög andra gör det också eller kommer att göra det. Visst säger en del, inte samma behov med vidvinklar tills de står där i mörkret och svär. Varför ska man avstå från den funktionen om den går att få? Att jag har tjock-kameragrejor från Sony idag beror bara på att jag 2005 köpte en Konica Minolta D7D, världens första systemkamera med bildstabilisering inbyggt i kamerahuset och på den vägen är det. Jag kan inte säga att jag ångrat det valet trots allt.

Det går att komma runt problemen genom konsekvent köpa stabiliserade objektiv, men när det gäller objektiv med kortare brännvidd så är urvalet ännu begränsande. Det är begränsande på längre brännvidder också men lyckligtvis så har ju Sigma fortsatt en hel den objektiv även för Sony Alfa som har OS (Optisk stabilisering) som dessutom är bättre än den inbyggda i Alfa-husen. Stabiliserad sökarbild får man på köpet. Jag har konsekvent sådana när jag kör Sony-adapter på NEX och då får man dessutom snabb fasdetekt AF som saknas helt i de felsta spegellösa (utom NEX 6 förstås som har hybrid AF).

En annan sak Sony aldrig fattar är att det är bra med vädertätning och när vi snackar det så räcker det inte med vädertätade hus utan även objektiven måste vara täta. Olympus har fattat detta. Sony har vad jag vet ett enda tätat objektiv det nya kitobjektivet 16-50mm samt ett par hjälpligt tätade hus i A77 och A99. Olympus har alltså även tätat spegellösa systemkamerór och vad jag vet är varken NEX 6 eller 7 tätade och det finns inga täta objektiv till NEX.

Så ta en titt på Olympus du om du inte är för fastlåst i NEX. Det kanske faktiskt är ett bättre val för dig. För mig som har så pass mycket Sony/Minolta-grejor finns inget alternativ till NEX 7, om man dessutom vill ha fördelen en riktigt högupplöst sensor dessutom kan ge. Jag har verkligen ingen hangup på vare sig Sony eller NEX 7 men som system betraktat tycker jag att det är smått fantastiskt och varken Canon, Nikon eller Olympys är i närheten av det Sony ger som system betraktat och då tänker jag på integrationen mellan Sonys tjockkamera grejor med A-mountfattning och det spegellösa NEX samt den fördel fokuspeaking ger vid användninga vid manuell fokus. När Olympus får peaking i för mig intressanta kamerahus kanske jag får tänka om och det kanske står på förr än vi tror nu när Sony köpt in sig i Olympus.

Senast ändrad:
Hoppas du blir nöjd med din 7:a. Du har fått mycket för pengarna.

Tack!
Hoppas det med, till det priset måste det varit bra 1600 mindre än nex-6, efter ev cash back. Kör inte så mycket vidvinkel mest macro, skulle nog vilja ha ett 35/1,2 eller ett sigma 30/2.8 ska ju prestera bra (tycker jag mig läst här i tråden) och snor billigt (dock ej bild stab)

Tack!
Hoppas det med, till det priset måste det varit bra 1600 mindre än nex-6, efter ev cash back. Kör inte så mycket vidvinkel mest macro, skulle nog vilja ha ett 35/1,2 eller ett sigma 30/2.8 ska ju prestera bra (tycker jag mig läst här i tråden) och snor billigt (dock ej bild stab)

Jag vill nog se tester av 35/1,8 OSS (som jag antar att du menar trots att du skrev 1,2) för att se om Sony verkligen lyckats göra det lika bra som Sigmas 30 mm. För mig är 30 mm en ypperlig bildvinkel på NEX (motsvarar ju precis 45:an som är favorit på min småbildskamera), men bildstabilisering vore förstås trevligt.

NEx-7 har tydliga problem med nya SEL 10-18 från Sony: http://forums.dpreview.com/forums/thread/3343700#forum-post-50376715

Men jag håller med, en kamera som genererar bilder som måste korrigeras för rena fel i bilderna är inte defekt. Det är bra. För den har ju TRI NAVI!

Den har enligt den tråden problem med hörn och kanter och magentafärgning, men kantskärpan sägs inte mycket om (och går inte att avgöra från de bilderna). Kombinationen av sensorn och vissa vidvinklar ställer uppenbarligen till det i vissa fall, men det där ser ut som att det går att hantera i efterbehandlingen åtminstone.

Jag säger varken bu eller bä innan jag testat själv och sett hur resultaten blir i praktiken med den nya vidvinkelzoomen, men visst är det en nackdel om det stämmer som det skrivs i den tråden. Har du själv testat NEX-7 med olika vidvinklar eller återger du bara information du hittat i diverse forum?

Jag vill nog se tester av 35/1,8 OSS (som jag antar att du menar trots att du skrev 1,2) för att se om Sony verkligen lyckats göra det lika bra som Sigmas 30 mm. För mig är 30 mm en ypperlig bildvinkel på NEX (motsvarar ju precis 45:an som är favorit på min småbildskamera), men bildstabilisering vore förstås trevligt.

Visst, menade 1,8
Här är ett test verkar vara skarp
http://www.ephotozine.com/article/sony-e-35mm-f-1-8-oss-lens-review-20665

Det jag reflekterade över i tråden är att några påstår att NEX 7 inte under några omständigheter skulle kunna leverera bra med vidvinkelobjektiv och det gör den kanske inte alltid, men LL visar att det är fullt möjligt och jag tycker att det riktigt bra ut, mer än godkänt med 10-18/4.

Michael - Ser fram i mot fler tester -

Vi kan väl först börja med att citera vad man skriver på Photozone:

"Please note that the tests results are not comparable across the different test systems! They are also not comparable between the NEX-5 and NEX-7 based tests!!"

Tyvär verkar inte Photozone ha gjort någon test med NEX 7 och Zeiss 24mm/1,8.

Det finns dock andra tester bl.a. av DSLTMagazine som bl.a citeras av Photoclubalpha:

http://translate.google.com/transla...eiss-sonnar-t-e-24-mm-f-1-8-za-la-prueba.html

citat ur googleöversättning:

"The resolution, very harmonious Between center and corner, is already very high at remarkable openings f / 1.8 f / 2, becoming arrogant f / 2.8, f / 4 and f / 5.6, starting point begins a gentle descent Which due to the logical appearance of diffraction effect . (2)
While for f / 8, f/11 Still Remains performance excellent value for f/16 and f/22 Substantially Decreases dramatically. Again we ask the Reasons That lead to more than one lens manufacturer serving its angular aperture value of f/22 where diffraction makes it totally inadvisable.
But Do not Let That detail resolution fogging performance of this objective, it is superlative. "

Kolla gärna diagrammet också.

I detta test av Zeiss 24mm/1,8 så pekar man just på hur jämna mätresultat man har med NEX 7 när det gäller upplösning även vid kanterna från bländare 1,8 till 11. Först vid F16 droppar det ordentligt för att bli renty dåligt först med F22.

Så det är nog ändå så att man inte bör dra några tvärsäkra slutsatser ur en jämförelse med ett kitobjektiv som egentligen inte är gjort för att fullt ut möta NEX 7:s potential. Det är lika orättvist som att bedöma A77:s potential med gamla 18-55:an för A-mountkamerorna. Det är ju därför Sony nu tagit fram bättre kitobjektiv för A77 i form av 16-50 zoomen och vi får ju en motsvarande i butikerna snart till NEX också. Då får vi väl kolla igen när det kommer några nya tester. Det finns bättre objektiv att skruva på NEX 7:an och det är ingen större hemlighet för de som gjort det att resultatet då blir ett annat.

Som sagt:
"The resolution, very harmonious Between center and corner, is already very high at remarkable openings f / 1.8 f / 2,"

Det omdömet hade väl knappast varit möjligt om begränsningen varit av arten naturlag. Man har väl ännu större anledning i så fall att betvivla att det överhuvudtaget skulle gå att stoppa in en FF med det korta registeravståndet då en ännu större bildcirkel ska lysas ut.

Vi kan väl avsluta med följande från Photoclubalpha:

"Klaus from Photozone tested many NEX lenses on the NEX-7 and discovered that most lenses are still not good enough for the NEX-7. He still has to post the most important lens test, the Zeiss 24mm f/1.8. But there is another test made y the equally good reviewer Valentin Sama at DSLRmagazine (Click here to read the google translation). He says that the lens is worth every penny and the NEX-7 de facto deserves nothing less than a lens like that to express all the potential. The lens has almost no flaws, a bit of vignetting wide open that’s it. Even the bokeh is spectacular! Usually bokeh isn’t a key feature for a wide angle lens but it’s nice that Zeiss archived the perfection even in that aspect."

Läs gärna själva:

"http://www.sonyalpharumors.com/zeiss-24mm-tested-at-dslrmagazine-nothing-stops-the-nex-7/

Tror alla nöjde sig kanske........
Känns som NEX-7 presterar bra.....
Har inte riktigt 100 bestämt mig om jag ska behålla min!
Tar yngsta dottern över 5an så sår är det nog biff

Den har enligt den tråden problem med hörn och kanter och magentafärgning, men kantskärpan sägs inte mycket om (och går inte att avgöra från de bilderna). Kombinationen av sensorn och vissa vidvinklar ställer uppenbarligen till det i vissa fall, men det där ser ut som att det går att hantera i efterbehandlingen åtminstone.

Jag säger varken bu eller bä innan jag testat själv och sett hur resultaten blir i praktiken med den nya vidvinkelzoomen, men visst är det en nackdel om det stämmer som det skrivs i den tråden. Har du själv testat NEX-7 med olika vidvinklar eller återger du bara information du hittat i diverse forum?

Jag gjorde research som vanligt innan köp och kom fram till att Nex-7 hade för mycket problem för att vara värd pengarna och risken. Sedan fick jag möjligheten att testa både 6- och 7:an med samma (ett antal) objektiv på eget minneskort (japanphoto, tack). Jag bildade mig alltså en uppfattning innan köp och den håller fortfarande.

Tycker tråden mest är underhållande. Många tycks idenfiera sig för mycket med sina prylar. Att se nackdelar med kameran verkar lika sällsynt som självkritik.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar