Jag har en Sony Nex-5 som jag är väldigt nöjd med. Men tänkte nu förnya mej framförallt för att jag saknar en elektronisk sökare.
Tänkt köpa en Sony Nex-6. Men när jag kollade runt på priser ser jag att jag kan köpa en en NEX-7 till samma pris och med Sonys Cashback t.o.m billigare än Nex-6.
Vilken skulle ni satsa på ? Vilka för och nackdelar med den ena eller andra ser ni?.
Carina
Jag vet inte men jag tycker det är väl raljant att påstå att en av världens nu bästa APS-C sensorer skulle vara defekt "by design". Det får nog tas som en väl onyanserad partsinlaga. Jag har själv haft en NEX 7 sedan december förra året och har tagit en hel del bilder med den. En hel del med både 17-70mm Sigma zoom, Konica Hexanon 24mm, Minolta AF 24mm och t.o.m. med ett Sony G 70-400mm på safari i vintras med varierande ljusförutsättningar och jag har inte sett några av de rödvioletta färgförskjutningar som de som bl.a. tidigt rapporterades av Luminous Landscape i deras rullande test av NEX 7 tillsammans med Leica-objektiv. Det är ju synd om man vill använda just en del av de Leica-vidvinkelobjektiv som sticker ut extralångt vid fästet på sin NEX 7 men att göra deta till ett allmänt problem känns lite oseriöst.
Objektiv är annars ett problem överhuvudtaget med NEX (men av andra skäl) om man nödvändigt vill ha Sony-loggor på dem då utbudet ännu är skralt men man får ju fantastiska resultat med med en del gamla högklassiga manuella objektiv från en uppsjö tillverkare, om man kan tänka sig använda sådana i väntan på fler AF-objketiv om man föredrar sådana. Tillsammans med focus peking och fokusing aid (förstoringen) så kompenserar man för många av de fokusproblem andra kameror lider av med fasdetekt AF. Det skiljer dock inte mellan NEX 6 och 7 i det avssendet, men möjligheten att verkligen sätta skärpan klockrent exakt där man vill ha den gör att man inte ska räkna bort möjligheten med manuell fokusering om man bryr sig om bildkvalitet och har tiden.
Det börjar ju också att komma fina objektiv till bra priser till NEX från andra tillverkare som exv. Sigma och fler är på G från exv. Zeiss om man har pengarna. Det finns en hel del vittnesmål om bra resultat med dessa billiga Sigma-objektiv på exv. NEX 7. När man sedan jämför sensorer så är det idag nästan alltid ett plus att välja fler pixlar. Dels så har den s.k. teknikfaktorn generation för generation av sensorer visat att det är den totala sensorytan som är viktig och inte pixlarnas storlek i sig. Mindre pixlar ger ju annars mycket riktigt sämre möjligheter att fånga fotoner än de större men fler pixlar kompenserar för denna teoretiska sanning. Tittar man på bilder i 100% kan man ibland föreledas att tro att en sådan bild skulle vara både mindre skarp och kontrastrik än en med mindre antal pixlar men skalas bilderna till en normaliserad enhetlig storlek vid jämförelsen blir ofta resultatet ett helt annat. Sedan vinner man ju möjligheten att beskära på ett mer flexibelt sätt med fler pixlar. Dessutom ger det mer detalj om man nu ändå tycker att det är kul attt studera sådant.
Det viktigaste är väl sagt men filmar man på allvar så måste man ha en extern mick och det funkar inte på 6:an . Viktigare är dock att NEX 6 inte har något Tri Navi-system och det var det som för mig var det viktigaste innan jag ens på allvar stiftat bekantskap med hur bra fokus peaking är tillsammans med manuella objektiv var. Tri Navi gör för mig 7:an till den roligaste kamera att använda jag haft, men det kräver att man själv konfigureratr gränssnittet som man vill ha det. Objektivfrågan är för mig idag en ickefråga för det går att skruva på snart sagt vilket objektiv som helst på en NEX oavsett om det är en 6:a eller 7:a. Sedan är en 7:a mer välbyggs än en 6:a för de som tycker det är viktigt.
NEX 6 skulle jag välja, om jag var i någon annans situation, främst för att den har en bättre och modernare AF (hybrid AF) än NEX 7 (om inte den mest avancerade Sony-objektivadaptern används för den ger ju fasdetakt AF men då pratar vi mer pengar). Den är billigare än NEX 7 och har dessutom inbyggt stöd för trådlös uppkoppling. Stanardfäste för blixt och inte Sonys egen som NEX 7 har. En del skulle uppskatta att en sensor med färre pixlar dessutom ger klart mindre bildfiler. Dessutom NEX 6 en nyare konstruktion och har som sagt den nya generationens sensorer med inbyggda AF-sensorer på huvudsensorn och det är en klar fördel i en kompakt spegellös systemkamera. En NEX 6 är dessutom lättare men i gengäld en aning större.
Jag skulle nog trots allt valt en NEX 7 igen om jag köpt kamera idag men jag är ännu lite sur på att jag inte fick med någon GPS i 7:an. Det hade jag ju t.o.m. i min gamla A55:a och en NEX 7 är ju som gjord för resor.
Det finns en jämförelse i listform här mellan NEX 7, 6 och 5r
http://www.cameradebate.com/2012/sony-nex-6-vs-nex-5r-nex-7-comparison/