Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony NEX-5R

Produkter
(logga in för att koppla)
För att vara en såpass liten kamera som Nex-5/n/r är så har den väl ett bra grepp??...ett större/bättre grepp skulle innebära en större kamera.

Allg snack om den här kameran verkar handla om app-stödet. Det är väl ett nödvändigt bjäfs som nommer i allt framöver och ändras med tiden genom nedladdningsbara uppgraderingar, så det är ju liksom inte själva kameran.

Jag är mer intresserad av AF-systemet. Verkar vara samma lösning som Canon har i 650D och EOS-M, fast där verkar de ju inte ly kats särskilt bra eftersom det inte är speciellt snabbt.

Finns det någon handsontest eller något om prestandan i det avseendet?
Hur är annars AF i de andra NEXarna? Är det så långsamt att det är ett sgort problem. Har ingen egen o h inte hört så mycket om det.

/Mats

Allg snack om den här kameran verkar handla om app-stödet. Det är väl ett nödvändigt bjäfs som nommer i allt framöver och ändras med tiden genom nedladdningsbara uppgraderingar, så det är ju liksom inte själva kameran.

Jag är mer intresserad av AF-systemet. Verkar vara samma lösning som Canon har i 650D och EOS-M, fast där verkar de ju inte ly kats särskilt bra eftersom det inte är speciellt snabbt.

Finns det någon handsontest eller något om prestandan i det avseendet?
Hur är annars AF i de andra NEXarna? Är det så långsamt att det är ett sgort problem. Har ingen egen o h inte hört så mycket om det.

/Mats

Håller med dig om apparna Mats...vad som är trist i Sonys fall är att det verkar som att det inte kommer att finnas någon SDK för tredjeparts-apputvecklare...sen är det ju ganska snopet att behöva betala för simpla funktioner(appar) som kunde varit med i kameran från början.

Inte sett någon sådan test ännu...dock verkar det lovande och AF:en verkar snabbare än föregående Nex....hur vida bra hybrid-AF funkar vid AF-C/rörliga motiv och film återstår att se men ganska övertygad om att den är betydligt snabbare än Canons variant som inte är speciellt imponerande.

Någon som sett några tester hur bilden (den färdiga jpg/raw) ser ut där "sensorn" för af sitter. Antingen på Canon 650D eller nya Nex5an
Ser man sensor bortfallet av pixlar???

För att vara en såpass liten kamera som Nex-5/n/r är så har den väl ett bra grepp??...ett större/bättre grepp skulle innebära en större kamera.

Jo, visst har du rätt, men samtidigt om man jämför 5N med 7 så är det stor skillnad tills 7:ans fördel.
Så hade hoppats att både 5R och 6 skulle gå åt det hållet, men verkar inte alls bli så.

Någon som sett några tester hur bilden (den färdiga jpg/raw) ser ut där "sensorn" för af sitter. Antingen på Canon 650D eller nya Nex5an
Ser man sensor bortfallet av pixlar???

Vet inte om man "ser" bortfallet....dock tror jag inte man gör det...såhär skrev photoclubalpha:

It is worth noting that the Phase Detect PDAF system of the NEX-5R could reduce the true resolution of the central focus zone by as much as 20% locally (vertical) and raw image interpolation will restore the integrity of the images despite 99 focus points, each one of which uses three different sensel-based phase detect pixel pairs to cope with the range of exit pupil positions found on different lenses. Since the outer zone of any image is usually slightly lower resolution than the centre, the effect will be to make the NEX-5R more even in sharpness/resolution across the frame but lacking the very sharp centre zone normally found.

Added: we calculate that the PDAF uses 594 single pixels at the minimum based on three pixel pairs (one for each of three exit pupil positions) per AF point.

Sony NEX-5R 16-50 mm, en bluff, brännvidden stämmer ju inte med DSLR-kamera

Hej
Efter att ha köpt tre olika vidvinkeladaptrar till min Sony Cyber-shot DSC-HX9V. så ger jag upp
Allt var bara skrot, till och med Raynox för 1500 spänn.

Jag funderade då på en Sony CyberShot DSC-RX100.
Men den har ju inget vidare till vidvinkel, och ingen filtergänga !

Vad jag vill ha är ett objektiv som går ner till 16 mm (motsvarande vanligt 35 mm formats lins)

Så hittade jag en kamera ( visserligen en systemkamera) som jag bara måste ha, en Sony NEX-5R med ett pannkaksobjektiv på 16-50 mm.

Jag har just nu förstått att dom där 16 mm är lika med något helt annat, typ 24-26 mm.
Jag blev så förbaskat besviken.
Varför har dom så många olika sätt att mäta brännvidden på?

Nu är ju inte Sony NEX-5R med ett pannkaksobjektiv på 16-50 mm. inte intressant längre.

Tilläggas bör, att jag huvudsakligen är ute efter en liten kamera som kan filma "perfekt video i 1080p 50

Jag vill INTE ha någon dedikerad vidokamera.

Jag har varit mycket nöjd med min Sony Cyber-shot DSC-HX9V som filmat mycket bra i 1024p, men den har för liten vidvinkel

Vad skall jag göra?
5-6000 kan jag tänka mig att lägga ut.

Hej
Vad jag vill ha är ett objektiv som går ner till 16 mm (motsvarande vanligt 35 mm formats lins)

NEX-5 har en omräkningsfaktor på 1.5 om du vill jämföra med en fullformatssensor.
Vill du ha ett måttligt vidvinkel, motsvarande 35mm ska du alltså köpa ett 24mm objektiv. Zeiss har väl ett (dyrt) sånt om jag inte minns fel.
Om jag förstår dig rätt vill du ändå ha ett 16mm (motsvarande 24mm) men jag har dålig koll på zoomarna till NEX.
Håller med om att det borde finnas EN siffra för att beskriva bildvinkeln. Det finns(fanns) en vedertagen enhet som kallades brännvidd för småbild men av någon obegriplig anledning väljer tillverkarna att skriva ut den verkliga brännvidden på optiken. Ett värdelöst mått eftersom sensorstorlekarna är olika mellan i princip varenda kamera som finns på marknaden (lätt överdrivet)

Jag har också en HX9v som är totalt suverän som videokamera. Använder min enbart till video.

Annars är en kamera med fullsensor och rejäl vidvinkeloptik en lösning men det kostar ju därefter både i pengar och vikt, plus att mikljudet oftast är uselt.
Bara att inse att man inte kan få vad som helst till vilket pris som helst. Oftast är det så tyvärr.

Bildvinkel och brännvidd

@Håkan och alla andra. FS har skrivit om detta: http://www.fotosidan.se/cldoc/fototeknik-4-objektivens-egenskaper.htm
Sedan hittade jag en sida med omräkning: http://www.tawbaware.com/maxlyons/calc.htm
och Wiki förstås: http://sv.wikipedia.org/wiki/Bildvinkel

Sedan kan man diskutera om det vore bättre att i de flesta sammanhang prata om bildvinkel hellre än brännvidd. Ämne för en annan tråd, som kanske finns!?

Håkan, du har kanske redan räknat ut att du behöver en glugg som går ner till 10-11mm brännvidd för att få motsvarande 16mm småbild. Sigma 10-20 för Sony finns och, här är jag inte helt påläst men, det finns adapter som möjliggör autofokus och styrning av bländaren från kameran. Nu blir en sån kombo varken liten eller billig - men det går.

Senast ändrad:
Håller med om att det borde finnas EN siffra för att beskriva bildvinkeln. Det finns(fanns) en vedertagen enhet som kallades brännvidd för småbild men av någon obegriplig anledning väljer tillverkarna att skriva ut den verkliga brännvidden på optiken. Ett värdelöst mått eftersom sensorstorlekarna är olika mellan i princip varenda kamera som finns på marknaden (lätt överdrivet)
Brännvidden beror enbart på objektivet, den ändras inte av storleken på sensorn. Däremot så ändras utsnittet, dvs. bildvinkeln. Problemet med att använda "ekvivalent" brännvidd eller bildvinkel är just att det är beroende på sensorn, och t.ex. Canons EF-objektiv passar ju till åtminstone tre olika sensorstorlekar som jag känner till. Vill man sedan använda ett objektiv med adapter på en kamera med annan fattning så måste man veta vilken sensorstorlek som objektivet konstruerats för, istället för att bara veta storleken på sin kameras sensor.

Håkan, du har kanske redan räknat ut att du behöver en glugg som går ner till 10-11mm brännvidd för att få motsvarande 16mm småbild. Sigma 10-20 för Sony finns och, här är jag inte helt påläst men, det finns adapter som möjliggör autofokus och styrning av bländaren från kameran. Nu blir en sån kombo varken liten eller billig - men det går.
Till NEX så finns det annars ett 10-18 mm objektiv, som åtminstone är betydligt lättare men kostar ungefär som Sigma 10-20 med LA-EA2 adaptern. Så med en budget på 5-6k är det nog inte något alternativ. Det finns även vidvinkeladaptern VCL-ECU1 som passar till 16 mm objektivet, vilket ger samma bildvinkel som 18 mm på fullformat. Annars är nog alternativen som sagt att försöka få tag på någon begagnad fullformatskamera billigt, eller kanske Sigma 10-20 med begagnad APS-C kamera.

Hej
Köper du pankakan 16 mm eller nya 20 mm
Kan du använda fisheye (VCL-ECF1) eller vidvinkel konvertern (VCL-ECU1 ger 0.75x)
Jag har bägge har dock inte använt VCL-ECU1 så mycket men (kanske lite onödigt att ha bägge...). Fisheye konvertern presterar bara om man bländar ner till 5,6/8 då 16 mm är bättre där. Både med Nex-5 och Nex-7. Ex Niagarafallen i januari 2013 http://www.flickr.com/photos/58632331@N08/8603399280/in/photostream

Vidvinklen konvertern x0.75
16*0,75*1,5=18 mm motsvarande 35 mm film/FF

Tror fisheyen är x0.62
16*,62*1,5 =ca 15 mm motsvarande 35 mm film/FF

Kolla på
http://kurtmunger.com/sony_nex_vcl_ecf1_fisheyeid323.html
http://kurtmunger.com/sony__nex_ultra_wide_converterid322.html
http://kurtmunger.com/nex_16mm_f_2_8_reviewid201.html

Vet ej hur det är med nya 20 mm
Såg något test med 20 mm och konvertarna.....

Hej
Jag har nog missförstått det där med brännvidder lite.
18 mm (motsvarande 35 mm) skulle vara perfekt.
Jag vill ju inte ha ett ficheye.

Hittade en kamera som har filtergänga och 1,4 i bländare.
Kan den kameran vara något att satsa på att filma med jämfört med min HX9V

http://panasonic.net/avc/lumix/compact/lx7/index.html

Man kanske inte skall stirra sig blind på det där med sensorstorlek och antal pixlar, eller har jag fel?

Jag är ute efter en kamera som tar ännu bättre filmer i 1080p än HX9V.
Samtidigt bättre stillbilder

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar