Annons

Sony NEX-5N

Produkter
(logga in för att koppla)
NEX 5N köpte jag för en dryg vecka sen. Kameran är oerhört imponerande!

Lite tråkigt att kitzoomen (E 18-55/3.5-5.6) är rätt medioker och gör att kameran inte kommer helt till sin rätt. Nåja, det är nya objektiv på ingång till NEX. Ja, sen finns ju möjlighet att använda olika typer av adaptrar.
 
NEX 5N med den fina elektroniska sökaren känns väldigt lockande. Men priset blir samma som för NEX 7. 7an ger fler pixlar och, tycks det mig, bättre rattar och knappar, redan inbyggd (men inte lika flexibel) sökare. Vad blir bäst?

Vad är det för nya gluggar på gång?
 
Det som ligger i pajpen är väl: Sony Objektiv E 24/1,8 ZA Carl Zeiss Sonnar T
Men jag vet att en ny, mer kvalitativ normalzoom också är på ingång (hittade inte länken).

Visst är NEX 7 väldigt intressant, men den är ännu lite större... och jag ville ha en hyfsat liten 2:a kamera
som jag alltid har med. Att skaffa NEX 7 känns som att glida in i ett nytt system helt å hållet - lämna sitt
Nikonsystem. Nä, det är inte aktuellt.
 
Med NEX 7 tycks det för första gången finnas en spegellös kamera som fullgod ersättare för en halvproffs-dslr (förutom Leica M9 som ligger långt utanför de flestas ekonomiska resurser). Men NEX 5N med elektronisk sökare kanske är lika bra eller t o m bättre ibland? Den där uppvinklingsbara sökaren verkar fin för blommor och småkryp för en som är lite stel i ryggen....Å andra sidan kan man ju vinkla upp skärmen på NEX7.
 
NEX 5N är mycket intressant. Men jag väntar lite...

Jag har alltid längtat efter en högpresterande liten systemkamera med full manuell kontroll, bra sökare och så vidare. En modern Leica som inte kostar skjortan, eller en motsvarighet till Pentax ME eller Olympus OM och liknande små högpresterande småbildskameror. Såna som jag en gång hade.
 
Senast ändrad:
Läste dpreviews test. Visst verkar kameran imponerande! Bildkvalitet i klass med de bästa dslr i APS-format. I fickformat. Men nog ser den lite plastig ut, precis som gamla NEX 5. Och gluggarna är ju inte så mycket att hurra för, än i alla fall. Med adapter kan man ju använda andra Sony/Konica/Minolta-gluggar, men då blir kameran större och man får ingen stabilisering. Eftersom alla andra Sony utom NEX har stabilisering i huset. Adaptrar för t ex stabiliserade Canon- eller Nikongluggar verkar inte finnas. Och går kanske inte att konstruera heller.
 
Var hittade du plasten på NEX-5 an?
Personligen tycker jag att den är väldigt gedigen. Mitt exemplar är nu ganska misshandlat med repor och så, men fortfarande "tung".

Säg till när du hittar en kamera med mindre plast, jag är väldigt nyfiken....
 
NEX 5N med den fina elektroniska sökaren känns väldigt lockande. Men priset blir samma som för NEX 7. 7an ger fler pixlar och, tycks det mig, bättre rattar och knappar, redan inbyggd (men inte lika flexibel) sökare. Vad blir bäst?
---
Ja, båda dessa är väldigt lockande, på lite olika sätt. Olika människor kommer att göra olika val här. Jag vet precis vad jag själv skulle välja, men vad som blir bäst för din del kan jag förstås inte säga. Ingen annan heller, förutom du själv.
:)


---
Vad är det för nya gluggar på gång?
Sony avser att komma ut med två zoomar och en fast glugg under år 2012:

Standard zoom G (High performance)
Wide angle zoom
Middle telephoto prime

Kan kanske komma pannkakor sen också (hoppas jag) - det förefaller som att det äntligen har gått upp för dem att detta är vad somliga väldigt gärna vill ha...


Sedan har ju Sony som bekant också släppt signalprotokollet mellan NEX objektiv och hus till Tamron, Zeiss, Sigma och Cosina, men inga av dessa har yppat något om vad de tänker komma med (som jag har sett). Kan komma att bli fler som får denna chans. Sony tycks ha skådat ljuset här - fler objektiv att välja på innebär att Sony får sälja fler NEX-hus. Där de knappast kommer att låta någon annan konkurrera...
.
 
Senast ändrad:
MR kallar NEX-7 för ett "Fickslagskepp"...

.
---
Visst är NEX 7 väldigt intressant, men den är ännu lite större... och jag ville ha en hyfsat liten 2:a kamera som jag alltid har med. Att skaffa NEX 7 känns som att glida in i ett nytt system helt å hållet - lämna sitt Nikonsystem. Nä, det är inte aktuellt.
Då förefaller ju NEX-5N att vara den som är mest lämpad för dina behov. Kameran är helt förbålt liten, och det verkar ju som sagt till slut ha gått upp för Sony att det inte räcker med ett enda pannkaksobjektiv.

Fast å andra sidan, NEX-7 är faktiskt inte särskilt mycket större än NEX-5/5N. Den är 9 mm längre, 8 mm högre och greppet har 4 mm större djup. Och då har man såväl EVF som blixt inbyggd, så med hänsyn till detta och dess övriga kapacitet så är den relativt sett klart mer miniatyriserad än vad NEX-femmorna är... Och inte ens en NEX-7 skulle kunna ersätta DSLR/SLT-kamerorna för flertalet av oss Fotosidan-nördar, skulle jag säga.

Läs t.ex. Michael Reichmanns "NEX-7 First Impressions" här:
http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/sony_nex_7_first_impressions.shtml

Han kallar NEX-7:an för ett "Fickslagskepp", eftersom den är packad med mer kraft i en mindre förpackning än någon annan kamera out there. Han är så positiv och har så svårt att hitta något att klaga på att han oroar sig för att folk ska börja tro att han får betalt av Sony... :)
.
 
Visst är FF inte APC vice vrsa
Men en äldre kamera är svårsåld på hypen av nytt både gällande garanti och prylbögeri.
Men jag tror att det jag skrev är det som påverkar. Alla kamror de senaste åren uppfyller de flestas krav. Sen vill vissa kabske fota en flygande svala i flykten och andra hemisarna på en smed ;)

Ser på resten av elektronik marknaden trenderna på beg. Jag tror inte någon köper min 32 SONY LCD för 8 kkr fast den kostade 12kkr för 4 år sedan....
Köpte en telefon i veckan en Galaxy 5 för 300 kr ny med kontantkort ( fick dock köpa surf och samtal på ett bräde för 550 kr) den kostade i årsskiftet typ 1800 kr...
Funkar kanon men det är ingen iPhone.....

lätt OT :)

Hur lätt är det att sälja en Nex-5 för 4000 på blocket när elgiganten tar 3500 för ny???
 
Jo jag har läst Michael Reichmanns intryck på Luminous Landscape. Nu väntar jag bara på dpreviews fullständiga test också på NEX7 och gärna också en test på Samsung NX200 som jämförelse.

Sen, om testerna utfaller väl, kanske det är dags att göra sig av med det åbäkiga Canonsystemet. Flera har sagt här att dessa kameror inte kan ersätta dslr, men varför inte, om bildkvaliten blir lika bra och kontrollmöjligheter och sökare kan matcha. Autofokus kanske är långsammare (jag har en mycket snabb kamera nu) men jag plåtar aldrig sport och dylikt, mest arkitektur, landskap och stillsamma människor i gatulivet och behöver egentligen inte det där supersnabba.

NEX7, NX200 och kanske NEX5N med sökare kanske ändå kan vara fullgoda som dslr-ersättare för en sån som jag.

Citat:
Var hittade du plasten på NEX-5 an?
Personligen tycker jag att den är väldigt gedigen. Mitt exemplar är nu ganska misshandlat med repor och så, men fortfarande "tung". Säg till när du hittar en kamera med mindre plast, jag är väldigt nyfiken....


På NEX 5 är väl allt utom fronten i plast, eller har jag fel?. NEX7 är väl dock helt i nån magnesiumlegering och även NX200 tror jag.

Min nuvarande 40D har ett hus i magnesiumlegering, så det så! Luckor och blixt är i plast.
 
Jag är också såld på bildkvaliteten från NEX-5N, och det kombinerat med att jag kan använda mina Leicaobjektiv som mest ligger och dammar hemma (CV 21, Summicron 35 & 50) gör att jag kommer att slå till... har redan beställt en CV M-adapter.

Egentligen borde man väl vänta tills NEX-7 kommer, men den blir lite för dyr för att det ska kännas som "billigt" i jämförelse med en M8 - som jag väl egentligen vill ha - fast det skadar inte för mig att kameran är mindre än en Leica M.

Kan någon kommentera "klicken" som tydligen hörs när man rör kameran under filmning?
 
---
Kan någon kommentera "klicken" som tydligen hörs när man rör kameran under filmning?
Saxar detta från SAR 2011-10-03.

Sony UK:
“I understand you are thinking or purchasing a Sony NEX-5N camera. This is not an inherent fault with every single NEX-5N. I can confirm that a firmware fix will be released in October to resolve any issue with the affected models. I can confirm that the firmware update will totally eliminate any issue with the affected Sony NEX-5N cameras. Should you require further assistance, please do not hesitate to contact me.”
.
 
---
På NEX 5 är väl allt utom fronten i plast, eller har jag fel?
---
För något år sedan såg jag någonstan ett foto på alla delarna i NEX-5:an, och har för mig att även sidorna var av metall, och ev. också botten.

På efterföljaren NEX-5N är även toppen av metall.
.
 
Saxar detta från SAR 2011-10-03.

Sony UK:
“I understand you are thinking or purchasing a Sony NEX-5N camera. This is not an inherent fault with every single NEX-5N. I can confirm that a firmware fix will be released in October to resolve any issue with the affected models. I can confirm that the firmware update will totally eliminate any issue with the affected Sony NEX-5N cameras. Should you require further assistance, please do not hesitate to contact me.”
.

Lite lustigt, men samma källa nämnde 2 dagar tidigare att det handlade om bristfällig smörjning: "Sony France (via Focus Numerique) told that the clicking noise comes from a mechanical part on the shutter. And the fix consists in lubricating that part!"

Jag utesluter att man kan åstadkomma en sådan effekt medelst FW-uppgradering... Jag tror nog mera på den mekaniska orsaken, men den som lever får se.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.