Annons

Sony NEX-5N

Produkter
(logga in för att koppla)
OT---
Nä seriöst nu... Nått pancake på g från Sony som är i Panasonics 20mm 1.7 klass? DÅ skulle jag iaf kolla närmare på Nex 5N
Ja, Sony sa för inte så länge sedan att pannkakor kommer - de har ändrat sin "E-mount lens line up and road map". :)

Exakt vilka objektiv det blir har de dock ännu inte informerat om.
.
 
---
Sen tyvärr, ang filmning har NEX 5N en glitch, googla på "NEX 5N click video" e.dyl. I praktiken är det nog svårt höra då vanligt ljud spelas in, men bara vetskapen att det finns är irriterande.
Snarare hade. Berodde tydligen på att den ena av stereomikrofonerna kunde sitta lite väl nära en mekaniskt rörlig komponent. Sony åtgärdar gratis de som fått sådana exemplar, och på de NEX-5N som tillverkats efter detta ska man ha flyttat positionen på den berörda mikrofonen något.

Ljudet är som sagt mycket svagt, det är hörbart bara med svårighet.
.
 
OT: haha så du e här å trollar? Vad ska du med sonykamera när du har iphone som e sååå mycke bättre? ;)

Nä seriöst nu... Nått pancake på g från Sony som är i Panasonics 20mm 1.7 klass? DÅ skulle jag iaf kolla närmare på Nex 5N

OT Janne, du tror mer än du vet. Jag har ingen smartphone. Och trollar gör du bra själv på andra ställen;)
 
hur långsam är egentligen af på nex5an, blir den helt värdelös om man t.ex. ska fota snowboardåkning eller liknande?
 
Även på en bra DSLR skulle man rätt ofta ställa fokus fast och vänta på att åkaren passerar för kortet. Så kan du såklart göra på en NEX också. Men annars nej, AF är på 5N är kass för sånt - men det är ingen annan kompaktkamera heller.
 
Har länge velat kring detta med ett spegellöst.. och kommer hela tiden på fler saker som jag ser som självklart kommandes från en systemkamera men som jag är rädd komprimissats bort..

Finns det tex separat knapp för AF och AE -lock på Sony Nex 5N (eller går det programera om någon knapp för det ändamålet? Då är ju ändå en mindre snabb autofokus acceptabelt liksom..
 
Nä, du stänger av AF via det lätt röriga menysystemet och sköter det helt enkelt manuellt. Även E-objektiven har en vettig fokusring. Men allra helst kör du riktigt bra manuella objektiv från det extrema utbud som finns att tillgå genom alla 30+ adaptrar...

EDIT: Det finns förresten en funktion som ligger mittimellan kom jag på. Det är en intelligent manual-override funktion som slår av AF och (automatiskt) förstorar skärmen när man vrider på MF-ringen. Eftersom jag inte använder E-objektiven så har jag inte testat, men googla så hittar du nog bra info.
 
Förslag på bra manuella objektiv

Det verkar ju som det här med gamla manuella objektiv blivit en riktig sport med Nex'en.
Har du något bra förslag på ett billigt och bra 50mm objektiv för porträtt? Jag har kikat lite på Canon FD 50/1,4 eller 50/1,8 liksom Nikons gamla AIS.

Extra kul vore det förstås också om man kunde hitta ett extra litet och smidigt med vidvinkel också, men då kanske det är lättare att bara köra med det nya kit E-objektivet 16/2,8 som finns.
Jag har också kollat runt lite på mätsökarobjektiv, men Leica och dylikt kommer lite över min budget för detta hobbypulande.
 
Nä, du stänger av AF via det lätt röriga menysystemet och sköter det helt enkelt manuellt. Även E-objektiven har en vettig fokusring. Men allra helst kör du riktigt bra manuella objektiv från det extrema utbud som finns att tillgå genom alla 30+ adaptrar...

EDIT: Det finns förresten en funktion som ligger mittimellan kom jag på. Det är en intelligent manual-override funktion som slår av AF och (automatiskt) förstorar skärmen när man vrider på MF-ringen. Eftersom jag inte använder E-objektiven så har jag inte testat, men googla så hittar du nog bra info.

Alltså, jag vill ju ställa typ fokusen på 2-3meter och sen köra hyperfokalt med 16mm objektivet.. Går det att göra?
 
Jag har googlat en stund på detta och allt jag får upp är hur "onödigt" det är eftersom autofokusen fungerar sååååååååå braaaa!

Blä vad trött jag blir.. Fattar dom inte att handlar om få bilden eller inte?! Vilken man inte får om man ska stå som en fåne i några sekunder väntandes på autofokusen!

Nåja, :) Något som vet, går det ställa fokusen manuellt på ett visst avstånd med 16mm pankakan och sen köra hyperfokalt? Är det väldigt lätt att man råkar nudda fokusringen/och flytta fokus?
 
Jag har googlat en stund på detta och allt jag får upp är hur "onödigt" det är eftersom autofokusen fungerar sååååååååå braaaa!

Blä vad trött jag blir.. Fattar dom inte att handlar om få bilden eller inte?! Vilken man inte får om man ska stå som en fåne i några sekunder väntandes på autofokusen!

Nåja, :) Något som vet, går det ställa fokusen manuellt på ett visst avstånd med 16mm pankakan och sen köra hyperfokalt? Är det väldigt lätt att man råkar nudda fokusringen/och flytta fokus?

Japp ställ kameran på MF... fokusringen är hyffsat trög men risken finns beroende på hur just du behandlar/bär/håller din kamera
 
Sedan jag köpte min 5n med den elektroniska sökaren, några adaptrar och en del gamla manuella objektiv så har jag inte ens rört min Canon 5d Mk II och tillhörande L-objektiv. Hmm, skumt, men det är så otroligt roligt med alla gamla fina objektiv från förr, och resultatet blir, om än inte i fullformatsklass som min Canon, otroligt bra. Nästan så jag överväger att sälja Canonkameran, men lär inte göra det, den behövs ju till viktigare saker, men roligast, det är det med NEX:en.
 
Skulle tro nya E-mount Zeiss 24/1.8 smiskar Panasonic på alla fronter. Men sannolikt är den också betydligt dyrare (och större).

Åja...Panasonic Leica Summilux 25/1,4 är inte så pjåkig ;) Men det är ju förstås ingen 'pannkaksglugg' :eek:

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
 
Åja...Panasonic Leica Summilux 25/1,4 är inte så pjåkig ;) Men det är ju förstås ingen 'pannkaksglugg' :eek:

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk

Den är säkert finfin, det finns ju en avundsvärd CV F/0.95 till 3/4 om jag inte minns fel också. Och original Summilux är nog det bästa man kan ha :)
 
Hehe. Ok den är fin men sensorn är liten. Nästa vecka får jag hem den här F/1.2 för både FF Canon 5D2 samt NEXens superba APS-C. Rokkor 58/1.2, en legendar från 1964 med radioaktivt glas som inte finns idag :)
 

Bilagor

  • minolta58mmf12.jpg
    minolta58mmf12.jpg
    32.3 KB · Visningar: 358
Sedär...gillas å det skarpaste...'they don't make them like that anymore'! :)

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.