ANNONS
Annons

Sony Nex-5N firmware

Produkter
(logga in för att koppla)

vargie

Aktiv medlem
Sitter här och kliar mig i huvudet och förstår inte varför det inte går att uppgradera firmwaren i kameran.
Blir inte klok på Sonys hemsida, Sämsta skiten jag sett!
Loggar in på mitt konto, sedan när jag försöker navigera mig fram till supportdelen så blir jag utloggad, loggar in igen, klickar vidare, blir utloggad igen och så håller det på.

Men efter lite snokande så hittade jag en uppdatering till kameran som är utgiven rätt nyligen: 15/12/2011

Men när jag kopplar in kameran, Och sätter den på massminne som det står och klickar nästa så står det att datorn inte kan hitta kameran, Vilket är väldigt lustigt för jag kan importera bilder och allt annat utan problem, men inte när det gäller uppdatering av kameran.

Någon som har en lösning, eller vet något om detta så hojta gärna till.

Hoppas det inte är för luddigt skrivet, Lite frustrerad för tillfället.

Har du kortläsare? Isf är det ju bara att ladda ner filen, lägga på minneskortet och trycka in i kameran. Har sålt min Nex, men jag har inget minne av att man var tvungen att logga in för att hämta uppdateringar, men det kanske har ändrats.

Det är en .exe fil och inte.... Ja nu kommer jag inte ihåg vad filen hette till min gamla d700, iso fil?

Fungerar det fastän det är en exe fil?

Har du läst instruktionen som du också kan ta ner tillsammans med uppdateringen? Sitter på mobil så jag orkar inte leta. ;)

Edit: Jag kör Mac också så det är väl olika filer mot PC-världen. Men, som sagt, läs instruktionen.

Jajamensan, gjort som det står, men händer ingenting.

Ska dock prova minneskortsläsaren.

Återkommer :)

Jag laddade ner en uppdatering nyss utan att behöva logga in. Visserligen till en Nex5 utan n, men ändå. Uppdateringen heter NEX-5V5_Update1112a.

Att uppdatera firmware är lite olika för olika kameror. När det gäller NEX:en skall man inte spara ner programmet på sitt minneskort, utan följa anvisningarna som medföljer uppdateringen.

Uppdateringen levereras som en packad fil och den måste packas upp först med ett zip-program. Jag sparade den nedladdade filen på skrivbordet, packade upp den och följde anvisningarna, bland annat att koppla kameran till datorn med medföljande HDMI-USB sladd. Man skall inte använda kortläsare.

Jag laddade ner en uppdatering nyss utan att behöva logga in. Visserligen till en Nex5 utan n, men ändå. Uppdateringen heter NEX-5V5_Update1112a.

Att uppdatera firmware är lite olika för olika kameror. När det gäller NEX:en skall man inte spara ner programmet på sitt minneskort, utan följa anvisningarna som medföljer uppdateringen.

Uppdateringen levereras som en packad fil och den måste packas upp först med ett zip-program. Jag sparade den nedladdade filen på skrivbordet, packade upp den och följde anvisningarna, bland annat att koppla kameran till datorn med medföljande HDMI-USB sladd. Man skall inte använda kortläsare.

Har du för operativsystem? Står här:

* 64-bitars och Starter-utgåvor stöds inte.
** Starter Edition stöds inte.

Jag har själv Win7 64 bitars, Fast det vill inte fungera fast jag kör den i Xp kompitabelt läge exempelvis.

Att du kan importera bilder osv. beror på att USB anslutningen förser den med lite ström. T.ex. kan batterien i NEX var helt död men du kan fortfarande importera bilder. En bra lösning. Men, SONYs egna program kan inte hitta kameran, så då är min frågan om batterien i kameran inte är svag? Jag har uppdaterat NEX 5 och det var lätt. Ha en nyladdad battery i kameran, ha kameran i mas storage, koppla in i datorn, slå på kameran, kör igång programmet för firmware uppdatering genom att dubbeklicka på exefilen (zipfilen är en container för programmet och måste packas upp först) och den kommer att installera förhoppningsvis.

Inte tänkt på det där med batteritiden, Men har provat innan och jag vet mig ha haft mer än 60% kvar i batteriet, Och nu nyss hade jag ca 40%

Men kanske måste vara 100%

Jag kör xp 32bit på en gammal netbook. Men 64bit som inte stödjs, står det något om Windows 7? Förr var det Windows XP 64bit som inte hade stöd. Men vem vet hur mycket SONY har testat :-/

Såhär står det:

Compatible Operating Systems

Windows XP* SP3Windows Vista** SP2Windows 7
Notes:

* 64-bit and Starter editions are not supported.
** Starter edition is not supported.

Jag har uppgraderat min 5:a två gånget och kör W7-64..... Inga problem...
Har kört med kabel direkt mellan dator och kamera, sedan följt instruktionerna.....
Jag är inte säker, men har för mig att de rekommenderar fulladdat batteri eller minst 80%.... Om det sedan kotrolleras i processen vet jag inte men.... Och jag har inte gjort någon omställning mellan typ 32/64 bitar....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar